قابلیت نمایشگر همواره روشن تا چه حد باتری گوشی را خالی می نماید؟

به گزارش چه خبر آنلاین، نمایشگر همواره روشن از جمله قابلیت های مفید گوشی های هوشمند است که به کاربر اجازه می دهد بدون احتیاج به روشن کردن نمایشگر، از مواردی مانند ساعت و تعداد نوتیفیکیشن های دریافتی خبردار گردد. اما آیا این مشخصه واقعا فشار زیادی به باتری وارد می نماید؟ در این مطلب به آنالیز این موضوع می پردازیم.

قابلیت نمایشگر همواره روشن تا چه حد باتری گوشی را خالی می نماید؟

قابلیت نمایشگر همیشه روشن چیست؟

قابلیت نمایشگر همیشه روشن همانطور که از نامش پیداست، به نمایشگر گوشی اجازه می دهد همیشه اطلاعات خاصی را نشان دهد. این یعنی بدون اینکه نیازی به باز کردن قفل گوشی یا روشن کردن نمایشگر داشته باشید، می توانید مواردی مانند ساعت، تاریخ، آب و هوا و تعداد نوتیفیکیشن های دریافتی را مشاهده کنید. این مشخصه منجر به صرفه جویی در وقت شما می گردد زیرا دیگر لازم نیست مرتبا نمایشگر گوشی را برای مشاهده بعضی اطلاعات روشن کنید.

این قابلیت به غیر از گوشی های دارای نمایشگر OLED، در تعداد زیادی از گجت های دارای نمایشگرهای OLED هم مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که احتمالا می دانید، در نمایشگر اولد هرکدام از پیکسل ها به طور جداگانه خاموش و روشن می شوند و به همین دلیل گجت موردنظر کنترل زیادی بر روی نمایشگر دارد. در نتیجه زمانی که قابلیت نمایشگر همیشه روشن فعال باشد، فقط تعدادی از پیکسل هایی که برای نمایش اطلاعات موردنیاز هستند، روشن می مانند و باقی پیکسل ها خاموش خواهند بود. با این کار، این قابلیت دیگر انرژی زیادی را مصرف نمی نماید.

اما با وجود اینکه این قابلیت انرژی زیادی مصرف نمی نماید، ولی آیا همین اندازه انرژی استفاده شده می تواند عمر باتری را به طور قابل توجهی کاهش دهد؟

آیا نمایشگر همیشه روشن به باتری فشار می آورد؟

جواب کوتاه به این سوال، بله است. نمایشگر همیشه روشن طبیعتا به باتری فشار وارد می نماید اما این که فشار وارد شده چقدر است، به دستگاه موردنظر، سیستم عامل، تکنولوژی نمایشگر و دیگر عوامل این چنینی بستگی دارد. همانطور که کمی بالاتر گفتیم، در این حالت نمایشگر باید اطلاعات مشخصی را نشان دهد که این یعنی پیکسل های موردنظر همیشه روشن خواهند بود. پیکسل روشن هم به معنای مصرف انرژی است. اگرچه در این حالت طبیعتا نسبت به زمانی که نمایشگر کاملا روشن است انرژی کمتری مصرف می گردد، اما در هر صورت اندازه مصرف شده ناچیز هم نیست.

سایت مشهور DXOMARK که عمدتا به عنوان مرجع آنالیز دوربین گوشی های هوشمند معروفیت دارد، نمایشگر گوشی ها را هم مورد آنالیز قرار می دهد. متخصصان این سایت 4 گوشی از شرکت های اپل، گوگل، سامسونگ و شیائومی را برای آنالیز اندازه مصرف قابلیت نمایشگر همیشه روشن تست نموده اند. طبق این آنالیز ها، باتری گوشی های موردنظر در صورت فعال بودن نمایشگر همیشه روشن تقریبا 4 برابر سریع تر از حالت معمولی خالی می گردد. این یعنی عملا با فعال کردن این مشخصه، عمر باتری گوشی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

طبق این آنالیز، از بین 4 گوشی تست شده، آیفون 14 پرو مکس برترین عملکرد را دارد قابلیت نمایشگر همیشه روشن این گوشی فشار کمتری به باتری وارد می نماید. این در حالی است که بسیاری از کاربران بر این باور هستند که در این حالت، نمایشگر آیفون بیش از حد روشن است. ولی به نظر می رسد اپل پیروز شده این مشخصه را به خوبی بهینه سازی کند تا عمر باتری کمتر کاهش پیدا کند. در این زمینه پیکسل 7 پرو و گلکسی S22 اولترا عملکرد مشابهی دارند و هر دو در این حالت فقط بخشی از نمایشگر را روشن می نمایند.

نکته مهمی که در خصوص این آنالیز باید در نظر گرفت این است که به طور کامل استفاده از گوشی در شرایط واقعی را شبیه سازی ننموده است. در شرایط واقعی، زمانی که گوشی در کیف یا جیب واقع شده است یا اینکه از سمت نمایشگر روی میز قرار گرفته، در بعضی مدل ها با استفاده از سنسور مجاورت، قابلیت نمایشگر همیشه روشن غیرفعال می گردد یا روشنایی آن کاهش پیدا می نماید. در نتیجه در چنین شرایطی، مصرف باتری بسیار کمتر می گردد.

همین فرایند برای بسیاری از ساعت های هوشمند هم مورد استفاده قرار می گیرد. این یعنی مدل های موردنظر در زمانی که به ساعت نگاه نمی کنید، روشنایی نمایشگر را بسیار کاهش می دهند. بنابراین روی هم رفته، نمایشگر همیشه انرژی زیادی را مصرف می نماید اما اینکه انرژی مصرف شده دقیقا چقدر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که به تعدادی این موارد پرداختیم. با این حال اگر احساس می کنید عمر باتری گوشی شما پایین تر از حد انتظار است، به راحتی می توانید این مشخصه را غیرفعال کنید که در ادامه به چگونگی انجام این کار برای گوشی های اندرویدی و آیفون می پردازیم.

غیرفعال کردن نمایشگر همیشه روشن در اندروید

گوشی های اندرویدی از رابط کاربری متفاوتی استفاده می نمایند و هرکدام از آن ها در بخش منو تا حدی با یکدیگر تفاوت دارند. اما معمولا به راحتی می توانید گزینه مربوط به قابلیت نمایشگر همیشه روشن را در بخش تنظیمات گوشی های اندرویدی پیدا کنید.

در اندروید خام، باید راهی تنظیمات شوید و سپس به Display > Lock screen سر بزنید. در بعضی گوشی های اندرویدی، گزینه Lock screen در همان قسمت اصلی تنظیمات دیده می گردد.

بعد از ضربه زدن روی Lock screen، کافی است گزینه Always show time and info را غیرفعال کنید. در بعضی گوشی های اندرویدی این گزینه Always on display نام دارد.

غیرفعال کردن نمایشگر همیشه روشن در آیفون

همین ابتدا باید بگوییم که در حال حاضر فقط آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره می برند. برای غیرفعال سازی این مشخصه در این دو گوشی، ابتدا راهی بخش تنظیمات شوید و سپس روی Display & Brightness ضربه بزنید.

در این صفحه برای غیرفعال کردن نمایشگر همیشه روشن باید گزینه Always On را غیرفعال کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1466

به "قابلیت نمایشگر همواره روشن تا چه حد باتری گوشی را خالی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت نمایشگر همواره روشن تا چه حد باتری گوشی را خالی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید