خرید با ضمانت سهام عدالت

به گزارش چه خبر آنلاین، 15 سال از زمانی که سهام عدالت بین مردم توزیع شد، می گذرد و قرار بود در سال گذشته این سهام آزاد گردد تا مردم امکان خرید و فروش سهام را داشته باشند اما 60 درصد آن بیشتر آزاد نشد.

خرید با ضمانت سهام عدالت

حالا صحبت از کارت اعتباری به میان آمده که دارندگان سهام عدالت می توانند کارت اعتباری دریافت نمایند. کارت اعتباری سهام عدالت از سال گذشته قرار بود به دارندگان این سهام برسد اما به دلیل این که ساز و کار آن فراهم نبود و بازار سرمایه نوسانات زیادی را تجربه کرد انجام آن به تعویق افتاد. اکنون وعده داده شده این کارت به زودی به دست متقاضیان خواهد رسید.

بعضی کارشناسان در سال گذشته گفتند تا زمانی که نحوه مدیریت سهام عدالت معین نشده، اعطای کارت اعتباری امکان پذیر نیست.

پس از انجام غربالگری و معین شدن چگونگی مدیریت مستقیم و غیر مستقیم، اواخر سال گذشته قرار بود تا کارت اعتباری به دست مردم برسد و این کار انجام شد.

هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور از اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت اطلاع داد و گفت: این کارت به زودی به دارندگان سهام عدالت خواهد رسید. نحوه دریافت کارت اعتباری و چگونگی وثیقه قرار دادن سهام عدالت در ادامه گزارش آمده که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

مبلغ کارت اعتباری چقدر است؟

براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت که از سوی رئیس جمهور اعلام شد، مقرر شده که به ازای هر برگ سهام عدالت یک میلیون تومانی 14 میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت 500 هزار تومانی هفت میلیون تومان اعتبار در کارت های سهام عدالت لحاظ گردد.

حسن روحانی چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت از اعطای کارت اعتباری سهام عدالت اطلاع داد و توضیح داد: یک خانوار سه نفره دارای برگ سهام عدالت 500 هزار تومانی، می تواند تا 21 میلیون تومان اعتبار دریافت کند.

استقبال از دریافت کارت اعتباری

اسفند سال گذشته اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت شروع شد. شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرآیند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام می دهد.

تا به امروز بیش از 6000 درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق شد و حدود 70 هزار نفر تا به امروز درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری ثبت نموده اند.

اکنون تنها دو بانک ملی و تجارت زیرساخت های لازم را انجام داده اند به طوری که بانک ملی اسفند ماه 99 و بانک تجارت از 7 فروردین 1400 اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران نموده اند.

افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری را دارند باید در یکی از دو بانک ذکر شده حساب داشته باشند یا به وسیله اپلیکیشن های بانکی ثبت نام خود را تکمیل نمایند.

دارا بودن کارت ملی جدید الزامی است

برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت احتیاج است که متقاضی حتما کارت ملی جدید داشته باشد. افرادی که نتوانستند تا به امروز اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند نمایند باید با مراجعه به مراکز پیشخوان دولت و ثبت درخواست کارت ملی جدید برگه ای را دریافت نمایند که کد شناسایی روی آن درج شده است. اگر کد روی برگه موقت در سامانه درخواست کارت اعتباری ثبت گردد، فرآیند صدور کارت انجام خواهد شد و احتیاجی به انتظار برای دریافت کارت ملی هوشمند نیست.

سهامداران مستقیم و غیر مستقیم

افرادی که مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب نموده اند، می توانند از کارت اعتباری سهام عدالت بهره مند شوند.

در حالی که ابتدا اعلام شد افرادی که مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انتخاب نموده اند، می توانند این کارت را دریافت نمایند اما اکنون اعلام شده همه دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری دریافت خواهند کرد.

تمام کاربرانی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند، می توانند از این روش استفاده نمایند و کاربرانی که روش مستقیم را انتخاب نموده اند با توثیق سهام موجود در پرتفوی خود می توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام نمایند.

طبق اعلام بانک های عامل افرادی که در استان های تهران، البرز، قزوین، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند فعلا نمی توانند کارت اعتباری دریافت نمایند اما دارندگان سهام عدالت با روش مستقیم از این امکان بهره مند هستند.

همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب نموده اند، می توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده نمایند اما ابتدا باید حتما در سامانه سجام ثبت نام نمایند و احراز هویت شوند. مشمولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک ها دارند، می توانند تسهیلات دریافت نمایند.

یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. توصیه شده با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روز های کاری و از ساعت 8 تا 16 اقدام به ثبت نام نمایند تا فرآیند توثیق سهام سریع تر انجام گردد.

40 میلیون نفر مشمول دریافت وام سهام عدالت

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور کارت اعتباری با توثیق سهام عدالت یا یارانه بدون احتیاج به مراجعه به بانک اطلاع داد و گفت: به ابتکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برای نخستین بار تامین اقتصادی خرد مبتنی بر زنجیره فراوری به وسیله صدور کارت اعتباری خرید با هدف افزایش قدرت خرید مردم و با توثیق سهام عدالت یا یارانه، بدون احتیاج به مراجعه به بانک شروع شد. به پشتوانه سهام عدالت کارت اعتباری در اختیار مردم قرار می گیرد که تمام مراحل آن بدون احتیاج به مراجعه به بانک به صورت الکترونیکی انجام می گردد. این کارت برای سهام عدالت یک میلیونی اعتبار 14 میلیون تومانی دارد و سهامداران 500 هزار تومانی می توانند از اعتبار هفت میلیون تومانی بهره مند شوند. وی با بیان این که پشتوانه این کارت اعتباری خواهد بود، گفت: البته مواردی مثل یارانه و اوراق دیگر هم می تواند پشتوانه باشد اما یکی از پشتوانه ها که بیش از 40 میلیون نفر به راحتی می توانند از آن استفاده نمایند، سهام عدالت است.

ثبت نام غیر حضوری

دارندگان کارت سهام عدالت (آنهایی که سهامشان را نفروخته اند) به راحتی می توانند بدون حضور در بانک و به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام دریافت کارت اعتباری نمایند و از مزایای این طرح به خوبی استفاده نمایند.

زیرساخت های فنی فرآیند ارائه کارت اعتباری خرید کالا برای خیلی از بانک ها فراهم شده و قرار است به زودی بانک های صادرات، آینده، کارآفرین و پاسارگاد نیز به جمع بانک های ارائه دهنده کارت اعتباری سهام عدالت به مشمولان بپیوندند.

مشمولان به وسیله اپلیکیشن های بانک به راحتی می توانند اقدام به ثبت نام و درخواست وام یا کارت اعتباری نمایند، طوری که از زمان ثبت نام تا دریافت کارت اعتباری پس از استعلام سه تا پنج روز زمان می برد.

چنانچه گیرنده وام سهام عدالت اقدام به دریافت کارت اعتباری یا وام کند و آن منابع را کمتر از یک ماه به کار گرفته و دوباره به بانک برگرداند سودی به آن تعلق نمی گیرد اما در صورت استفاده از آن بیش از یک ماه مشمول پرداخت سود 18 درصدی بانک خواهد شد.

چقدر پول دستمان را می گیرد؟

در همه اخبار و اظهارنظرها صحبت از کارت اعتباری هفت میلیونی برای دارندگان سهام عدالت 500 هزار تومانی و 14 میلیونی برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی آمده است اما نکته قابل توجه اینجاست که سهام عدالت به صورت صد درصد آزاد نشده است.

در اظهارنظرها آمده کاربری که روش مستقیم را انتخاب نموده، می تواند معادل 50 درصد از سهام موجود در پرتفوی خود حداقل مبلغ یک میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

به بیان بهتر اگر ارزش 60 درصد سهام عدالت شش میلیون تومان است، بانک 50 درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می دهد.

ارزش سبد 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به 11میلیون و 674 هزار تومان و 21 میلیون و 989هزار تومان رسید. با این تفاسیر اگر قرار باشد 50 درصد از کل ارزش سهام عدالت به مردم کارت اعتباری داده گردد مبلغی که به دارنده سهام 500هزار تومانی می رسد پنج میلیون و 500 هزار تومان است و 60 درصد مبلغ کل هفت میلیون تومان خواهد شد.

ابهامات در این زمینه ادامه دارد و پیگیری خبرنگار ما برای معین شدن این بخش از شرکت سپرده گذاری مرکزی هم بی نتیجه ماند.

اگر کسی در این میان بخشی از سهام عدالت خود را فروخته باشد مبالغ پایین تر دریافت خواهد نمود. در حال حاضر این کارت در فروشگاه های وین مارکت، رفاه و کوروش و تمام پذیرندگانی که دستگاه پوز سداد دارای قابلیت نمایش کیوآر کد هستند، قابل استفاده است.

سهام دو نرخی از کجا آمد؟

مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه درباره اعطای کارت اعتباری به جام جم گفت: سهام عدالت از سال 85 که بین مردم توزیع شد همه دارای ارزش یکسان یک میلیون تومان از 49 شرکت که 36 شرکت در بازار سرمایه حضور داشتند، بودند.

وی اضافه نمود: طبق قانون باید 10سال از فعالیت این شرکت ها می گذشت تا اقساط سهام عدالت پرداخت گردد اما پس از گذشته 10 سال از یک میلیون تومان 532 تومان تسویه شده بود و 468 تومان همچنان باقی ماند. البته افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و همچنین افرادی که 468هزار تومان را به صورت مستقیم به عنوان جبران کسری به حساب دولت واریز کردند سهم شان کامل بود اما تعداد زیادی از مردم به سهام 500هزار تومانی بسنده کردند.

حاجی وند به زمان آزادسازی سهام عدالت اشاره نمود و گفت: سال گذشته برای آزادسازی سهام عدالت زمان مناسبی بود، به این دلیل بازار سرمایه در شرایط مطلوبی قرار داشت. پس از آن روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم پیشنهاد شد که حدود 20میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند اما متاسفانه مسؤولان این حوزه اطلاع رسانی مناسبی در خصوص نحوه کارکرد و مزایای هرکدام از روش ها نداشتند و بعضی مردم همچنان سردرگم هستند.

10 مرحله دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

متقاضیان دریافت کارت اعتباری در گام اول باید با ثبت نام در سامانه سجام احرازهویت شوند که این فرآیند به صورت غیرحضوری قابل انجام است.

پس از ارائه درخواست به بانک ها و دریافت کارت اعتباری، افراد می توانند با مراجعه به فروشگاه های معین شده، اقدام به خرید تا سقف درنظرگرفته شده در کارت اعتباری خود نمایند.

ضمانت این کارت های اعتباری، برگه های سهام عدالت است و احتیاجی به سایر مدارک جهت ضمانت و توثیق کارت نیست؛ به عبارت دیگر جایگزین ضامن در این فرایند برای دریافت کارت اعتباری، مانده اوراق سهام عدالت افراد است.

سهامداران برای احراز شرایط دریافت کارت های اعتباری به هیچ عنوان احتیاج به مراجعه حضوری به بانک ها ندارند و تمامی فرآیندهای لازم در این زمینه به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می گردد.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت های اعتباری عمل نمایند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می رسد.

این در حالی است که در صورت بازپرداخت اقساط این کارت ها توسط افراد به شکل منظم، اصل سهام آنها که در وثیقه است، باقی می ماند و عوایدی مانند سود سالانه، حضور در مجمع و حق رای متعلق به سهامدار عدالت پابرجا بوده و توسط سهامداران عدالت قابل استفاده خواهد بود.

اگر سهامداران توانستند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض الحسنه خواهد بود اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر دو بانک ملی و تجارت به صورت الکترونیکی به سهامداران عدالت، کارت اعتباری ارائه می دهند. برای دریافت این کارت احتیاج به مراجعه حضوری نیست و درخواست به صورت الکترونیکی به همراه مدارک ارسال می گردد و تا سه روز دیگر کارت اعتباری برای سهامداران صادر خواهد شد.

تمهیداتی در نظر گرفته شده تا در صورت امکان از کارت اعتباری فیزیکی استفاده نگردد و خریدها به وسیله کیوآرکد انجام گردد.

نرخ سودی که برای این کارت های اعتباری در نظر گرفته شده، 18 درصد است، اما اگر مصرف نماینده این کارت ها تا آخر هر ماه مبلغ کارت را تسویه کند، هیچ سودی از او هم گرفته نمی گردد.

افرادی که به وسیله بانک ملی اقدام می نمایند باید به سامانه ایوا و افرادی که به وسیله بانک تجارت اقدام می نمایند باید به سامانه زمرد مراجعه نموده و مراحل احراز هویت را در آن سپری نمایند.

مدارک مورد احتیاج بارگذاری، شناسنامه و کارت ملی است که اگر سیمکارت به نام افراد باشد بلافاصله شماره تایید، پیامک می گردد که این شماره باید در سامانه ثبت گردد. پس از آن سامانه مذکور به شرکت سپرده گذاری مرکزی لینک می گردد و مراحل بعدی صدور کارت اعتباری برای متقاضی انجام خواهد شد.

محمدحسین علی اکبری - اقتصاد / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 792

به "خرید با ضمانت سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید با ضمانت سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید