برای مدال المپیک باید بجنگیم، در مسابقات جهانی لطمه بزرگی خوردیم

به گزارش چه خبر آنلاین، سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: کسی که مدال المپیک بخواهد باید بر هر حریفی غلبه کند و جانانه بجنگد.

برای مدال المپیک باید بجنگیم، در مسابقات جهانی لطمه بزرگی خوردیم

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران از فدراسیون تکواندو، تیم ملی تکواندو ایران در سال 98 علی رغم موانعی که بر سرراهش به وجود آمد توانست عملکرد پیروزی داشته و با به دست آوردن مدال های رنگارنگ و از همه مهم تر کسب دو سهمیه المپیک 2020 توکیو افتخار دیگری در کارنامه تکواندو ایران به ثبت برساند.

در ادامه صحبت های با فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی کشورمان را می خوانید:

سال پرترافیکی را پشت سر گذاشتید...

بله این جهتی بود که فدراسیون جهانی برای رسیدن به المپیک طراحی کرده و راه بسیار سخت و پرپیچ وخمی است. تعدد مسابقات باعث می شود همه تکواندوکاران در طول سال تحت فشار باشند و ما نیز از این قاعده مستثنا نبودیم؛ سال پرترافیکی را پشت سر گذاشتیم و لازمه پیروزیت در این راه برنامه ریزی دقیق بود تا بچه ها بتوانند طی یک سال در چندین نوبت در اوج آمادگی باشند و همچنین تا حد امکان از آسیب آن ها دوری کنیم که کار سختی بود اما خدا را شکر با حمایت های فدراسیون توانستیم سال 98 را با پیروزیت به پایان برسانیم.

از دو سهمیه المپیک را کسب کردید، از جهتی که طی شد، بگویید؟

رنکینگ سیستم سختی های خاص خود را دارد و در این جهت باید بسیار حواس جمع گام برداشت؛ لحظه ای غفلت می تواند ورزشکار را از جهت حضور در المپیک حذف کند. همین حالا اگر بچه های ما بتوانند مدال المپیک را به دست بیاورند با امتیازی که در رنکینگ ذخیره می کنند برای دور بعد کار راحت تری خواهند داشت و با امتیاز بالا در جهت قرار می گیرند اما آرمین و میرهاشم ما با توجه به اینکه امتیاز بالایی نداشتند کار سختی باید انجام می دادند و خدا را شکر توانستند با همت و تلاش به این مهم دست پیدا کنند.

سجاد از 4 مرحله مسابقات گرندپری در سال 2019 سه مدال به دست آورد اما با اختلاف امتیاز اندک نتوانست سهمیه را کسب کند و این در حالی است که نفرات چهارم تا ششم رنکینگ این توفیق را نداشتند اما با توجه به امتیازات قبلی و تورنمنت هایی که رفته بودند سهمیه را اخذ کردند.

تجربه کسب سهمیه از طریق رنکینگ سیستم چطور بود؟

فکر می کنم علاوه بر سختی ها، این جهت نقاط مثبتی به همراه داشت؛ آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی تجربه حضور در المپیک را ندارند اما بدون شک حواشی و فشاری که در این مدت به آن ها وارد شد کمک بزرگی به این دو نفر می کند. بامسائلی که در طول این جهت برای تیم ما رخ داد با رویکردی مثبت برخورد کردیم و به فال نیک گرفتیم؛ روزهایی که گذشت باعث شد بچه ها به رشد و بالندگی برسند و قطعاً در المپیک چراغ راه آن ها خواهد بود.

در این جهت دو هوگوپوش جوان باوجود جایگاه پایینی که در رنکینگ داشتند توانستند در میان 6 نفر برتر رنک قرار بگیرند و سهمیه را به دست آورند. آرمین و میرهاشم تلاش مضاعفی از خود نشان دادند چراکه در جهت نباید هیچ امتیازی را از دست می رفت و همین کار را سخت تر کرده بود اما این دو نفر با شایستگی از پس آن برآمدند و جای تقدیر دارد.

مسابقات جهانی 2019 خاطره خوبی به همراه نداشت؛ به ویژه برای ما که برای کسب سهمیه به امتیاز آن نیاز داشتیم...

به طور قطع مسابقات جهانی تجربه تلخی برای تیم ایران بود؛ ما نفراتی را در اختیار داشتیم که حداقل 5 نفر از آن ها شانس کسب مدال داشتند. با تمام توان تمرین کرده و آمادگی خوبی داشتند اما متأسفانه کارشکنی کشور میزبان در صدور ویزا شیرازه تیم را از هم پاشید.

برای دو نفر از تکواندوکاران اصلاً ویزا صادر نشد و دو هوگوپوش دیگر نیز شب وزن کشی به منچستر رسیدند که عملاً تیم از نظر روانی بهم ریخت. به نظر می رسد تیم زیر ذره بین رفته بود چراکه به کسانی ویزا ندادند که کمتر از6 ماه قبل در گرندپری منچستر حضور داشتند و پیروز به کسب مدال شدند.

تیم ما در این رقابت ها لطمه بزرگی خورد و خاطره بسیار تلخی بود اما خدا را شکر بچه ها به خوبی توانستند از آن روزهای سخت بگذرند؛ شاید این اتفاق اگر برای هرکسی پیش می آمد به این سرعت نمی توانست بر آن غلبه کند اما دیدیم ملی پوشان کمتر از دو هفته در گرندپری ایتالیا مدال های خوبی به دست آوردند که نشان دهنده این است مثل یک سرباز در خدمت تیم بودند و در راه اعتلای کشورمان از خودگذشتگی کردند که جا دارد به آن ها تبریک بگوییم.

اصل را از همان ابتدا بر شایسته سالاری قرار دادید و نام ها باعث نمی شد که جایگاه ویژه ای برای آن ها در نظر بگیرید...

همیشه اعتقاد داشتم ملاک انتخاب نفرات شرایط کنونی آنهاست نه اسم و رسمی که داشتند؛ برهمین اساس از روز نخست مبنا را بر اساس شایسته سالاری گذاشتیم تا هم کسانی که در عضویت تیم ملی هستند، حاشیه امنیت نداشته باشند و هم جوانان جویای نام این حس را نداشته باشند که نفرات از قبل انتخاب شده اند و شانسی برای انتخاب ندارند، تلاش کنند تا مزد زحماتشان را بگیرند. خدا را شکر تا الان این اتفاق افتاده است و تا زمانی که من در خدمت تیم ملی باشم این فرایند انتخابی ادامه خواهد داشت و کسانی که شایسته حضور و پوشیدن تیم ملی هستند به عضویت درآمده و به مسابقات اعزام می شوند.

دو سهمیه المپیک برای ایران کسب شد؛ ما در وزن چهارم هم می توانستیم کننده داشته باشیم و با اختلاف کمی این فرصت از بین رفت...

تیمی را تحویل گرفتم که بعد از المپیک ریو به نوعی هنوز گرفتار حواشی و بحران های روحی بود و کار کردن با این نفرات کمی سخت بود اما در ادامه جهت سجاد مردانی کاپیتان با اخلاق تیم ملی با تفکر حرفه ای که داشت خودش را در جهت کسب سهمیه قرار داد و توانست روزهای خوبی را برای تکواندو ایران رقم بزند. سجاد در نهایت در جایگاه هفتم قرار گرفت و به المپیک نرسید اما واقعاً تلاش او جای تقدیر دارد و برگشت بسیار خوبی داشت؛ فکر می کنم کارشناسان هم به این نکته اذعان داشتند و کمتر کسی تصور می کرد که سجاد بتواند به میدان بازشود و نقاط ضعف خود را اصلاح کند اما این رخ داد.

آرمین و میرهاشم هم در این مدت خیلی تلاش کردند و تمرینات طاقت فرسایی داشتند که در نهایت به کسب سهمیه ختم شد؛ این پیروزیت شروع خوبی برای آن ها بود تا در المپیک 2020 بتوانند مدال کسب کنند.

میرهاشم حسینی باوجود اتفاقاتی که در راه کسب سهمیه داشت، بازهم توانست این سهمیه را به دست آورد، اگر بخواهید روزهای او را در چند جمله توصیف کنید؟

بدون شک میرهاشم یکی از بهترین نفراتی است که طی این سال ها با او کار کردم. مبارز بسیار توانمند و با غیرتی است و کسانی که با ندادن ویزا و ایجاد شرایط بد روحی دست به دست هم دادند تا این جوان را از گردونه خارج کنند، نتوانستند او را ناامید کنند و او حق خود را گرفت. میرهاشم می تواند فعل خواستن را صرف کند؛ امیدوارم این کسب سهمیه ابتدای جهت رشد و بالندگی برای او باشد تا از شرایط به وجود آمده مغرور نشود و تمام تلاش خود را بکند که به حق واقعی خود یعنی مدال خوشرنگ المپیک برسد.

شرایط آرمین هادی پور چگونه است؟

آرمین هادی پور از تکواندوکاران با غیرتی است که در طول مربیگری خود دیده ام و زمانی که همه از پا افتاده اند او شروع به تلاش می کند. در روزهای تعطیل هم دست از تلاش برنمی دارد و برنامه دارد. بسیار بازیکن توانمندی است و باوجود اینکه در وزن اول است اما برای کسب سهمیه در یک وزن بالاتر مبارزه کرد وبا تلاش و غیرت این موضوع را جبران کرده است. بدون شک آرمین هم شایسته کسب مدال المپیک است، امیدوارم مزد تلاش و غیرت خود را با مدالی خوشرنگ در المپیک بگیرد و پیام آور شادی برای مردم ایران و به ویژه استان خود باشد.

از برنامه های کادرفنی در ادامه راه بگویید؟

متأسفانه شیوع ویروس کرونا برنامه های ما را تحت الشعاع قرار داد. برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا لبنان و تورنمنت های که قرار بود به میزبانی کیش برگزار شود، برنامه داشتیم که با تعویق مسابقات همه آن ها بهم ریخت؛ حریفان اروپایی ما مسابقات پیش رو خود را پشت سر گذاشتند و امتیازات خوبی به دست آوردند.

ما همیشه شرایط ایده آل را در نظر می گیریم اما با فرصتی که در اختیار داریم، پیش می رویم. با ملی پوشان صحبت کردم تا حتی اگر در بدترین شرایط تا المپیک به هیچ مسابقه ای اعزام نشدیم پرتلاش ادامه دهیم و تمام توان خود را به کار بگیریم تا ان شاالله در بازی های المپیک کننده شایسته ای برای تکواندو ایران باشیم. کسی که مدال المپیک بخواهد باید بر هر حریفی غلبه کند و تلاش می کنیم تا این موقعیت را با جنگندگی بالا به بهترین فرصت تبدیل کنیم.

و صحبت پایانی...

سالی که گذشت بسیار سخت و توام با مسائل زیادی برای هموطنانم بود و امیدوارم با پایان سال 98 تمامی مسائل رخت بسته و سال جدید پر از خیر و پیروزیت باشد؛ همچنین انشالله با رعایت توصیه های بهداشتی و نکات ایمنی توسط مردم به زودی ویروس کرونا ریشه کن شود تا سلامتی و خیر و برکت به سفره های ایرانی برشود و همگی بتوانند با شادی در کنار همدیگر باشند. برای همه عزیزان آرزوی سلامتی دارم و سال نو را تبریک می گویم.

پایانی پیام/4057/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 82

به "برای مدال المپیک باید بجنگیم، در مسابقات جهانی لطمه بزرگی خوردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مدال المپیک باید بجنگیم، در مسابقات جهانی لطمه بزرگی خوردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید