مجسمه کریستف کلمب در هاله ای از فضا دوقطبی

به گزارش چه خبر آنلاین، پس از وقوع اعتراضات نژادپرستی در آمریکا گفتمانی درباره حذف مجسمه هایی که به چهره های نژادپرست و استعمارگر تاریخ تعلق دارند، در حال شکل گیری است. تندیس های یادبود کریستف کلمب این روزها در کانون مناظرات میان هواداران تخریب و برچیده شدن این مجسمه ها و مدافعان حفظ آنها، قرار گرفته است.

مجسمه کریستف کلمب در هاله ای از فضا دوقطبی

کریستف کلمب تاجر و دریانورد سرشناس ایتالیایی بود که قاره آمریکا را کشف کرد. بنابراین شماری از شهروندان آمریکایی ایتالیایی تبار این مجسمه را نماد میراث ایتالیا در آمریکا می دانند و با برچیده شدن آن مخالفت می نمایند.

ائتلاف ایتالیایی-آمریکایی و شماری دیگر از فعالان روز 13 اوت (23 مرداد 99) در شیکاگو کنفرانسی برگزار نموده و از شهرهای سراسر آمریکا خواستند تندیس های یادبود کریستف کلمب را به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی که دارند، در اماکن عمومی نگه دارند. این سازمان پیش تر نیز با برچیده شدن مجسمه ای که در اعتراضات ماه گذشته سرش به دست معترضان از تن جدا شد، مخالفت نموده و خواهان آن شده بود تا این تندیس پس از بازسازی به جای اولش برگردانده شود.

ائتلاف ایتالیایی-آمریکایی ماه پیش در اعتراض به پیشنهاد حذف مجسمه کلمب از مارکونی پلازای فیلادلفیا نیز تظاهراتی ترتیب داد. اما کمیسیون هنر فیلادلفیا در نهایت هفته گذشته این مجسمه را پایین کشید؛ این تندیس به طور موقت به انبار منتقل شده و مسئولان هر شش ماه یک بار باید نتایج کوشش های خود برای پیدا کردن یک محل دائمی برای آن را گزارش می نمایند.

هفته گذشته نیز در اتفاقی مشابه یک مجسمه بی سر از کلمب از ایالت بوستون برچیده شد. کمیسیون هنر بوستون می گوید در حال همفکری برای تصمیم گیری درباره آینده این مجسمه است.

با وجود این مخالفت ها، بعضی گروه ها از جمله جامعه میراث ایتالیایی-آمریکایی شیکاگو از پایین کشیده شدن مجسمه کلمب در شیکاگو حمایت کردند. گابریل پایمونت بنیانگذار و رئیس این سازمان در مصاحبه با روزنامه محلی سان تایمز این مجسمه را مایه ننگ شیکاگو دانست و گفت که حذف آن باید دائمی باشد. به گفته پایمونت، افرادی که با برچیده شدن این مجسمه مخالف بودند مخالفانشان را آزار داده و تهدید می کردند.

فرماندار نیویورک در صف مدافعان کلمب

اندرو کوئومو فرماندار نیویورک اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد 99) در گزارش تلویزیونی روزانه خود درباره ویروس کرونا از حفظ مجسمه کریستف کلمب در میدان کلمبوس (Columbus Circle) منهتن حمایت کرد. با وجود پایین کشیده شدن یا آسیب گسترده به مجسمه های مشابه در جریان اعتراضات اخیر سراسری در آمریکا، کوئومو این مجسمه را نماد میراث ایتالیایی-آمریکایی دانست و گفت اگرچه احساسات مردم به کلمب و بعضی از اقداماتش را درک می نماید اما این مجسمه به نشانی برای قدردانی از یاری شهروندان آمریکایی ایتالیایی تبار به نیویورک تبدیل شده است.

بخشی از این استدلال به آن برمی شود که مهاجران ایتالیایی در آمریکا در قرن نوزدهم با تبعیض خشونت بار جمعیت اروپایی روبرو شدند و همین امر هم باعث شد دریانورد ایتالیایی که به کشف قاره آمریکا شناخته می شود، به یک چهره تاریخی ملی تبدیل شود.

اظهارات کوئومو به فاصله کوتاهی پس از طومارنویسی ها و اعتراضاتی مطرح شد که تغییر نام میدان کلمبوس و پایین کشیده شدن تمام مجسمه های کریستف کلمب از شهر نیویورک را مطالبه می کردند. به گفته معترضان، وجود یادبودهای کلمب توهینی به مردمان قبیله بومی لنی لناپه است که در سده 1600 و قبل از ورود مهاجران آلمانی در نیویورک زندگی می کردند. بعضی نیز می گویند احترامی که جبهه مخالف برای این مجسمه قائل است با خراب کردن روستای سنکا که محل سکونت سیاهپوستان بود، همخوانی ندارد. این روستا در سال 1857 تخریب و به پارک مرکزی نیویورک (سنترال پارک) تبدیل شد.

روزنامه هنر چاپ لندن نوشت، معترضان در یکی از طومارهای خود خواهان آن شدند که نام میدان کلمبوس به یادبود بومیان لنی لناپه یا روستای سنکا تغییر کند و خاطرنشان کردند مسئولان باید در تصمیم گیری های آینده با شهروندان بومی و سیاهپوست مشورت و لکه سفیدبرتربینی را از این شهر پاک نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 380

به "مجسمه کریستف کلمب در هاله ای از فضا دوقطبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه کریستف کلمب در هاله ای از فضا دوقطبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید