تأثیر روزه بر پوست

به گزارش چه خبر آنلاین، خشکی لب و خشکی پوست از نارضایتی های پوستی نسبتا شایع روزه داران در ماه مبارک رمضان است. در صورتی که محتوای آب پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. در حالت طبیعی یک حرکت مداوم آب از لایه های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت، این آب از سطح پوست تبخیر می گردد. هنگامی که

تأثیر روزه بر پوست

تأثیر روزه بر پوست

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

این نوشته میخواهد به برخی از مهم ترین آثاری که روزه داری بر پوست دارد، اشاره نموده و طرز برخورد با هر یک را هم آموزش دهد.

خشکی لب و خشکی پوست از نارضایتی های پوستی نسبتا شایع روزه داران در ماه مبارک رمضان است. در صورتی که محتوای آب پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. در حالت طبیعی یک حرکت مداوم آب از لایه های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت، این آب از سطح پوست تبخیر می گردد. هنگامی که پوست به عللی، اعم از عوامل داخلی یا خارجی نتواند این مقدار آب را حفظ کند، پوست خشک می گردد. از عوامل خارجی می توان مواجهه با آب و هوا یا باد گرم را نام برد. از طرف دیگر، شستن بیش از حد پوست سبب از بین رفتن لایه های چربی محافظ پوست شده و پوست را خشک می نماید. مواجهه پوست با برخی مواد هم از جمله عوامل خارجی محسوب می گردد.

روزه و خشکی پوست

شاید بسیاری از افرادی که مبتلا به خشکی پوست و اگزما هستند، گمان نمایند با روزه گرفتن به دلیل مصرف کم آب، دچار تشدید خشکی پوست خواهند شد. اگرچه کم آبی بدن جزو علل شایع خشکی پوست است اما این مساله در خصوص روزه داران صدق نمی نماید؛ چون در فاصله بین افطار و سحر، فرد روزه دار به مقدار کافی از آب و مایعات استفاده می نماید و بنابراین به طور معمول، روزه داری تاثیر چندانی در تشدید خشکی پوست ندارد. از طرفی، استفاده از مرطوب نماینده ها می تواند نقش بسزایی در کاهش اتلاف آب پوست داشته و در حفظ شادابی آن موثر باشد.

کار عمده مرطوب نماینده، حفاظت از رطوبت پوست و دفاع در برابر آسیب های محیطی است. معمولا افراد احتیاج به استفاده از مرطوب نماینده ها ندارند و افرادی که پوستشان چرب است، به مصرف مرطوب نماینده احتیاجی پیدا نمی نمایند. هرچند این افراد هم در مواجهه با هوای گرم و خشک، باد یا هوای سرد ممکن است احتیاج به استفاده از مرطوب نماینده ها پیدا نمایند. از سوی دیگر، برخی ها طی ماه مبارک رمضان به مصرف فراوان مواد غذایی دارای قند زیاد (مانند خرما، زولبیا و بامیه و سایر شیرینی جات) روی می آورند که این الگوی غذایی در مبتلایان به آکنه می تواند به تشدید آکنه منجر گردد. در این موارد، بهتر است بیشتر از میوه ها و سبزی های تازه استفاده گردد.

روزه و پمفیگوس

مهم ترین بیماری پوستی که روزه داری برای آن منع طبی دارد، بیماری پمفیگوس است. این بیماری خودایمنی، باعث بروز تاول های متعددی روی پوست و مخاط دهان می گردد و در صورت عدم درمان مناسب می تواند تهدیدنماینده حیات باشد. متاسفانه بسیار شاهدیم که در ماه مبارک رمضان یا مدت کوتاهی پس از آن، برخی از بیماران مبتلا به پمفیگوس که از این منع طبی بی اطلاع اند، با عود ضایعات پوستی خود مراجعه می نمایند. عود این بیماری مسائل دیگری به وجود می آورد. مصرف داروهای کورتیکواستروییدی (کورتونی) و عوارض آنها باعث افزایش خطر پوکی استخوان، افزایش وزن، افزایش قندخون، افزایش فشارخون و مسائل دیگر می گردد.

روزه و خشکی لب

مشکل دیگر روزه داران، خشکی لب هاست که این مشکل، به خصوص در کسانی که تنفس خود را به جای بینی از راه دهان انجام می دهند، شایع تر است. علل متعددی، علاوه بر کاهش مصرف آب برای خشکی شدید لب ها وجود دارد؛ به اسم نمونه، مصرف برخی داروها مثل ایزوترتینویین یا راکوتان. این قبیل افراد هم بهتر است در ماه رمضان با نظر پزشک خود، مقدار مصرف داروی خودشان را کمی کاهش دهند. به علاوه، چرب کردن مکرر لب ها را هم باید مدنظر قرار داد و برای این منظور می توان از وازلین، اوسرین و کِرِم های مختلف چرب نماینده لب استفاده کرد.

4 توصیه نهایی

1.برای به حداقل رساندن ناراحتی های جسمی و احتمالی در ماه مبارک رمضان رعایت نکات زیر توصیه می گردد:

برای شاداب ماندن و جلوگیری از خشکی پوست در وعده های سحری و افطاری به مقدار کافی مایعات، مخصوصا آب بنوشید و از نوشیدن مایعات مدر (مانند چای غلیظ) که باعث از دست رفتن آب بدنتان می گردد، به شدت پرهیز کنید.

2.به دلیل محدودیت غذایی و اینکه نظم و حجم غذای دریافتی تان در ماه رمضان تغییر می نماید، باید به منظور جلوگیری از کم شدن آهن، روی و سایر ویتامین ها و مواد معدنی که سبب رشد مناسب مو و ناخن هایش می گردد، در وعده های غذایی سحر و افطار، غذایی کامل که همه گروه های غذایی را در خود بگنجاند، مصرف کنید. مثلا می توانید از همین حالا برنامه ریزی کنید و غذاهای پرکالری تر و کربوهیدارت ها و پروتئین ها و سبزیجات را در وعده سحر و غذاهای سبک تر مانند لبنیات در کنار سبزیجات و انواع سالادها را در وعده افطارتان بگنجانید. ضمناً جای میوه باید در سفره سحری و افطاری همواره محفوظ بماند.

3.از آنجا که خانم ها بیشتر با مشکل کمبود روی و آهن دست به گریبان هستند، به آنها توصیه می کنم که با نظر یک پزشک متخصص، مدتی قبل از ماه رمضان مصرف مکمل های گروه B با سایر مکمل های مورد احتیاج را آغاز نمایند تا پس از ماه رمضان دچار مشکل ریزش مو یا شنمایندگی ناخن هایشان نشوند.

4. اگر مشکل پوستی یا ریزش مو دارید و در حال مصرف داروهای خوراکی در فواصل زمانی منظم هستید، توصیه من به شما این است که برای تغییر ساعت های خوردن داروهایتان حتما به پزشکتان مراجعه کنید و هرگز خودسرانه مقدار و ساعت مصرف دارویتان را جابه جا نکنید؛ زیرا تغییر مقدار داروی دریافتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای پوست و موی شما به همراه داشته باشد.

پی نوشت :

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1007

به "تأثیر روزه بر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر روزه بر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید