مسافران می توانند پرواز با تاخیر دو ساعت را لغو و بهای بلیط را پس بگیرند
به گزارش چه خبر آنلاین، اگر تاخیر پرواز بیش از دو ساعت گردد، مسافران می توانند از پرواز انصراف داده و بهای کامل بلیط خود را دریافت نمایند.
طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو ساعت بکشد، مسافران می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیط خود اقدام کند. بعلاوه، در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیط، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.
حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می نماید و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شان و منزلت مسافران در فرایند مسافرت های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی، برای کلیه شرکت های هواپیمایی لازم الاجرا است.
آیین نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه 1394 اصلاح شده و آخرین ویرایش آن پس از چندی کش وقوس، در نهایت آذرماه سال جاری ابلاغ شد.
بر اساس این آیین نامه، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز در مبدا، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیط مسافر و در صورتی که در شرایط فوق العاده نباشد، ضروری است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی درست درباره تاخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام کند.
در صورتی که تأخیر بیش از دو ساعت طول بکشد، مسافران می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیط خود اقدام نمایند. در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیط، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.
درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راسا نسبت به خرید بلیط در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع او، با تایید مدیر ترمینال اقدام کند.
مسافر می تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیط تازه، نسبت به دریافت وجه بلیط خریداری شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور، حداکثر ظرف مدت 48 ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، به وسیله شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.
در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز معین شده در بلیط هواپیما، مسافران را به وسیله سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل نمایند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تاخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت رضایت نداشتن مسافر بهای بلیط بدون کسر جریمه به طور کامل به مسافر پرداخت گردد.
تاخیر انعکاسی (تاخیر متصل به پرواز)، صرفا اولین پرواز متصل، تا 180 دقیقه مشمول تاخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.
در صورتی که مراتب تاخیر پرواز تا 72 ساعت قبل از پرواز به مسافران اطلاع رسانی گردد، مبنای محاسبه و معین اندازه تاخیر پرواز، زمان تازه اعلام شده خواهد بود اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد از موعد مقرر (72 ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و معین اندازه تاخیر پرواز، زمان درج شده در بلیط است.
با توج به شرایط پرداخت اندازه جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس لیست مسافران، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.
بعلاوه، در صورت تاخیر بالای پنج ساعت و ممکن نبودن پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است.
منبع: کجارو / اقتصادنیوز