رادیوتلسکوپ غول پیکر آمریکایی فروریخت

به گزارش چه خبر آنلاین، این رادیوتلسکوپ با قطر 305 متر، تا پیش از ساختن رصدخانه مشابهی در چین در سال 2016 عظیم ترین رادیوتلسکوپ دنیا بود.

رادیوتلسکوپ غول پیکر آمریکایی فروریخت

رادیوتلسکوپ آرسیبو که یکی از مهم ترین رصدخانه ها برای اکتشافات نجومی بود فروریخت. این تلسکوب به دلیل نمایش آن در فیلم چشم طلایی، از سری فیلم های جیمزباند، به یکی از جاذبه های گردشگری پورتوریکو تبدیل شده بود.

روز سه شنبه، دوم دسامبر (22 آذر) بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) بیان کرد که گنبد 900 تُنی رادیوتلسکوپ آرسیبو فروریخته است.علاوه بر ریزش قسمت های بالایی ستون ها، مرکز یادگیری رصدخانه هم به دلیل سقوط کابل های فولادی به شدت آسیب دیده است.

ستورامان پانچاناتان، رئیس بنیاد ملی علوم آمریکا در این رابطه گفت: ما از این اتفاق ناراحت هستیم، اما در عین حال خوشحالیم که به هیچ کس آسیبی وارد نشده است. او تاکید نمود که با وجود نابودی این تلسکوپ غول پیکر، اکنون باید برای راه انداری بخش های باقی مانده سیستم آن کوشش کرد.

این رادیوتلسکوپ در سواحل شمالی پورتوریکو قرار داشت و پس از آن که در سال 1995 به عنوان لوکیشن فیلم چشم طلایی، از سری فیلم های جیمزباند مورد استفاده نهاده شد، به یکی جاذبه های توریستی این جزیره تبدیل شد.

کوشش برای نجات تلسکوپ

پس از هشدار های کارشناسان نسبت به ویرانی فاجعه بار آرچیبو، بنیاد ملی علوم آمریکا اواسط نوامبر امسال بیان کرد که خطر ویرانی آن بسیار جدی است و کابل های فولادی آن ممکن است دیگر نتوانند بار هایی را که بر آن ها تحمیل شده تحمل نمایند.

رئیس این بنیاد تاکید نمود که بازسازی بخش های فرسوده به روشی ایمن امکان پذیر نیست. در ماه نوامبر یکی از کابل های فولادی اصلی این رصدخانه که قادر به تحمل 544 تُن وزن بود پاره شد. پیش تر، در اوت امسال به دلیل پارگی یکی از کابل های یاریی، پژوهش در این رصدخانه به طور موقت تعطیل شده بود.

رادیو تلسکوپ آرسیبو در سال 1963 شروع به کار کرد و تا به امروز اکتشافات نجومی زیادی در آنجا انجام شده است. نخستین سیاره فراخورشیدی، یعنی سیاره خارج از منظومه شمسی، در اوایل دهه 1990 در این رصدخانه کشف شد. متحققان شاغل در آرسیبو در سال 1981 نیز به تهیه نخستین نقشه های سطح سیاره زهره یاری کردند.

این رادیوتلسکوپ با قطر 305 متر، تا پیش از ساختن رصدخانه مشابهی در چین در سال 2016 عظیم ترین رادیوتلسکوپ دنیا بود.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 564

به "رادیوتلسکوپ غول پیکر آمریکایی فروریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادیوتلسکوپ غول پیکر آمریکایی فروریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید