کاکتوسی از دل بیابان!

به گزارش چه خبر آنلاین، اچینو سرئوس یکی از محبوب ترین کاکتوس ها است. این کاکتوس مقاوم هر گونه بی توجهی شما را تاب می آورد و مخصوص آنهایی است که در کشتن گیاهان تخصص دارند! این یکی را نمی توانید بکشید!

کاکتوسی از دل بیابان!

اچینو سرئوس خیشاوند نزدیک گونه محبوب اچینو کاکتوس است. این گیاه بومی بیابان های جنوبی آمریکا و مکزیک است. این کاکتوس زیبا و کوچک نزدیک به 75 گونه دارد که تعدادی از آنها خیلی وقت است که راه خود را به گلفروشی ها باز نموده اند. برای اینکه هنگام تهیه آنها گیج نشوید، توجه کنید که گاهی به آنها کاکتوس جوجه تیغی هم می گویند. البته این نام مخصوص کاکتوس های گونه های دیگر است نه جنس اچینو سرئوس.

اچینو سرئوس به خاطر آسانی پرورشش، در میان پرورش دهندگان کاکتوس، شناخته شده است. برخی گونه های این جنس حتی در منطقه ها سرد شمالی هم یافت می شوند. این کاکتوس در گستره ای از شکل ها و میزان ها، از مدل های گرد و تیغ دار کوچک گرفته تا نوع های ستونی، یافت می گردد. مانند بقیه کاکتوس ها، اچینو سرئوس هم گل های زیبایی دارد!

شرایط رشد

- نور

اچینو سرئوس به مکانی روشن احتیاج دارد تا برترین رشد را داشته باشد. اگر مکانی با اندکی آفتاب مستقیم، مثلا جلوی یک پنجره جنوبی، برای شان فراهم کنید، بسیار قدردان خواهند بود! احتمال گل دهی اچینو سرئوس هایی که در مکان های تاریک نگه داشته می شوند، کمتر است و بعلاوه رشد کند تری هم دارند.

- آبیاری

سوراخ های زهکش بزرگ و به میزان کافی، کلید موفقیت در پرورش اچینو سرئوس است. در طول تابستان این کاکتوس را هر 2 هفته یک بار یا کمتر آبیاری کنید. البته اندازه آبیاری بستگی به این دارد که خاک تا چند وقت مرطوب باقی می ماند. در فصل زمستان، که زمان استراحت گیاه است، آبیاری را به 1 بار در ماه کاهش دهید. در منطقه ها مرطوب، گیاه را در فصل زمستان آبیاری نکنید.

- دما

اگرچه این کاکتوس به سرما مقاوم است اما بیشتر گونه های محبوب آن هوای گرم را ترجیح می دهند.

- خاک

خاک معمول کاکتوس برای اچینو سرئوس هم عالی است. برخی منابع می گویند این گیاه می تواند خاکی اندکی غنی تر از خاک معمول بقیه کاکتوس ها را تحمل کند.

- کود دهی

در طول فصل تابستان کود دهی گیاه با محلول های کودی مخصوص کاکتوس، به رشد بهتر آن یاری می نماید. البته بهتر است محلول کودی را رقیق تر از اندازه گفته شده روی بسته درست کنید و به گیاه بدهید.

تکثیر

اچینو سرئوس به وسیله دانه یا به وسیله کاشت گیاهچه هایی که گیاه مادر فراوری می نماید، تکثیر می گردد. برای کاشت گیاهچه ها ابتدا اجازه دهید آنها اندکی روی گیاه مادر بزرگ شوند، سپس به یاری یک چاقوی تیز و تمیز آنها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. مراقب باشید که گیاه را زخمی نکنید. بعد از اینکه گیاهچه ها را جدا کردید بگذارید چند وقتی، در یک مکان تمیز، بمانند تا محل زخم شان خشک گردد. اگر گیاهچه ها بلافاصله کاشته شوند قارچ های بیماری زای خاکزاد از محل زخم به گیاه حمله می نمایند و گیاه می پوسد.

بعد از خشک شدن محل زخم، گیاهچه ها را در گلدانی پر از خاک کاکتوس بکارید و در مکانی گرم قرارشان دهید. خاک را تنها اندکی مرطوب نگه دارید. بعد از چند وقت نشانه های رشد تازه را در گیاه تان خواهید دید.

همانطور که گفتیم یکی دیگر از روش های تکثیر اچینو سرئوس، کاشت بذر است. درون ظرفی کم عمق اندکی خاک کاکتوس بریزید، بذرها را در ظرف بکارید. حالا ظرف را در مکانی گرم قرار دهید و خاک را اندکی مرطوب نگه دارید. دانه ها بعد از 2 هفته جوانه می زنند.

تعویض گلدان

اچینو سرئوس ها کاکتوس هایی بسیار آرام رشد هستند و معمولا هر 1 سال یک بار و یا چند سال یک بار احتیاج به تعویض گلدان پیدا می نمایند. بعلاوه می توانید با جدا کردن گیاهچه ها از گیاه مادر مدت تعویض گلدان را از آن هم بیشتر کنید. برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد، سپس ضربه هایی به کف و بدنه گلدان وارد کنید و کاکتوس را به آرامی از آن خارج کنید. سیستم ریشه ای این کاکتوس کوچک و ضعیف است پس حواستان باشد همان اندازه اندک ریشه ها هم آسیب نبینند. حالا کاکتوس را به گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی با خاکی تازه منتقل کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1323

به "کاکتوسی از دل بیابان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاکتوسی از دل بیابان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید