خبرنگاران خانه تاریخی و هشتی خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد

به گزارش چه خبر آنلاین، اصفهان- خبرنگاران- پیرو گزارش منتشره روز گذشته خبرنگاران با عنوانتیر خلاص به آخرین یادمان های خانه میناسیان در اصفهان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان از واجد ارزش بودن مجموعه این بنا اطلاع داد.

خبرنگاران خانه تاریخی و هشتی خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

ناصر طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: در روزهای گذشته درباره خانه و هشتی کوچه معلم در خیابان نظر غربی از وزارت میراث فرهنگی در تهران استعلام شده بود و خوشبختانه اعلام کردند تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد و خانه ای که در آن تصاویر بود واجد ارزش است.

وی گفت: پلاکی که زیر هشتی مذکور نهاده شده واجد ارزش تاریخی است و معماری آن ویژگی های معماری روستایی را دارد.

طاهری معماری ساده این خانه را متعلق به دوران قاجاری دانست و یادآور شد: خانه سال ها متروکه بود و از شرایط ایستایی مناسبی برخوردار نیست، گرچه از نظر ما این خانه جز خانه های فاخر و ارزشمند درجه یک نیست اما از تهران اعلام شده است که این خانه واجد ارزش نگهداری است.

این مسوول میراث فرهنگی اصفهان به خبرنگاران در مورد تکلیف مجوز تخریب هشتی و خانه تاریخی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در زمان حاضر این هشتی موجود است و تخریب نشده است، ما به شهرداری اعلام خواهیم کرد که هشتی و خانه مذکور قابلیت تخریب ندارد.

خانه و هشتی یاد شده در کوچه معلم در محله جلفا واقع شده است. جایی که پیشتر خانه پژوهشگر سرشناس ارمنی لئون میناسیان واقع بود و در سال های گذشته تخریب و به جای آن ملک تجاری بنا شد. لئون میناسیان کسی بود که سال ها برای حفظ تاریخ، فرهنگ، هنر و نسخ خطی ارامنه اصفهان کوشید.

خانه میناسیان با با اصرار وارثان و مالکان تخریب شد. بعد از تخریب خانه میناسیان به گفته شاهدان عینی خانه تاریخی مجاور به همراه هشتی و ساباط آن توسط مالک در معرض تخریب تدریجی نهاده شد. اتفاقی که با انهدام سقف خانه و آب انداختن در هشتی در طول دو سال گذشته منجر به آسیب های جدی به خانه و عاقبت دریافت مجوز تخریب شده بود.

پیشتر قرار بود خانه میناسیان به همراه خانه تاریخی مجاور و هشتی مشترک آنها ثبت مفاخر و نگهداری گردد اما این اتفاق رخ نداد و این آثار در معرض تخریب قرار دریافتد. با انتشار گزارش تیر خلاص به آخرین یادمان های خانه میناسیان خانه تاریخی و هشتی مشترک آن با خانه لئون میناسیان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان واجد ارزش نگهداری اعلام شد.

تا به امروز بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی در استان اصفهان شناسایی شده و یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش دنیا)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت دنیای رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 244

به "خبرنگاران خانه تاریخی و هشتی خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خانه تاریخی و هشتی خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید