حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری

به گزارش چه خبر آنلاین، به گزارش خبرنگاران ، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه 10 آذر 99 در گفت وگو با برنامه ایران امروز در رادیو ایران در خصوص شرایط معیشتی هنرمندان در دوران کرونا گفت: معیشت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و ادب از دیرباز مسائل اساسی داشته و منحصر به امروز نیست، مسلما با بحران بیماری کرونا و شرایط اقتصادی کنونی مزید بر علت نیز شده است. من شخصا منکر این شرایط سخت و طاقت فرسا برای هنرمندان نیستم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله دستگاه هایی هستیم که مختصر بودجه ای برای توزیع بین اصحاب فرهنگ و هنر و ادب داریم، که متاسفانه تکافوی مسائل اصحاب فرهنگ و هنر را نمی کند.

حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بزرگترین بحران در حوزه هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب مختص زیرساخت هایی است که از گذشته وجود نداشته، از جمله اینکه بیمه تامین اجتماعی نبودند، دیگر اینکه فعالیت هنرمندان به عنوان شغل شناخته نمی شد و بیمه بیکاری به آنان تعلق نمی گرفت و مسایل عدیده ای که در شرایط کنونی ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده و شاید تعمیر و بازسازی این آسیب های گذشته زمان بر باشد. ولی قدم هایی در این زمینه برداشته شده است، یکی از اقداماتی که انجام شده در زمینه حل مشکل بیمه بیکاری هنرمندان بوده که بالاخره در کمیسیون های دولت به تصویب رسیده است. بعد از سال های سال پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت پیروز شدیم این مساله را حل کرده و آیین نامه آن تنظیم شده است که انشاالله در سال 1400 تامین منابع آن تامین و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه رادیویی ایران امروز گفت: مسایل و مسائل اهالی فرهنگ و هنر و ادب بسیار گسترده تر از مثالی است که زدم و حل این مسائل نیازمند بازبینی ساختارها در این زمینه است. در این فرصت کاملا پیش بینی نشده برای مقابله با آثار کرونا که پیش آمده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دستگاه های بسیار فعال بوده که دلیل آن آسیب پذیرتر بودن این حوزه است. حوزه فرهنگ و هنر یکی از حوزه هایی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، هم با هدف سلامت مردم در تعطیلی پیش قدم بوده و هم به دلیل تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری تعطیل شده و آسیب دیده است.

حیدری در مورد برآورد و جبران خسارات اصحاب فرهنگ و هنر و ادب گفت: ما برای جبران این خسارات در دو قدم برآورد خسارت داشتیم و اعلام کردیم. یکی سرانجام فروردین و یکی در سرانجام شهریور 99 که همه به صورت مکتوب و مستند هم به ستاد کرونا و هم مراجع ذی ربط، مجلس و سایر حوزه های مربوطه اعلام شده است. بیش از 22 هزار واحد کسب و کار آسیب دیده شناسایی شده است و قریب 200 هزار نفرشاغل آسیب دیده داشتیم.

وی اضافه نمود: در اولین قدم پیروز شدیم کسب و کارهای فرهنگی را جزو معدود رسته هایی اعلام کنیم که می توانستند از تسهیلات حمایتی دولت برخوردار شوند و پس از آن برای تخفیف و امهال و بخشودگی های دیون و اقتصادیات و حتی اجاره بهای در اختیار فعالان فرهنگی هنری و بخشودگی اجور آن اقدام کردیم. هم زمان شوراهای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی را تشکیل دادیم و در وزارت کار تمامی صنوف به بیان مسائل پرداختند، هر آنچه که در توان دستگاه ها بود انجام شد، شرایط اقتصادی در دوران کرونا فشار مضاعفی بر کشور ما وارد کرد که پایه اصلی آن در تحریم های ناجوانمردانه و نابخردانه ای بوده که بر کشور ما تحمیل شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بیمه و کمک هزینه و تسهیلات قابل پرداخت به هنرمندان گفت: ما در مورد سهم بیمه هنرمندان در بهار امسال 35 میلیارد تومان تامین اعتبار کردیم و سهم بیمه هنرمندان را تقبل کرده و به جای هنرمندان پرداخت کردیم. پس از آن برای همه اعضای صندوق اعتباری هنر کمک هزینه معیشتی 120 میلیارد تومانی تامین اعتبار کردیم که همه برای مشمولان فرهنگی هنری ادبی رسانه ای با 75 هزار عضو تامین اعتبار شده است. این امر در شرایط سخت کشور با همکاری و حمایت دولت انجام شده است، در خواست مرحله بعدی کمک هزینه مشابه را در دولت مطرح کردیم و همین کمک های معیشتی ماهیانه ای که قرار است به شهروندان پرداخت شود به هنرمندان نیز پرداخت خواهد شد، تسهیلات حمایتی کرونای 12 درصدی را در دو مرحله انجام دادیم. مرحله اول 418 میلیارد تومان تا به امروز پرداخت شده ، مرحله دوم تا سقف 1700 میلیارد تومان رایزنی کردیم. از دیگر تسهیلات دو مرحله وام 4 درصد است که از طریق صندوق کارآفرینی امید انجام می شود. مرحله اول 200میلیارد تومان تامین اعتبار شده و در حال فراخوان و ثبت نام مشمولان هستیم، مرحله دوم انشاالله در سقف 600 میلیارد تومان یعنی تا سرانجام سال 800 میلیارد تومان تامین وام کم بهره در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر قرار خواهیم داد.

حیدری اضافه نمود: اصحاب فرهنگ و هنر دو دسته هستند، یک دسته شغل مستمر و اصلی آنان هنر است یک دسته شغل جانبی است و تفننی کار هنری انجام می دهند. ما به دلیل اینکه نمی توانیم موردی بررسی کنیم که بدانیم شغل اصلی فرد است یا تفننی کار هنری انجام می دهد، یک حکم کلی برای بیمه کردن هنرمندان دادیم، که به طور مثال اگر کسی سه سال فعالیت نکرده باشد نویسنده شناخته نمی شود. دلیل دیگر اینکه منابع ما محدود و تقاضاها فراوان و مستمر است، در حال حاضر 20هزار متقاضی در صندوق هنر داریم. سی هزار نفر عضو داریم که نتواستیم بیمه کنیم، البته این مشکل با تامین اعتبار مرتفع می شود.

حیدری درخصوص حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری نیز گفت: تمامی اصحاب فرهنگ و هنر با دل و جان در این حوزه فعالیت می کنند و ما با میزان اعتبارات موجود ناتوان از حل کل مسایل و مسائل هنرمندان خواهیم بود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی همت خود را بر حل مسایل و مسائل اصحاب فرهنگ و هنر گمارده ایم. در جلسه ای که با آقای منتظری، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که از مدیران آشنا به فرهنگ و هنر هستند داشتیم، بیشتر به دنبال افزایش بودجه 1400 با هدف افزایش سقف بیمه هنرمندان بودیم و خبرها حاکی از این است که افزایشی هم داشتیم و امیدواریم که با همتی که مدیران کشور به این موضوع گمارده اند سال های آینده سال های روشن تری باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 573

به "حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید