عوارض جانبی سیمواستاتین

به گزارش چه خبر آنلاین، در صورتی که سطوح کلسترول شما بالا باشد، احتمالا پزشک ممکن است داروی سیمواستاتین را برای شما تجویز کند. با این حال، این دارو دارای عوارض جانبی هم می باشد و در این مقاله بعضی از این عوارض را بیان می کنیم.

عوارض جانبی سیمواستاتین

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

در صورتی که سطوح کلسترول شما بالا باشد، احتمالا پزشک ممکن است داروی سیمواستاتین را برای شما تجویز کند. با این حال، این دارو دارای عوارض جانبی هم می باشد و در این مقاله بعضی از این عوارض را بیان می کنیم.

سیمواستاتین دارویی بوده که به پایین آوردن کلسترول یاری می نماید و معمولا بعد از این که کاربرد همه روش های سنتی مانند ورزش، کنترل رژیم غذایی و کاهش وزن ناموفق بود، تجویز می شود. سیمواستاتین داروی رایج بوده که در درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده شده و متعلق به گروه داروهای بوده که برای مهار آنزیمی به نام ردوکتاز HMG-CoA که مسئول فراوری کلسترول می باشد، شناخته می شود. داروهایی مانند آتورواستاتین و فلووستاتین هم متعلق به این گروه از مهار نماینده ها بوده و در مجموع به اسم استاتین ها شناخته می شود. این استاتین ها باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد در خون شده و به پایین آوردن تری گلیسریدها یاری می نماید. آن ها باعث افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب شده و در نتیجه احتمال حمله قلبی را پایین می آورد.

اثرات منفی سیمواستاتین

افرادی که مستعد ابتلا به عوارض جانبی مصرف منظم سیمواستاتین هستند، اغلب متعلق به یکی از گروه های زیر می باشند:

زنان باردار و مادران شیرده

افرادی که از مسائل کلیوی رنج می برند.

افراد الکلی

در صورت مصرف دیگر داروهای تجویزی

سیمواستاتین صرفا یک داروی تجویزی بوده و نباید بدون مشورت با پزشک مصرف شود. دوزهای مصرف این دارو بین 5 تا 80 میلی گرم در روز بوده که ترجیحا در شب مصرف می شود. لیپیتور (آتورواستاتین) داروی دیگری بوده که اغلب برای کاهش سطوح بالای LDL تجویز می شود. در مقایسه با سیمواستاتین، معین شده که لیپیتور عوارض جانبی کمتری داشته و اغلب این روزها تجویز می شود. زمانی که سیمواستاتین برای مدت زمانی طولانی مصرف می شود، همچون استفاده از این دارو در بیمارانی که از بیماری قلبی رنج می برند، اثرات منفی خود را بروز می دهد. با این حال، تنظیم دوز می تواند در فواصل هفتگی و تنها بعد از آنالیز و مشورت با پزشک انجام شود. تغییر دوز این دارو اغلب مسئول بروز عوارض جانبی در بعضی از بیماران می باشد. با توجه به اثرات منفی دارو، سازمان غذا و دارو دستورالعمل های امنیتی جدیدی را در هشتم آگوست سال 2011 صادر کرد. با توجه به نگرانی های آسیب عضلانی و بار دیگر در ماه مارس 2012، با توجه به آسیب کبدی، از دست دادن حافظه و دیابت نوع 2 دستورالعمل جدیدی صادر کرد. بعضی از عوارض جانبی معمول مصرف مزمن سیمواستاتین عبارتند از:

درد عضلانی: یکی از عوارض جانبی معمول مشاهده شده، درد عضلانی بوده که ممکن است به اسم درد، خستگی و ضعف در اندام ها تجربه شود. در ابتدا، درد می تواند خفیف بوده، اما اگر کنترل نشود، تشدید شده و ممکن است با فعالیت های روزانه مانند پیاده روی و کوهنوردی تداخل داشته باشد. در موارد نادر، استاتین ها باعث آسیب به عضله شده که به اسم رابدومیولیز شناخته می شود. این اختلال می تواند باعث آسیب کبدی، نارسایی کلیه و سپس مرگ شود و این عوارض معمولا هنگامی که سیمواستاتین با بعضی داروهای دیگر ترکیب شود، اتفاق می افتد.

آسیب کبدی: بعضی مواقع سیمواستاتین می تواند فراوری آنزیم های کبدی را افزایش دهد. در صورتی که این افزایش ناچیز باشد، این دارو خطری ندارد، با این حال، اگر یک افزایش ناگهانی در فراوری آنزیم رخ دهد، مصرف سیمواستاتین باید فورا متوقف شود. الکل هم تشکیل کلسترول در خون را افزایش داده و مصرف مکرر الکل معمولا برای بیماران مصرف نماینده این دارو ممنوع می باشد. ترکیبی از الکل و سیمواستاتین می تواند منجر به مسمومیت الکلی، آسیب به کبد و در نهایت نارسایی کبد شود.

اثر بر هضم: اگر چه هضم یک عارضه جانبی عمده نیست، اما حالت تهوع، اسهال و یبوست در افراد مشاهده می شود. جهت یاری به تجزیه دارو در بدن و یاری به خروج آن ها از جریان خون، مصرف مایعات توصیه می شود. با این حال، از مصرف آب گریب فروت خودداری کنید، چون مانع از عمل استاتین ها شده و باعث آسیب کبدی می شود.

ریزش مو: یکی دیگر از عوارض جانبی مشاهده شده دیگر سیمواستاتین ها ریزش مو می باشد. این امر به علت این واقعیت است که LDL مانع از جریان خون به فولیکول های مو، درست همانطور که مانع از جریان خون به قلب می شود، می شود. بعلاوه، غده های زیر جلدی در داخل فولیکول تمایل به سفت شدن و تضعیف ریشه های مو دارد. هنگامی که داروهای ضد کلسترول مانند سیمواستاتین کلسترول را کاهش می دهد، فولیکول های مو آغاز به ضعیف شدن و افتادن می نمایند.

از دست دادن حافظه: سازمان غذا و دارو از دست دادن حافظه را یکی دیگر از عوارض جانبی این دارو ذکر نموده، با این حال این عارضه دائمی نیست و پس از قطع مصرف دارو حافظه برمی شود.

دیابت نوع دو: سازمان غذا و دارو در رابطه با افزایش سطوح قند خون هشدار داده و افرادی که در حال حاضر از دیابت نوع دو رنج می برند، ممکن است قند خون بالایی را نشان دهند. سازمان غذا و دارو تاکید نموده تا فراوری نمایندگان بر روی برچسپ های این داروها هشدارهایی برای دیابتی ها قرار دهند.

اگرچه سیمواستاتین به اسم یک داروی مفید به وسیله بسیاری از پزشکان توصیه شده است، اما نباید عوارض جانبی این دارو را نادیده گرفت. در صورت بروز هر یک ار عوارض جانبی ذکر شده در بالا، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1040

به "عوارض جانبی سیمواستاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی سیمواستاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید