شیر هایی که نگهبان تاریخ هستند

به گزارش چه خبر آنلاین، مردان بلند قامت چنگ در چنگ شیران، قدرت افسانه ای یلان ایرانی را به رخ می کشند.

شیر هایی که نگهبان تاریخ هستند

به گزارش از ، سال ها پیش مردمان ایل بختیاری با تکه سنگ های بسیار عظیم، شیر سنگی می ساختند و به نشانه رسم باستانی، آن را بر سر مزار افراد می گذاشتند تا دلاوری و شجاعت آنان فراموش نگردد.

شیر سنگی متعلق به حکومت ماد ها بوده و قدیمی ترین شیر سنگی در خوزستان و مربوط به دوره صفویه است.

علیرضا گل سفیدی، محقق و پژوهشگر تاریخ گفت: قدمت تندیس شیر های سنگی در فرهنگ بختیاری به 400 تا 500 سال پیش باز می گردد و نخستین علت وفور کابرد تندیس این حیوان در فرهنگ بختیاری این است که کوه های زاگرس یکی از مهم ترین زیستگاه های شیر بوده است.

او به حماسه گاو و شیر در فرهنگ ایران باستان اشاره نمود و ادامه داد: در نبرد شیر و گاو به طور قطع، یکی مغلوب و دیگری پیروز می گردد. شیر و گاو هر دوقدرتمند هستند و جدال این دو حیوان قدرتمند را می توان نماد جدال عشایر کوچنده با طبیعت سخت توصیف کرد.

اولین چیزی که پس از شنیدن نام شیر سنگی در فکر نقش می گیرد گوری است که شیر سنگی بر بالای ان ایستاده، صحنه ای که در گورستان های چهار محال و بختیاری دیده می گردد.

گل سفیدی درخصوص چگونگی ظهور شیر در فرهنگ سوگواری بختیاری ها گفت: شاید معرو ف ترین نماد شیر در بختیاری، شیر سنگی یا برد شیر است. این رسم تا 40 سال پیش در بین این قوم، مرسوم بوده است، به نحوی که وقتی جوانمردان فوت می کردند، تندیس شیر سنگی بر بالای قبر آن ها نصب می شد.

او ادامه داد: افرادی که شیر سنگی بر بالای قبرشان نصب می شد از خوانین، کلانتران، کدخدایان، دلیران یا جوانان شجاع بودند. این شیر ها به وسیله استادکاران محلی که معروف ترین آن ها استادان هفشجانی بودند و عظیمترین کارگاه شیر سازی هم در این منطقه بود، ساخته شد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به نقش های مختلفی که بر روی بدنه تندیس شیر های سنگی حک می شد، تشریح کرد: بر روی بدنه تندیس شیر های سنگی اشیا مختلفی مانند اسب، قمه، تفنگ و... متناسب با حال متوفی نقش می شد که همین اشیاء می توانست اطلاعات دقیقی در رابطه با زمان فوت شخص بدهد.

به اسم مثال تفنگ ها به مرور پیشرفت می کردند. البته ظرافت در طراحی، جنس سنگ و عظیمی تندیس هم می توانست نشانگر نوع شخصیت متوفی باشد.

عکاس: کبری تاجی

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 983

به "شیر هایی که نگهبان تاریخ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر هایی که نگهبان تاریخ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید