موتورهای ملخ دار مصرف سوخت را کاهش می دهند ، بازگشت به طرح های قدیمی برای آینده ای بهتر

به گزارش چه خبر آنلاین، جنرال الکتریک موتور پروپفن یا موتور روتور باز هواپیما را احیا می نماید و مصرف سوخت را تا 20 درصد کاهش می دهد.

موتورهای ملخ دار مصرف سوخت را کاهش می دهند ، بازگشت به طرح های قدیمی برای آینده ای بهتر

به گزارش خبرنگاران و به نقا از نیو اطلس، جنرال الکتریک زمانی فکر می کرد که پروپفن های فوق کارآمد، در سفرهای هوایی آینده نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. (پروپفن موتور روتور باز یا فن بدون مجرا نیز نامیده می گردد، نوعی موتور هواپیما است که از نظر مفهومی با توربوپراپ و توربوفن مرتبط است.) این فرضیه تا زمانی که قیمت پایین سوخت در اواخر دهه 1980 مصرف سوخت را از فهرست اولویت ها خارج کرد، پابرجا بود اما از آن موقع به بعد دیگر کسی به طور جدی پیگیر آن نبود.

با این حال اکنون طرح استفاده از موتورهای پروپفن با توجه به افزایش بهای سوخت هواپیما دوباره احیا شده، در صورت استفاده از این نوع موتور در مصرف سوخت هواپیما 20 درصد صرفه جویی انجام خواهد شد. فن های بدون مجرا (UDF) که به عنوان پروپفن ها یا موتورهای روتور باز نیز شناخته می شوند، برای اولین بار در دهه 1970 ظاهر شدند. آن ها برای نگاه مدرن و امروزی کمی عجیب به نظر می رسند، این موتورها از ناسل های صاف و ورودی های هوا در جلو، و دو مجموعه از پره های فن در عقب، تشکیل شده اند.

به طور معمول، در این موتورها تعداد زیادی تیغه (پره) وجود دارد، که به عقب کشیده شده و به شدت پیچ خورده اند. پره های عقب نیز در جهت مخالف پره های جلو پیچ خورده است. گاهی اوقات آنها ضد چرخش هستند، بعضی دیگر اصلا نمی چرخند و به عنوان پره ها یا تیغه های استاتور با گام متغیر عمل می نمایند تا به بازیابی جریان یاری نمایند.

در مقاله ای از جنرال الکتریک می خوانیم: تاریخ پیشرانه هوانوردی به ما می گوید که تمام پیشرفت های قبلی در بهره وری به وسیله فناوری های تازهی به دست آمده اند که مقدار فن بزرگ تر و نسبت دور بالاتر را ارائه می دهد. پروپفن ها هر دو را انجام می دهند، به گونه ای که بازده سوخت یک توربوپراپ را با سرعت و عملکرد یک توربوفن ترکیب می نماید.

در همین حال، تاریخچه جنرال الکتریک به ما می گوید که این شرکت در سال 1989 یک موتور پروپفن تقریبا آماده به حرکت درآورده بود که می توانست با سرعت 0.84 ماخ حرکت کند و نوید یک مزیت قابل توجه 30 درصدی راندمان سوخت را نسبت به موتورهای توربوفن محبوب روز می داد. GE36 UDF که با مشارکت Snecma ساخته شد، به مراحل اولیه و آزمایش پرواز راه یافت، اما زمانی که اوپک تحریم نفتی را کنار گذاشت، قیمت سوخت سقوط کرد و طراحی این موتور به حالت تعلیق عایدی.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | هواپیمایی که 50 دقیقه ای از لندن به نیویورک می رود | سرعت سرسام آور غول هوایی

قیمت سوخت در سال های اخیر بسیار کاهش پیدا نموده و از آنجایی که هوانوردی با چالش کربن زدایی روبرو است، امروزه افزایش راندمان موتور هواپیما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جنرال الکتریک در سال 2021 دوباره قطار را به ریل طراحی و فراوری موتورهای پروپفن بازگردانده و به وسیله کمپانی CFM International (یکی از مهم ترین تامین نمایندگان موتور هواپیما) یک سرمایه گذاری مشترک 50/50 با سافران ایرکرافت انجینز برای فراوری یک موتور هواپیمای تازه UDF به نام رایز (Rise) را اعلام نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 تیر 1402 بروزرسانی: 2 تیر 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1469

به "موتورهای ملخ دار مصرف سوخت را کاهش می دهند ، بازگشت به طرح های قدیمی برای آینده ای بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتورهای ملخ دار مصرف سوخت را کاهش می دهند ، بازگشت به طرح های قدیمی برای آینده ای بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید