بهترین و مضرترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها

به گزارش چه خبر آنلاین، روزیاتو/ بیماری های مرتبط با کلیه از شایع ترین بیماری ها در سراسر دنیا شناخته می شوند؛ تا جایی که بنابر اعلام سازمان بهداشت دنیای، از هر ده نفر حداقل یک نفر در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی قرار گرفته است. هم چنین تا وقتی که این بیماری به مراحل پیشرفته خود نرسد، معمولاً علائم روشنی به وجود نمی آورد و اشخاص وقتی از ابتلا به آن خبردار می شوند که بیماری حاد و خطرناک شده است. نوع مواد مغذی که برای بدن خود تأمین می کنید، با هیچ اندام دیگری به اندازه کلیه ها ارتباط نزدیک ندارد؛ بنابراین ضروری است تا از مواد غذایی و خوراکی های مفید و مضر برای این عضو مهم بدن اطلاع به دست آورید؛ هدفی که در ادامه این مقاله دنبال خواهد شد.

بهترین و مضرترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها

بعضی از توصیه هایی که بیماران کلیوی باید در رژیم غذایی خود رعایت نمایند

سلامت کلیه ها به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی شما است. با توجه به علائمِ معمولاً ناپیدای بیماری های کلیوی، ممکن است مدت ها از ضرری که به وسیله رژیم غذایی ناسالم به کلیه های خود می رسانید، مطلع نشوید و وقتی از بیماری مطلع شوید که دیگر فرصتی برای جبران نباشد (در اینجا می توانید با نشانه های این بیماری در بدن آشنا شوید). بنابراین اگر می خواهید در آینده به بیماری های مرتبط با کلیه دچار نشده یا اکنون در حال درمان و مبارزه با این نوع بیماری ها هستید، توصیه های غذایی زیر را رعایت کنید :

میزان متعادلی از غذاهای دارای پروتئین مصرف کنید: پروتئین، چربی و کربوهیدرات اصلی ترین مواد تشکیل دهنده غذاهای روزانه ما هستند. پروتئین در بدن فواید و کارنمودهای زیادی دارد، اما بیشتر مردم بسیار بیشتر از آن چه که احتیاج دارند، پروتئین مصرف می نمایند و این پروتئین اضافی برای کلیه ها مضر است. نیتروژن یکی از محصولات جانبی پروتئین در بدن است که کلیه ها آن را به شکل اوره دفع می نمایند. هرچه این نیتروژن بیشتر باشد، کلیه ها باید فعالیت بیشتری برای سم زدایی انجام دهند و کلیه های ضعیف توان این کار را ندارند. بنابراین فقط به میزانی مواد خوراکی دارای پروتئین مصرف کنید که بدن شما به آن احتیاج دارد.

غذاهای دارای فسفر را به مقدار متعادل مصرف کنید: فسفر برای محافظت از استخوان ها و رگ های خونی لازم است، اما فسفر بیش از حد می تواند کلسیم را از استخوان های شما جدا نموده و مسائل مربوط به استخوان را سبب گردد. هم چنین وقتی با وجود بیماری کلیوی، بیشتر از مقدار مورد احتیاج بدن، فسفر مصرف می کنید، کلیه های ضعیف شده نمی توانند تمام آن مقدار را دفع نمایند و مسائل تجمع این ماده در بدن ایجاد می گردد که ممکن است در این حالت از قرص های خاصی برای دفع فسفر استفاده گردد.

مقدار مصرف نمک را در وعده های غذایی خود محدود کنید: نمک یا سدیم از مواد معدنی رایجی است که تقریباً در تمام غذاها یافت می گردد. مقدار کمی از نمک برای حفظ تعادل آب در بدن مفید است وکلیه های سالم آن را دفع می نمایند. میزان زیاد نمک در غذاها موجب فشار خون، تنگی نفس و فشار بر کلیه های ضعیف می گردد. بنابراین توصیه می گردد به جای نمک، از طعم دهنده های دیگری مانند آب لیمو در پخت وپز روزانه بهره ببرید.

مصرف به اندازه غذاهای دارای پتاسیم را جدی بگیرید: پتاسیم از مواد مغذی مفیدی است که بر عملکرد اعصاب و ماهیچه ها و هم چنین ضربان قلب اثر می گذارد اما مقادیر زیاد آن اگر توسط کلیه های ضعیف دفع نگردد و پتاسیم خون بالا رود، ممکن است موجب گرفتگی عضلات یا حتی ایست قلبی گردد. بنابراین اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، میزان مجاز مصرف پتاسیم در هر وعده غذایی را از پزشک معالج خود بپرسید.

بعضی از مواد خوراکی که بیماران کلیوی باید از رژیم غذایی خود حذف نمایند

بیماران کلیوی عموماً از رژیم غذاییِ حساب شده و سالمی استفاده می نمایند تا کلیه های ضعیف شده آن ها کمتر با مواد زائد خطرناک درگیر گردد و در صورت دفع ناقص مواد مغذی مصرف شده، بدن دچار اثرات خطرناک سم نگردد. در این خصوص، تعدادی از مواد غذایی که بیماران کلیوی باید استفاده از آن ها را محدود نمایند، نام برده می گردد :

نوشابه ها: نوشابه ها، به خصوص نوشابه های با رنگ مشکی، علاوه بر دارا بودن مقادیر زیادی از قند، حاوی میزان قابل توجهی از فسفر هستند که مضرات مصرف بیش از حد فسفر نیز گفته شد.

مواد غذایی کنسرو شده: غذاهای کنسرو شده، به دلیل کم هزینه بودن و راحتی در مصرف، از انتخاب های رایج در وعده های مختلف غذایی محسوب می شوند. با این حال، بیشتر غذاهای کنسرو شده، حاوی مقادیر زیادی از نمک هستند؛ زیرا نمک به عنوان یک ماده نگهدارنده، به آن ها اضافه می گردد.

موز: موز منابعی سرشار از پتاسیم شناخته می گردد که به دلیل دارا بودن سایر مواد مغذی، مصرف حداقلی آن برای بیماران کلیوی مسئله ای در پی ندارد، اما مصرف روزانه و زیاد آن می تواند برای این بیماران بسیار خطرناک باشد.

لبنیات: لبنیات سرشار از پروتئین، ویتامین، فسفر و پتاسیم هستند؛ موادی که همگی باید برای بیماران کلیوی محدود شوند. البته پزشک معالج ممکن است به دلیل کارنمودهای مفید لبنیات، استفاده میزانی معین و حداقلی از ان ها را مجاز بداند.

سیب زمینی: سیب زمینی ها از غنی ترین سبزیجات از نظر پتاسیم تلقی می شوند. البته خیس کردن، شستن و هم چنین پختن قطعات کوچکِ بریده شده آن ها برای مدتی کوتاه، موجب می گردد تا مقدار قابل توجهی از پتاسیم آن ها کم گردد و بتوانند در رژیم غذایی بیماران کلیوی قرا بگیرند.

بعضی از خوراکی هایی که می توانند جایگزین مواد غذایی مضر در رژیم غذایی بیماران کلیوی باشند

از آن جا که بیماران کلیوی باید مصرف بیش از حدِ اساسی ترین مواد مغذی که در بیشتر خوراکی ها یافت می شوند را محدود نمایند، یافتن مواد غذایی جایگزین برای آن ها اهمیت زیادی می یابد. بعضی از خوراکی های جایگزین و مجاز برای این نوع بیماران عبارت اند از :

گل کلم: گل کلم یکی از سالم ترین سبزیجات شناخته می گردد که سرشار از ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B است. هم چنین گل کلم را باید منبعی عالی از فیبر و ترکیبات ضدالتهابی دانست.

عسل: یکی از مسائل رایجی که بیماران کلیویِ تحت دیالیز قرار گرفته را تهدید می نماید، عفونت هایی است ممکن است در نتیجه این روش به ان دچار شوند؛ عسل با خواص آنتی بیوتیکی که دارد، از روش های سالم برای اجتناب از این تهدید جانبی بیماران کلیوی شناخته می گردد. هم چنین عسل سرشار از مواد مغذی مفیدی است که برای تقویت این بیماران توصیه می شوند.

انگور قرمز: این نوع از انگور نه تنها خوش مزه است، بلکه منبعی غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان محسوب می گردد که در کاهش التهاب موثر است. هم چنین از خواص این میوه برای قلب و دیابت نیز نباید غافل شد.

سیر: به بیماران کلیوی توصیه می گردد که از نمک به عنوان طعم دهنده غذا استفاده ننمایند؛ سیر از جمله مواد غذایی است که می تواند جایگزین نمک در طعم دهندگی گردد. سیر منبع خوبی از منگنز، ویتامین C، ویتامین B6 و گوگرد است که گوگرد خواص ضدالتهابی قابل توجهی دارد.

پیاز: پیاز نیز از مواد غذایی بسیار مفیدی است که هم در طعم غذا اثرگذار است و هم ویتامین C و الیاف پروبیوتیکی دارد که با تغذیه باکتری های روده، به هضم غذا کمکمی نماید.

حبوبات: حبوبات اصولاً میزان زیادی از فسفر و پتاسیم دارند که برای بیماران کلیوی مضر هستند اما به دو دلیل عمده، مصرف محدود آن ها برای بیماران کلیوی می تواند مفید باشد : نخست؛ حبوبات در کنار پتاسیم و فسفر، مواد مغذی سرشار دیگری دارند که به بیماران کلیوی سود می رسانند و نمی توان از آن ها صرف نظر کرد. دوم؛ می توان به وسیله پختن با آب جوش و سایر روش های طبخ غذا، مقدار زیادی از پتاسیم و فسفر آن ها را کاهش داد تا به حد مجاز برسند؛ کاری که عموماً با گوشت و لبنیات و سایر مواد غذایی گفته شده نمی توان انجام داد. به هر حال می توانید با انتخاب حبوبات کم پتاسیم و کم فسفرِ مرغوب و مصرف محدود و متعادل از آن ها، رژیم غذایی مفیدی در جهت سلامت کلیه ها داشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 252

به "بهترین و مضرترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و مضرترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید