دالان بهشت ایران کجاست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، چشمه گل رامیان که در کتب تاریخی با نام دالان بهشت شناخته می شده است، عمیق ترین چشمه آب سرد دنیا است که 120 متر عمق دارد.

دالان بهشت ایران کجاست؟

رنگ چشمه گل رامیان با توجه به ژرفا و ویژگی آن در طول سال از سبز کبود به فیروزه ای تغییر می نماید. گل رامیان در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان در استان گلستان قرار گرفته است که دارای جاده ای آسفالته و چشمه ای پر آب است که استخر طبیعی دایره شکلی به مساحت 7200 متر مربع را تشکیل داده و آب زلالی دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری بی نظیر آشنا شوید.

علت نامگذاری

در زبان ترکی، گل به نقطه ای می گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته است و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته اند که واژه گل از واژگان آرامی است که معنی آن چشمه جوشان است.

چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی که دارد، در دوره های مختلف با اسطوره های زیادی همراه بوده است. علت نامگذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مسئله است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.

چشمه گل رامیان در طول تاریخ

چشمه گل در کتب و نوشته های دوره صفویه و بعلاوه قاجار به نام کبود استخر آمده و بعلاوه در روایت های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره نیز ذکر شده است.

این چشمه از گذشته هم جزو نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت، پذیرای مردم شهرستان های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند.

این چشمه کجاست؟

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر، در راستا جاده رامیان به النگ قرار گرفته است. این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار گرفته و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد. این چشمه، در فصل پاییز زیبایی وصف نشدنی دارد.

اگر به جاذبه های گردشگری ایران علاقه دارید، مطلب جنگل ابر، جنگلی در میان اقیانوس ابرها را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بلندترین آبشارهای ایران را بشناسید را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1283

به "دالان بهشت ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دالان بهشت ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید