رونمایی از راهبردی ترین تجهیزات کاربرد پرتوها در سلامت و اقتصاد مردم هم زمان با هفته دولت

به گزارش چه خبر آنلاین، تهران (پانا) - معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت در راستای پرتودهی مواد غذایی، یکی از رویکردهای ما بومی سازی تجهیزات است و رویکرد دوم ما استفاده از ظرفیت های کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات با تکنولوژی بالاست.

رونمایی از راهبردی ترین تجهیزات کاربرد پرتوها در سلامت و اقتصاد مردم هم زمان با هفته دولت

سیدپژمان شیرمردی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در دولت سیزدهم با توجه به سیاست های نوین و رهکردهای سازمان انرژی اتمی، در حوزه کشاورزی سندی تهیه شد که کشور را به 12 منطقه ظرفیت دار تقسیم بندی کرد. پارامتر هایی که در تقسیم بندی و تولید این منطقه ها در نظر گرفته شد، مقدار تولید محصولات کشاورزی در آن منطقه، مقدار ورود و خروج کالاها و تولید محصولات استراتژیک در آن منطقه و تولید محصولات کشاورزی در استان های همجوار منجر به تقسیم بندی 12 گانه شد.

وی اضافه کرد: رویکرد استفاده از بومی سازی محصولات و همچنین واردات برخی از تجهیزات با تعاملات بین المللی در نظر گرفته شد یعنی هم بُعد بین المللی را در نظر گرفتیم و هم تکیه بر بومی سازی و ساخت تجهیزات در داخل کشور را مدنظر قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها اضافه کرد: کشور ما یک کشور کشاورزی خیز است و به طور میانگین بیش از 120 میلیون تن محصول کشاورزی در سال داریم و علاوه بر آن محصولاتی را هم به عنوان کالاهای اساسی سالانه وارد می شوند؛ به عنوان مثال گندم، ذرت و دانه های روغنی از این محصولات است.

وی بیان نمود: ما در هفته دولت تجهیزی را رونمایی خواهیم کرد که این تجهیز در راستای سند راهبردی سازمان انرژی اتمی و با رویکرد بومی سازی محصولات است. این تجهیز یکی از راهبردی ترین تجهیزات در حوزه کاربرد پرتوهاست که می تواند به طور مستقیم در سلامت و اقتصاد مردم اثرگذار باشد.

شیرمردی ادامه داد: در راستای پرتودهی مواد غذایی، یکی از رویکردهای ما بومی سازی تجهیزات است و رویکرد دوم ما استفاده از ظرفیت های کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات با تکنولوژی بالاست. با توکل بر خدا و استفاده از ظرفیت های سرمایه انسانی سازمان انرژی اتمی به سمتی حرکت می کنیم که بتوانیم از این دو تجهیز استفاده کنیم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش نیروگاهی، سازمان انرژی اتمی در دوره تازه، 10 هزار مگاوات برق هسته ای پیش بینی کرده است. امروز یکی از پایدارترین برق های موجود در دنیا، برق هسته ای است. ما با ظرفیت بومی و ارتباطات بین المللی به سمتی حرکت می کنیم که راکتور هسته ای بومی ایرانی داشته باشیم. ظرفیت کشور در تولید برق ظرفیت بسیار مناسبی است اما ما در پی ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور هستیم.

وی ضمن اشاره به بحران کم آبی، اظهار کرد: یکی از برنامه های سازمان انرژی اتمی تولید 70 هزار متر مکعب آب شرب با استفاده از راکتور بوشهر است و همچنین مدیریت مصرف آب با تولید پلیمر جذب کننده و نگهدارنده است که مقدار مصرف آب مورد نیاز کشاورزی را به یک سوم می رساند. همچنین استفاده از پرتوها برای کاهش بار میکروبی و همچنین کاهش بار شیمیایی راستا پساب در حوزه کشاورزی است.

وی در خصوص دستاورد تازه سازمان انرژی اتمی که قرار است فردا در بناب رونمایی شود، گفت: این سامانه مبتنی بر پرتوی گاما برای بهره برداری از صنعت کشاورزی گام اول در استفاده از این تکنولوژی است و ما محدودیتی در ساخت این تجهیز نداریم و پیشتر به صورت غیرپرتابل و ایستا گام های خوبی در این حوزه برداشته بودیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1333

به "رونمایی از راهبردی ترین تجهیزات کاربرد پرتوها در سلامت و اقتصاد مردم هم زمان با هفته دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از راهبردی ترین تجهیزات کاربرد پرتوها در سلامت و اقتصاد مردم هم زمان با هفته دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید