ابعاد و اهمیت راهبردی تسلط انصارالله بر الحدیده، پروژه عربستان برای تجزیه یمن چگونه مغلوب شد؟

به گزارش چه خبر آنلاین، بعد از قرار گرفته استان راهبردی مأرب در آستانه آزادسازی کامل به دست نیروهای انصارالله تسلط این جنبش بر شهر الحدیده، بیانگر آن است که ائتلاف متجاوز سعودی آخرین نفس های خود را در جنگ یمن می کشد.

ابعاد و اهمیت راهبردی تسلط انصارالله بر الحدیده، پروژه عربستان برای تجزیه یمن چگونه مغلوب شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیشروی های برق آسای نیروهای انصارالله در مأرب طی هفته های گذشته یکی از مهمترین اخبار مربوط به جنگ یمن بوده و آخرین و مستحکم ترین دژ عربستان سعودی و هم پیمانان آن در یمن در حال فروریختن است. طی روزهای گذشته نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروز به آزادسازی روستاهای الجرشه، السوده، شعاب البیر، سویدا، مویس، عطفه، الضیق، صفحه و ارتفاعات الزیبه، السحل و عمود در شمال مدیریت الجوبه شدند. با این پیشروی ها فاصله خط درگیری ها با شهر مأرب به 34 کیلومتر رسیده است. به این ترتیب آزادسازی کامل مأرب خبری است که به زودی منتشر خواهد شد.

آخرین دژ عربستان در جنگ یمن درحال فروریختن است

طی 5 سال گذشته استان مأرب اصلی ترین پایگاه ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی در مرکز یمن بوده و عربستان برای تثبیت مواضع در این استان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و مزدوران خود یعنی نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن را به انواع تجهیزات مدرن نظامی مجهز نموده است.

مأرب که قلب یمن خوانده می گردد از محور غربی حدود 170 کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی مرکز محسوب می گردد و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می نماید و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر نموده است.

آزادسازی مأرب ضربه ای دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است که دیگر تسلطی بر منطقه ها یمن نخواهد داشت و ضربه دیگر به عربستان است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

شروع پیشروی انصارالله در غرب یمن

اما در میان همه دستاوردهایی که انصارالله در مأرب به دست آورده منابع میدانی در یمن، روز آدینه خبر دادند که ارتش و کمیته های مردمی پیشروی خود را در غرب یمن عملا شروع نموده اند. بر اساس این گزارش نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی در اقدامی ناگهانی از ده ها موضع خود در جنوب و شرق استان الحدیده (غرب یمن) خارج شده اند. به این ترتیب پس از خروج نیروهای ائتلاف سعودی، نیروهای صنعاء به سمت میدان فرودگاه الحدیده پیشروی کردند.

بر اساس آخرین آمار ارتش و کمیته های مردمی یمن، امروز، مجموعه فراوری مواد غذایی و لبنی الحدیده را تحت کنترل خود درآورده اند. علاوه بر آن نیروهای صنعاء امنیت را در ده ها موضعی که ائتلاف سعودی از آن ها خارج شده است، برقرار نموده اند. بعلاوه ارتش و کمیته های مردمی یمن بر شهر الصالح، کیلو16 و مجتمع اخوان ثابت در شرق الحدیده مسلط شده اند. منطقه المنظر در اطراف فرودگاه الحدیده نیز تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است.

اهمیت استراتژیک تسلط انصارالله بر الحدیده

بسیاری از ناظران معتقدند که اهمیت تسلط بر الحدیده کمتر از آزادسازی مأرب نیست و ضربه بزرگی به عربستان و ائتلاف متجاوز آن در جنگ یمن محسوب میگردد.

-الحدیده با بیش از 13 هزار کیلومتر مربع مساحت و نوار ساحلی 300 کیلومتری، حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد. این استان که در فاصله 226 کیلومتری شمال غربی صنعا قرار گرفته، بیشتر با بندر حیاتی آن شناخته می گردد. شهر الحدیده دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به علت داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین المللی حمل ونقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

-موقعیت جغرافیایی الحدیده به گونه ای است که به علت قرار گرفتن در جهتهای انتقال کالا در دریای سرخ می تواند تبدیل به پایگاه اصلی نیروی دریایی دولت صنعا گردد. تسلط بر الحدیده به علت موقعیت راهبردی و جغرافیایی آن یک دستاورد بزرگ در زمینه شکست محاصره دشمن ضد یمن محسوب می گردد و اقلام مورد احتیاج مردم منطقه ها شاقتصادی یمن می تواند به وسیله بندر الحدیده منتقل گردد.

-70 درصد واردات یمن از بندر الحدیده انجام می گردد، و این بندر شریان اصلی حیات برای ورود یاری های انسانی به یمن محسوب می گردد.

-استان ساحلی الحدیده یکی از آخرین راه های ارتباطی مردم یمن با دنیای خارج (دریای سرخ) محسوب می گردد و نیروهای ائتلاف بارها کوشش کردند با اشغال شهر و بندر الحدیده این جهت راهبردی را به طور کامل مسدود و فشار را بر دولت نجات ملی و انصارالله چند برابر نمایند.

طی سالهای تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی ضد یمن، الحدیده یکی از مهمترین منطقه های بود که این ائتلاف چشم به آن دوخته و کوشش زیادی برای اشغال این شهر راهبردی کرد.

-الحدیده از محور غربی به دریای سرخ متصل می گردد و ائتلاف همیشه درصدد بوده با اشغال این استان به اهداف مهمی از جمله قطع دسترسی نیروهای یمنی به دریا، تکمیل محاصره زمینی، پیشروی به سمت مرکز، اعمال فشار سیاسی و داشتن دست بالا در مذاکرات دست یابد.

تسلط انصارالله بر الحدیده و شکست پروژه تجزیه یمن

با توجه به این که الحدیده یک منطقه کاملا استراتژیک و راهبردی در یمن است، بدیهی است که تصرف این منطقه می توانست تسلط عربستان را بر یمن افزایش دهد. اساسا الحدیده از گذشته تاثیر بسیار عمیقی در اتحاد دو یمن شاقتصادی و جنوبی داشته و دارد. از سوی دیگر الحدیده یک بندر دریایی است. لذا حضور هر یک از طرفین در این منطقه به معنای کنترل آنها بر باب المندب است. مجموعه این شرایط الحدیده را به نقطه ثقل یمن در شرایط فعلی تبدیل نموده است.

از طرف دیگر عربستان در کنار آمریکا و انگلیس اکنون به صورت جدی در پی تجزیه یمن هستند تا بتوانند در عین نفوذ بر باب المندب تاثیر و حضور انصارالله را تا حد بسیار زیادی در یمن کم رنگ نمایند.

بسیاری از ناظران معتقدند که اهمیت تسلط بر الحدیده تا حدی است که اگر سعودیها بر این منطقه مسلط می شدند یک دستاورد بزرگ برای آنها در جنگ یمن محسوب می شد و حتی می توانستند گزینه سیاسی برای حل و فصل جنگ یمن را نادیده بگیرند. در صورت تسلط ریاض بر این بندر مهم یقینا عربستان در گام بعدی نیروهای منصور هادی را در این منطقه مستقر می کرد و در واقع گام اصلی برای اجرای پروژه تجزیه یمن برداشته میشد.

سناریوی مورد نظر سعودی ها در یمن را می توان در طرح شش فدرالی شورای همکاری خلیج فارس که از سوی عربستان ارائه شد، مشاهده کرد. طرح فدرالیته کردن یمن، نتیجه کنفرانس گفتگوی ملی یمن در اوایل سال 2014 میلادی نیز بود که تقسیم این کشور به شش منطقه فدرالی را پیشنهاد کرد که عبارت بودند از:

-اقلیم حضرموت به مرکزیت المکلا.

-اقلیم سبا به مرکزیت سبا.

- اقلیم عدن به مرکزیت عدن.

- اقلیم الجند به مرکزیت تعز.

- اقلیم ازال به مرکزیت صنعاء .

- اقلیم تهامه به مرکزیت الحدیده.

بر این اساس به خوبی می توان درک کرد که چرا تسلط انصارالله بر بندر الحدیده تا این حد اهمیت دارد و از سوی دیگر به روشنی تعیین می گردد که چرا ریاض و هم پیمانان آنها با صرف هزینه های میلیارد دلاری برای اشغال الحدیده تا این حد کوشش کردند. آنها به خوبی می دانستند که اگر بند الحدیده را به تصرف خود در آورند می توانند با یک دستاورد حداقل نظامی به پای میز مذاکره بیایند و انصارالله را مجبور به اجرای خواسته های عربستان نمایند.

از سوی دیگر سعودی ها به خوبی می دانند که جنگ یمن و به خصوص نبرد الحدیده به یک منازعه فرسایشی میدانی تبدیل شده و اگر این فرایند ادامه داشته باشد هزینه های انسانی و اقتصادی بسیار زیادی برای آنها به وجود خواهد آمد.

همه شاخصهای جنگ یمن درحال حاضر حاکی از دست برتر انصارالله بوده و نیروهای آن هم زمان با تسلط بر جبهه های شاقتصادی اکنون درحال نابودی دژهای ائتلاف متجاوز در منطقه ها غربی هستند و بعد از آزادسازی کامل این منطقه ها نوبت به جنوب یمن خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1115

به "ابعاد و اهمیت راهبردی تسلط انصارالله بر الحدیده، پروژه عربستان برای تجزیه یمن چگونه مغلوب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد و اهمیت راهبردی تسلط انصارالله بر الحدیده، پروژه عربستان برای تجزیه یمن چگونه مغلوب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید