کرمانشاه در سوگ دلبر شیرین زوان

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران در کرمانشاه - مهرداد مرادی: استاد لیمویی که به تازگی کتاب دلبر شیرین زوان درباره زندگی و آثارش به چاپ رسیده بود، سال 1316 در کرمانشاه به جهان آمد. این شاعر برجسته به دلیل سکته مغزی یک سالی خانه نشین شد.

کرمانشاه در سوگ دلبر شیرین زوان

او یکی از فعالان ادبیات بومی کرمانشاه بود که 9 اثر را در این زمینه به یادگار گذاشت؛ کتاب ترانه های ترنم که شامل 300 ترانه از 85 شاعر کرمانشاهی است، کتاب های گلاریژان، واژه نامک گویش کرمانشاهی، هفتاد و هفت غزل عرفانی، شنه یار، شهر من کرمانشاه، در حلقه عشاق، یاد قدیما ... و کرمانشاه شهر بی ستون آثار چاپ شده این شاعر برجسته کرمانشاهی است.

علی لیمویی پس از گذراندن دوره­ سه ساله­ سیکل اول دبیرستان، در رشته ادبیات تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم به اتمام می­رساند. ولی به دلایلی از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاه و رشته مورد علاقه­ اش ادبیات باز می ماند.

بنابراین در یک دوره عالی 16 ماهه کلاس اختصاصی مربوط به اداره ثبت اسناد، در تهران مدرک این رشته را اخذ می کند و با وجودی که می­توانست پس از استخدام در سازمان ثبت اسناد تهران در مرکز ماندگار شود، ترجیح می­دهد در زادگاهش کرمانشاه به کسوت کارمندی این سازمان در آید و در این شغل تا سال 1374 پس از 33 سال سابقه کار به افتخار بازنشستگی نائل می­شود.

وی در سال های به جای مانده عمر خود به نام کارشناس دادگستری به صورت مستقل مشغول انجام وظیفه امورات ثبتی به همشهریان خود بود.

لیمویی در طول خدمت، سال­ ها در پست ریاست ثبت شهرستان­ های اسلام آباد غرب، قصرشیرین، رییس اجرایی ثبت همدان و رییس ثبت شرکت­ های ثبت کرمانشاه خدمت کرد و در سال­ های آخر هم با نام بازرس اداره کل استان همچنین رییس ثبت اسناد کرمانشاه پرونده خدمات اداری خود را به برگ­ های پایان می ­رساند.

با این وجود مشغله ­های زندگی او را از ادامه­ راه شاعری باز نداشت و به محض اینکه فرصتی به دست می آورد ضمن مطالعه در کتب ادبی و شرکت در بزم سخنوران کرمانشاهی، مراوده با مشاهیر سرشناس استان، تاثرات روحی و ذهنی خود را در قالب شعر و یا مقاله عینیت می ­بخشد.

اصولاً هر صاحب دل اهل هنر هر گاه احساس نماید ساغر وجودش از درد تلخی­ ها رنگ می­ گیرد، حنجره می گشاید و آواز عشق سر می­ دهد و مستانه پی جلوه یار می آید.

لیمویی در غزل، نوعی پیروی از غزلیات حافظ را مد نظر دارد. با این تفاوت که پیکره بندی غزل­ های وی با رنگین شیشه­ هایی زینت یافته است که از دسترس مردم کوچه و بازار دیارش، کرمانشاه، دور نیست و بیشتر مردم با خوانش شعرهای او احساس بیگانگی نمی­ کنند.

کمند غمی که دل آنان را می فشارد، القای نوعی درد مشترک است و این همدردی موجب شده که حداقل از کنار شعرهای او بی تفاوت نگذرند و در لحظه­ هایی که کبوتر نگاه از لب دیوار دل در فضای عطرآگین حریم عشق به پرواز در می ­آید. چرخ زنان گلدسته های بقعه دلبستگی به معشوق را که در ضمیر ناخودآگاه هر دلداده­ای مزاری به یادگار نشانده است، طواف می ­نماید.

علی لیمویی علاوه بر مهارت در قالب رباعی به ویژه دوبیتی در سایر قوالب شعر چون، قصیده، غزل، مثنویی، و اشعار نو نیمایی طبع آزمایی کرده است و به زبان فارسی رسمی و معیار کشور، زبان اصیل قوم کرد و گویش مجذوب کننده فارسی کرمانشاهی اشعار قابل پسندی سروده و بیشترا در نشریات کشور به ویژه جراید محلی و چند تذکره که شرح حالی از وی را به چاپ رسانده اند به چاپ رسیده است.

علی لیمویی علاوه بر قریحه شاعری و سرایش شعر به زبان فارسی، زبان کردی کرمانشاهی و همچنین گویش فارسی منطقه کرمانشاه در زمینه نثر (نوشتن مقاله) در جراید محلی و روزنامه­ های مرکز دستی بر آتش داشت و هرازگاهی از وی نوشته­ هایی به چاپ می­ رسید.

شعر طنز و بیان مسائل و مسائل اجتماعی را هم قلم می­ زند. از جمله اشعار طنزآمیز در فرم مثنوی و گویش کرمانشاهی می­توان به شعرهای (صف نفت) و (مرغ کوپنی) در دوره جنگ تحمیلی اشاره کرد که به چند بیت از این سروده­ های طنز آمیز جهت اطلاع بسنده می ­شود.

تلاش ­های ارزنده جناب علی لیمویی بدون تعارف در زمینه­ پاسداری از گویش فارسی کرمانشاهی، قابل تمجید و تقدیر است و نام او به نام یکی از احیاگران گویش بومی کرمانشاهی بر جریده­ ادب و هنر پارسی زاگرس نشینان ثبت است. هر کدام از ترانه­ های این سخنور عاشق فرهنگ بالنده­ دیار فرهاد که با تیشه­ دل عنصر عشق را که اکسیر هستی محسوب می­ شود بر سینه­ کوه بیستون نشانید و به کرمانشاهیان اهل دل، بل ایرانیان و بدون مبالغه به جهانیان ارمغان بخشیده است.

ترانه ­ها به جد جلوه­ هایی از بارقه­ عشق را به خوبی بازتاب می­ دهند و هم آنکه این دوبیتی­ ها، مطمئن­ ترین و ماناترین دُرجِ حفظ و نگهداری برای واژگان گویش ­های بومی و محلی به حساب می­ آیند.

این تضمین و ماندگاری زمانی به اوج می­رسد که در بطن سروده ­ها، شاعر به مضامین خاصی بپردازد که از گلبوته ­های آن، رایحه­ دلپذیری از آرمان­های مشترک، کام­ ها و ناکامی ­ها، دغدغه ­ها، راز و رمز هستی، مهرورزی ها، عدالت جویی ها، مغتنم شمردن فرصت ها بر لب بحر فنا و چه ها و چه های دیگر به مشام برسد.

متأسفانه روز جمعه 26 شهریور جاری و در آستانه روز شعر و ادب فارسی، علی لیمویی در سن 84 سالی دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1011

به "کرمانشاه در سوگ دلبر شیرین زوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه در سوگ دلبر شیرین زوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید