فراوری 40 هزار تن گوشت قرمز و کاهش 25 درصدی واردات، 10 هزار کولبر صاحب شغل می شوند

به گزارش چه خبر آنلاین، مدیر عامل بنیاد برکت از ایجاد شغل و درآمد برای 10 هزار کولبر در امسال خبرداد و گفت: فراوری 5 میلیون پوشاک در دستور کار قرار گرفته است.

فراوری 40 هزار تن گوشت قرمز و کاهش 25 درصدی واردات، 10 هزار کولبر صاحب شغل می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) صبح امروز در مراسم رونمایی از سه طرح عظیم بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای فراوری اشتغال و محرومیت زدایی شکل گرفته است.

وی افزود: در این سالها کارهای عظیمی در کشور و توسط بنیاد برکت و ستاد اجرا شده است که در موضوعات متنوعی از جمله مدرسه سازی و بیمارستان سازی ورود نموده است.

مدنی بیان کرد: تا خاتمه سال 250 مدرسه در کشور افتتاح خواهد شد که 150 فقره آن تا مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید و وارد چرخه آموزشی کشور می گردد.

مدیرعامل بنیاد برکت توضیح داد: بیش از هزار مجتمع فرهنگی در سراسر کشور ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه نمود: این در حالی است که به بیش از 1000 روستا آب رسانی شده است و حتما شما می دانید که آبرسانی به یک روستا چقدر اهمیت دارد.

مدنی ادامه داد: ما در سراسر کشور 240 مرکز جامع سلامت ساخته ایم و دوازده بیمارستان با دو هزار تخت خواب در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: یکی از دغدغه های ما موضوع مسکن محرومین بوده است که قرار داد ساخت آن هم منعقد شده است و به زودی شاهد ساخت و تکمیل آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های مهم ما موضوع اشتغال زایی بوده است که از 11 سال قبل این موضوع کلید خورده است و باید بخش خصوصی پای کار بیاید.

مدنی گفت: 110 شرکت خصوصی وجود دارد که بنیاد برکت کمتر از 50 درصد سهام آن را به خود اختصاص داده است و البته ما از 250 شرکت هم خروج نموده ایم و همه سهام را به بخش خصوصی که خود مردم هستند واگذار نموده ایم.

مدیرعامل بنیاد برکت توضیح داد: یکی از موضوعات این بوده است که باید فراوریات روستایی از جمیع جهات مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه نمود: ما در گذشته 70 درصد جمعیت روستایی داشتیم که روستاییان هم برای خودشان فراوریاتی داشتند و هم به شهرها فراوریاتشان را واگذار می کردند.

مدنی ادامه داد: این موضوع امروز کاملا به شکل عکس خود درآمده به گونه ای که امروز 75 درصد جمعیت شهرنشین شده و تنها 25 درصد روستایی هستند.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: در این شرایط دیگر روستاها حتی فراوریات مورد احتیاج خودشان را هم ندارند چه برسد به برطرف احتیاج شهرنشینان و این امنیت غذایی کشور را حتما دچار مشکل خواهد نمود.

وی اضافه نمود: از سه سال قبل به موضوع فراوریات خانه ای و اشتغال زایی برای روستاییان توجه شده و طرح های این حوزه توجه شد که در سال 97 بیش از ده هزار طرح خانگی به اجرا در آمد.

مدنی ادامه داد: این عدد در سال 98 به 40 هزار طرح خانگی رسید و کوشش شد در سال 99 با توجه به نامگذاری سال جهش فراوری این عدد افزایش چشمگیری پیدا کند و سال جاری می خواهیم به اجرای 60 هزار طرح فراوری خانگی برسیم.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: اگر با هر طرح تنها سه تا 4 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار بشوند گره اشتغال حدود 400 هزار نفر در مجموع این سه سال برطرف شده و باری از مسائل مردم برداشته شده است.

وی گفت: تنها در سال 98 توانستیم در حوزه تامین پروتئین اقدام به فراوری 16 هزار تن گوشت قرمز کنیم که مستقیم از همین فراوریات و طرح های خانگی به وجود آمده است.

مدنی اضافه نمود: ما در هر سال حدود 160 هزار تن گوشت قرمز وارد می کنیم که ما تنها در سال 98 توانستیم ده درصد واردات را کاهش بدهیم.

وی ادامه داد: در سال جدید کوشش ما این است که عدد فراوری گوشت قرمز را از 16 هزار تن به 40 هزار تن برسانیم یعنی واردات گوشت قرمز را حداقل 25 درصد کاهش دهیم.

مدنی توضیح داد: سرانه مصرف آبزیان در کشور ما 12 کیلوگرم است در حالی که مصرف جهانی حدود 22 کیلوگرم است در حالی که کمتر کشوری این خط ساحلی عظیم را دارد که بتواند اقدام به فراوری انبوه آبزیان کند.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: یکی دیگر از مسائل کشور ما این است که در کشورهای جهان 60 درصد از پروتیین مصرفی آبزیان به وسیله پرورش ماهی و آبزی پروری تامین می گردد و فقط 40 درصد به وسیله صید محقق می گردد در حالی که در کشور ما عکس این موضوع است.

مدنی ادامه داد: لازم است با توجه به وجود سدهای عظیم در کشور و منابع عظیم آبی در رودخانه ها به موضوع آبزی پروری توجه گردد ما دو شکل برای این اقدام در نظر گرفته ایم.

وی اضافه نمود: ما به هیچ عنوان به هیچ طرحی که یک طرف آن مردم نباشند ورود نمی کنیم. در حوزه آبزیان کوشش می کنیم که پنج هزار تن فراوری آبزیان را به وسیله همین مشاغل خرد و خانگی تامین کنیم و پنج هزار تن هم به وسیله بنگاه های کلان فراوری گردد.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: باید حلقه های یک زنجیره کنار هم دیده گردد و به طور پیوسته با یکدیگر ارتباط مستمر داشته باشند و یک نکته مهمتر این است که باید یک فرد دانا بالای سر این کار باشد تا کار را به خوبی بفهمد.

مدنی گفت: این ده هزار تن فراوری پروتیین آبزیان به مشورت عمومی گذاشته می گردد و ایده های کارآفرینان شناسایی شده و بعد از موفقیت در توجیه مالی به اجرا در خواهد آمد.

وی ادامه داد: 5 درصد از 40 هزار طرح دو سال گذشته در حوزه فراوری منسوجات بوده است که لباس های عمدتا محلی فراوری می کردند. حوزه پوشاک حوزه عظیم و عجیب و غریبی است.

مدنی گفت: یک خانوار در هر سال یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان مصرف پوشاک دارد که این در حوزه روستایی به 850 هزار تومان می رسد.

مدیرعامل بنیاد برکت توضیح داد: یعنی در سال 28 هزار میلیارد تومان در کشور پوشاک خرید و فروش می گردد که یک سوم آن حتما واردات است که عمده این واردات هم قاچاق است و در کنار ارز بر بودن آن قاچاق هم هست.

وی اضافه نمود: حضرت آقا یکی از تاکیداتشان همین موضوع پوشاک بود که در بنیاد برکت برای فراوری پنج میلیون دست لباس هدف گذاری شده است و کوشش می کنیم تا هم به صورت خرد و خانگی و هم در حوزه بنگاه های عظیم کار فراوری به ثمر برسد.

مدیر عامل بنیاد برکت در مورد حمایت از کولبران نیز تأکید کرد: یکی دیگر از ایده های سال جاری، طرح کاک در جهت حمایت از کولبران و ایجاد اشتغال برای آنهاست و اگر بتوانیم برای آنها اشتغال زایی کنیم به طور حتم دیگر به شغل کولبری روی نخواهند آورد.

وی اضافه نمود: سه هزار و 500 طرح در مناطق مرزی برای اشتغال زایی کولبران دنبال می کنیم که در این صورت 10 هزار کولبر را پوشش داده و آنها صاحب شغل و درآمد می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 396

به "فراوری 40 هزار تن گوشت قرمز و کاهش 25 درصدی واردات، 10 هزار کولبر صاحب شغل می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 40 هزار تن گوشت قرمز و کاهش 25 درصدی واردات، 10 هزار کولبر صاحب شغل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید