برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا

به گزارش چه خبر آنلاین، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به شروع سرما و تشدید آلودگی هوا گفت: نصب دوربین های کنترل معاینه فنی در 36 نقطه از جاده های ورودی به شهر تهران طی یک ماه و برخورد جدی با خودروها، موتورسیکلت ها و خودروهای سنگین دودزا در دستور کار واقع شده است.

برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا

به گزارش خبرنگاران، محمد رستگاری در تبادل نظر با ایسنا اظهار کرد: یک سری تصمیمات و سیاست های کاهش و مدیریت آلودگی هوا در سطح ملی هستند که کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا آن ها را پیگیری می نماید مانند بهبود کیفیت سوخت و ارتقای استاندارد خودروها اما اقداماتی که در راستای کاهش و مدیریت آلودگی هوای استان تهران انجام می گردد را اداره کل محیط زیست استان تهران به وسیله کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران پیگیری می نماید.

وی با اشاره به آخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که 13 مهر ماه برگزار گردید، گفت: برنامه ها و مصوباتی به منظور کاهش آلودگی هوا در استان تهران در این کارگروه مطرح شد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران این برنامه ها و مصوبات را پیگیری خواهد نمود. ارتقای نظارت تصویری بر معاینه فنی یکی از موضوعات مهمی بود که در این کارگروه مطرح شد.

رستگاری ادامه داد: دوربین های ثبت تصویری به حد کافی در سطح شهر تهران وجود دارد اما یک سری از راه هایی منتهی به شهر تهران فاقد دوربین های نظارتی هستند و محتمل است خودروهایی که باعث انتشار آلودگی می شوند از این راه وارد پایتخت شوند. از این رو 36 نقطه که احتیاجمند نصب دوربین هستند، اعلام شدند و هماهنگی هایی انجام شده است تا شهرداری تهران به سرعت با هماهنگی پلیس و اداره کل راهداری ظرف مدت یک ماه این نقاط را جانمایی و به نصب دوربین اقدام نمایند.

وی افزود: تشدید ارزیابی مراکز معاینه فنی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در دستور کار قرار گرفته است تا از صلاحیت برگه های معاینه فنی صادر شده برای خودروها اطمینان کامل حاصل گردد.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران برخورد بیش از پیش با خودروها، موتورسیکلت ها و خودروهای سنگین دودزا را یکی دیگر از برنامه های مهم در جهت کاهش آلودگی هوای تهران برشمرد و گفت: برخورد با وسایل نقلیه دودزا همواره در دستور کار پلیس قرار داشته اما این موضوع طی چهار ماه آینده با پیگیری بیشتری دنبال خواهد شد به ویژه در رابطه با خودروهای سنگین دودزا که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به حساب می آیند.

رستگاری با اشاره به اینکه پسماندسوزی در اطراف شهر تهران یکی از عوامل مهم در انتشار آلودگی در فصول سرد سال است، اظهار داشت: برنامه ای که به جد پیگیر آن هستیم، جلوگیری از پسماندسوزی در حاشیه شهر تهران است. علی رغم اینکه پسماندسوزی در داخل شهر تهران نیز رخ می دهد اما به غیر از شهر تهران، شهرهای عظیم دیگری نیز در سطح استان وجود دارند که بیشتر با معضل پسماندسوزی روبرو هستند. از این رو مقرر شد فرمانداران بیش از پیش معضل پسماندسوزی را پیگیری نمایند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.

به گفته وی، کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران پیگیر نظارت بر فعالیت های عمرانی در سطح شهر تهران در مواقع اضطرار آلودگی هوا است و گرچه همواره ممنوعیت فعالیت های پروژه های عمرانی در مواقع اضطرار آلودگی هوا مطرح بوده اما نظارت و ساماندهی این پروژه ها در مواقع اضطرار نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین نظارت مستمر بر واحدهای صنعتی که جزو تکالیف ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست است نیز با جدیت هرچه بیشتر ادامه خواهد داشت.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به نیروگاه های استان تهران به عنوان یکی از عوامل انتشار آلاینده در هوا گفت: براساس توافق هایی که با شرکت گاز استان تهران صورت گرفت، قرار شد از هم اکنون به فکر تامین سوخت مناسب برای نیروگاه ها باشیم تا نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مقیاس به هیچ عنوان احتیاج به مصرف سوختمازوت پیدا ننمایند همچنین با توجه به سهمی که موتورخانه ها در انتشار آلودگی در هوا دارند، دستگاه های دولتی موظف به پیگیری معاینه فنی موتورخانه های خود شدند و شرکت گاز نیز آمادگی خود را برای ارائه طرحی که موتورخانه های منازل نیز معاینه فنی شوند، اعلام نموده است.

رستگاری در انتها ضمن بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نقش اجرایی در زمینه آلودگی هوا ندارد، گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی است بنابراین در صورتی که دستگاه های اجرایی همکاری لازم را نداشته باشند، هیچ یک از این برنامه های کاهش و مدیریت آلودگی هوا عملیاتی نخواهد شد. از این رو مشارکت جدی تمام دستگاه ها در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران امری لازم است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 471

به "برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید