آشنایی با خواص خاکشیر برای یبوست

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران - سلامت - یبوست یا خشکی مزاج عارضه ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در روده بزرگ سفت شده و دفع آن ها با درد و سختی همراه می شود. یبوست حاد ممکن است سبب بسته شدن روده شود، به نحوی که حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد. روش های درمان شامل اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است. در طب سنتی هم گاهی از خاکشیر برای یبوست استفاده می شود.

آشنایی با خواص خاکشیر برای یبوست

موارد مصرف خاکشیر برای یبوست

یکی از مسائل زندگی شهرنشینی و به طبع آن کم تحرکی، یبوست است که بخش زیادی از مردم با آن دست به گریبان هستند. دانه های خاکشیر دارای خواص بسیار و در درمان بیماری ها بسیار موثر هستند. با مصرف خاکشیر می توانید یبوست را درمان کنید. همچنین خاکشیر تاثیر زیادی در درمان یبوست در دوران کودکی و پیری دارد. در موارد زیر از خاکشیر برای درمان خانگی یبوست استفاده می شود:

  • غالب شدن مزاج سرد و درمان ضعف معده
  • سوداوى با منشاء عصبى
  • سالخوردگان
  • زنان باردار
  • بچه ها
  • درمان خونریزی بواسیر

1- غالب شدن مزاج سرد و درمان ضعف معده

طبع خاکشیر به گونه ای است که برای سرد مزاجی و یا گرم مزاجی مفید است. از نشانه های سرد مزاجی می توان به خشکی دهان ، کم میلی به آب، بد طعمی دهان، بی میلی به خوراک، نفخ شکم، بروز برخی دردها از جمله درد معده، ضعف و لاغری که روز به روز بیشتر می شود، اشاره کرد.

2- سوداوی با منشاء عصبی

سوداوی با منشاء عصبی همان عصبی شدن روده است که در این حالت کشیدگی شکم و انقباض روده پیش می آید. در این حالت مدفوع کامل از روده خارج نمی شود و حتی فشار آوردن به روده هم موجب تخلیه آن نمی شود. در نهایت مقدارى از مدفوع در روده بجاى مانده و در نتیجه موجب سموم و عوارض مختلفى می شود. در این مواقع می توان از خاکشیر برای یبوست استفاده کرد.

3- یبوست در سالخوردگان

هر چه سن بالا رود آب بدن کم می شود. به همین علت سالخوردگان بدن کم آب و خشکی دارند که همین امر موجب خشکی روده و در نهایت یبوست می شود. یکی از طبیعی ترین و بی خطرترین روش ها برای درمان یبوست در سالخوردگان استفاده از خاکشیر به صورت قندداغ است. با خوردن خاکشیر بدن مقدار آبی که نیاز دارد را جذب می کند و به مرور این مشکل برطرف می شود. لازم به ذکر است که با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه می شود. در ضمنً استفاده سالخوردگان از داروهای ملین و مسهل ها زیان آور بوده و موجب کم شدن رطوبت بدنشان می شود؛ بنابراین استفاده از خاکشیر برای درمان یبوست در این دوره سنی مفید است.

4- خاکشیر برای یبوست بارداری

خانم ها در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان دچار مشکل یبوست می شوند. در این دوران هر دارویی نمی توانند مصرف کنند. خاکشیر با داشتن طبع ملایم و معتدل بهترین گزینه در این دوران است. با این وجود استفاده از آن در این دوران باید با احتیاط صورت گیرد.

5- خاکشیر برای یبوست بچه ها

بیشتر بچه ها دچار یبوست می شوند که باعث دل درد و جوش در بدنشان می شود. خاکشیر برای بچه ها هم مفید است و می توان به راحتی به آنها خاکشیر داد. برای از بین بردن یبوست در بچه ها هر روز یک قاشق غذا خوری خاکشیر را قندداغ کرده و به آنها بدهید. با مصرف خاکشیر طی یک دوره دل درد و بی قراری در بچه ها کاهش پیدا می کند.

6- درمان خونریزی بواسیر

ازجمله عوارض معده عصبی، ضعف کبد و بروز بواسیر است که گاهی خونریزی های پی در پی دارد. بهترین دارو برای این مشکل، خاکشیر است که بدن را اصلاح و مانع خونریزی می شود. همچنین خاکشیر می تواند در درمان برخی از اقسام اسهال هم مفید باشد.

نحوه مصرف خاکشیر برای یبوست

برای مصرف خاکشیر حتما آن را چند مرتبه بشورید تا خاک و ناخالصی های آن جدا شود. بهترین روش مصرف کردن خاکشیر جوشاندن آن با آب و چند حبه قند یا شکر است که به آن قنددداغ می گویند. مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق غذا خوری خاکشیر با آب جوش و نبات علاوه بر بهبود یبوست به شفاف شدن و زیبایی رنگ چهره کمک می کند چرا که خاکشیر مقوی هاضمه و مقوی معده است.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 952

به "آشنایی با خواص خاکشیر برای یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص خاکشیر برای یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید