توانبخشی از راه دور برای معلولان ممکن شد

به گزارش چه خبر آنلاین، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح کلان ملی فناوری توانبخشی از راه دور که اجرای آن از سال 97 آغاز شده فرصتی ایجاد کرده تا شرکت های دانش بنیان و خلاق، ایده های نوآورانه خود را در جهت یاری بیماران توان یاب به کار بگیرند.

توانبخشی از راه دور برای معلولان ممکن شد

ایجاد بسته های توان بخشی برای بیماران

این طرح کلان ملی با هدف ایجاد محیطی مساعد برای توسعه فناوری های مرتبط با توانبخشی از راه دور در کشور حمایت شد و به نام هدف کوتاه مدت، یک بسته توانبخشی از راه دور برای بیماران پارکینسون پیشرفته، مورد بهره برداری تجاری قرار گرفت.

به همین علت سامانه ای برای توانبخشی بیماران پارکینسون از طریق محققان کشور، طراحی و ساخته شد. ارزیابی فنی و بالینی این سامانه روی بیش از 60 بیمار اجرا شد و اثر بخشی سامانه را به اثبـات رسـاند. همچنـین این سامانه بـرای ارزیابی کیفیت تعادل و حرکات اندام فوقانی این بیماران مورد سنجش قرار گرفت.

این تجهیز دانش بنیان اکنون در بیش از 8 مرکز نصب و راه اندازی شده است. بیش از 100 بیمار هم مجموعا از خدمات توانبخشی از راه دور این سامانه استفاده کرده اند.

فعالان فناور شرکت دانش بنیان تولید این محصول دانش بنیان را عهده دار شدند و توانستند پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت کنند. نمونه اروپایی این محصولات قیمتی 16تـا 18هزار دلار دارد، اما نمونه ایران ساخت با قیمت 1800 دلار و کم تر از یک دهم قیمت نمونه خارجی در حال عرضه به است.

این ظرفیت وجود دارد که هر سال 100 دستگاه به بازار داخلی عرضه شود و صرفه جویی بیش از یک میلیون و 600هزار دلاری را برای زیست بوم سلامت کشور به ارمغان بیاورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1004

به "توانبخشی از راه دور برای معلولان ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانبخشی از راه دور برای معلولان ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید