خطرات کمبود پتاسیم

به گزارش چه خبر آنلاین، پتاسیوم کم یا هیپوکالمی به بیماری اطلاق می گردد که در آن اندازه پتاسیوم جریان خون به کمتر از اندازه طبیعی آن کاهش می یابد. این مقاله در خصوص خطرات مرتبط با این بیماری بحث می نماید.

خطرات کمبود پتاسیم

مترجم: ایرج علیزاده

منبع:راسخون

پتاسیوم کم یا هیپوکالمی به بیماری اطلاق می گردد که در آن مقدار پتاسیوم جریان خون به کمتر از مقدار طبیعی آن کاهش می یابد.

این مقاله در خصوص خطرات مرتبط با این بیماری بحث می نماید.

پتاسیوم یک الکترولیت است. الکترولیت ها نمک هایی (یون هایی) هستند که به روش الکتریسیته باردار شده اند. سلول های بدن ما، مخصوصاً سلول های عصبی، سلول های قلبی و ماهیچه ای از این الکترولیت ها برای حمل جریان های عصبی (انقباض و انبساط ماهیچه ها) بین خودشان و دیگر سلول ها استفاده می نمایند. پتاسیوم بعلاوه ضربان قلب و عملکرد ماهیچه ها را کنترل می نماید. یک افت چشمگیر در مقدار این ماده معدنی ممکن است به بیماری های مربوط به قلب و سیستم عصبی منجر گردد.

خطرات

تحت شرایط عادی سطح این الکترولیت بین 3.5 تا 5.0 هزارم میلی لیتر در خون است. مقدار کمتر از 3.5 هزارم میلی لیتر نشان دهنده کمبود است.

هیپوکالمی عمدتاً به علت دفع بیش از حد پتاسیوم به وسیله ادرار، استفراغ، اسهال، روده دراز، تومور خوش خیم پرزدار، داروهای پیشاب آور، اسیدوز یا کم شدن سطح قلیایی نایژه های کلیوی و کمبود مقدار مگنزیوم در بدن رخ می دهد تا اینکه به علت مصرف کم پتاسیوم به وسیله وعده های غذایی. بیماری های زیر به این کمبود مربوط می شوند:

بیماری های قلبی

کمبود پتاسیوم می تواند تپش غیر طبیعی قلب را در پی داشته باشد که بی ریتمی نامیده می گردد. در این شرایط، ممکن است به علت انقباض غیرطبیعی ماهیچه های قلب، پمپاژ خون به وسیله قلب به سایر اندام ها دچار ضعف گردد. در نتیجه کمبود این ماده موجود در خون ممکن است باعث افت ناگهانی فشار خون گردد که به خستگی و تهوع منجر می گردد. شخص ممکن است تپش قلب ناگهانی تجربه کند که محتمل است موجب ایست قلبی گردد.

مسائل کلیوی

خطر دیگر آسیب جدی به کلیه ها است که نهایتاً آنها را از کار می اندازد. یک بیماری وخیم به نام هیپوکالمیک نفروپاتی ممکن است در نتیجه کمبود پتاسیوم به وجود بیاید.

فلج شدن

از دیگر عوارض کشنده کمبود پتاسیوم فلج شدن است. این مرضی است که می تواند به صورت ناگهانی حمله کند و اندام هایی از بدن را از کار بیاندازد. در هر نقطه از بدن می تواند رخ دهد اما در سیستم گوارشی که غذا نمی تواند به درستی هضم گردد اتفاق می افتد که به گرفتگی عضلات شکم و روده ها، یبوست، نفخ و غیره منجر می گردد.

مسائل استخوان

از آنجایی که پتاسیوم برای سلامتی استخوان ها لازم است، هیپوکالمی ممکن است احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش دهد.

تاثیرات خطرناک دیگر عبارتند از بی حالی، خستگی، درد، گرفتگی عضله و درد بدن و احساس خستگی در طول روز. ناهنجاری های دیگری نظیر اضطراب و زودرنجی، نوسان روحیه، افسردگی، تغییرات عاطفی و مسائل روانی موقت هم در هیپوکالمی مشاهده شده اند.

بهتر است همیشه مصرف پتاسیوم را در وعده های غذایی زیاد کنیم. بعضی از مواد خوراکی متداول که سرشار از پتاسیوم هستند عبارتند از: میوه هایی مانند موز، توت فرنگی، زردآلو و آوکادو و سبزیجاتی مثل نخودها ، چغندر، گوجه فرنگی، لوبیا، سبزی و قارچ و گوشت هایی مثل ماهی، بوقلمون و گوشت گوساله.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1035

به "خطرات کمبود پتاسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات کمبود پتاسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید