فراوری سس کچاپ در مریخ!

به گزارش چه خبر آنلاین، روز دوشنبه 8 نوامبر (17 آبان ماه) شرکت فراوری کننده مشهور مواد غذایی هاینز Heinz که ما اغلب آن را با سس های کچاپ مشهورش می شناسیم بیان کرد که با استخدام گروهی از اخترشناسان میخواهد تا پرورش گوجه فرنگی در خاک سیاره مریخ را عملی نموده و از آن برای فراوری سس کچاپ در آن سیاره استفاده کند.

فراوری سس کچاپ در مریخ!

به گزارش خبرنگاران، هاینز یکی از مشهورترین برند های فراوری نماینده مواد غذایی در دنیا است احتمالاً اغلب ما نام آن را به واسطه سس های کچاپ معروفش می شناسیم. اکنون خبر می رسد که این شرکت تیمی از اختر زیست شناسان را استخدام نموده تا پاسخی برای فوری ترین سوال زمانه بیابند: آیا ساکنان آینده انسان در مریخ می توانند سس گوجه فرنگی خود را در همان سیاره فراوری نمایند؟! هاینز برای پاسخ به این سوال با 14 اخترزیست شناس در موسسه فضایی آلدرین همکاری نموده تا در مرکز فناوری فلوریدا، پرورش گوجه فرنگی در خاک شبیه سازی شده مریخ را شروع نمایند.

این شرکت روز دوشنبه 8 نوامبر در بیانیه ای رسمی گفت: تیم ما با پیروزیت محصولی از گوجه فرنگی هاینز، از دانه های گوجه فرنگی اختصاصی این برند، با کیفیت های دقیقی که از استاندارد های کیفیت و طعم دقیق عبور می نماید و تبدیل به سس کچاپ مشهور آن می گردد، فراوری کرد. شرکت سازنده، سس فراوری شده از این گوجه فرنگی را Heinz Marz Edition نامیده است و هرچند بعید به نظر می رسد که چنین دستاوردی در آینده نزدیک در سیاره مریخ حاصل گردد، اما می توان گفت که علاوه بر مسائل فناوری، این اقدام شرکت آمریکایی به گونه ای یک بازاریابی زیرکانه نیز تلقی می گردد.

به هر حال نباید ابعاد علمی این دستاورد را نادیده گرفت، زیرا پیش از این، بیشتر کوشش ها در خصوص کشف راه هایی برای رشد محصولات غذایی در شرایط شبیه سازی شده مریخ، محدود به مطالعات کوتاه مدت رشد گیاهان بود. اما کاری که این پروژه هاینز انجام داده، رویکردی تازه و عملی به برداشت طولانی مدت مواد غذایی است و آن دستیابی به محصولی که کیفیتی برای تبدیل شدن به سس گوجه فرنگی HEINZ داشته باشد. اندرو پالمر، اختر زیست شناس، که این پروژه دو ساله را رهبری می کرد، در این خصوص می گوید: نتیجه رویایی بود و ما به آن دست یافتیم.

پالمر و تیمش چندین مقاله در خصوص کوشش برای پرورش گوجه فرنگی در مریخ برای انتشار ارسال نموده اند که همه آن ها در دست آنالیز است. محققان در حال آنالیز راه هایی برای تغذیه بازدیدنمایندگان و مهاجران انسانی آینده با استفاده از منابعی هستند که در حال حاضر در مریخ هستند. تیمی در هلند پیروز شدند انبوهی از سبزیجات از جمله نخود، اسفناج و تره فرنگی را در خاک شبیه سازی شده مریخ پرورش دهند و حتی توانسته اند گوجه فرنگی را با پیروزیت از چنین محیطی برداشت نمایند.

اما باید توجه داشت که رشد گیاهان روی زمین با خاک مصنوعی مریخ یک چیز است و تکرار این شاهکار در خود مریخ چیز دیگری است. کشاورزان مریخ احتمالاً باید از زیستگاه های گیاهی تخصصی استفاده نمایند و برترین روش کوددهی و آبیاری محصولات را پیدا نمایند. وقتی نوبت به سس گوجه فرنگی می رسد، آن ها بعلاوه باید بقیه دستور غذا را که مستلزم سرکه، شکر، پودر پیاز و ادویه است، کشف نمایند. به گزارش خبرنگاران، البته شرکت هاینز با محیط فضا بیگانه نیست و سس های کچاپ آن در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می گردد. بنابراین، اگرچه احمقانه به نظر می رسد که عده ای از هم اکنون به فکر فراوری سس کچاپ در مریخ هستند، اما باید توجه داشت که زیستن در فضا احتیاج به برآورده سازی تمام احتیاجی متنوع انسان دارد، در غیر این صورت فضا تنها مکانی سخت برای سفر های کوتاه مدت باقی خواهد ماند.

منبع: cnet

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1088

به "فراوری سس کچاپ در مریخ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سس کچاپ در مریخ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید