بتن خود متراکم یا scc چیست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، بتن خود متراکم نمونه ای از انواع بتن است که در مقایسه با بتن معمولی از پایداری و مقاومت بالایی برخوردار می باشد. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ما به بیان ویژگی های این بتن و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

بتن خود متراکم یا scc چیست؟

در اجرای بتن ریزی های معمولی مسائل بسیاری ممکن است وجود داشته باشند از جمله تراکم ناهمگن در اثر ویبره بتن، کرمو شدن بتن و تفکیک دانه های آن به دلیل ویبره زیاد، عدم دسترسی به ابزارهای مورد احتیاج جهت اجرای ویبره و … . عملیات ویبره بتن به منظور خارج نمودن هوای درون بتن و کاهش خلل و فرج های آن صورت می گیرد، از این رو در بتن ریزی حتماً باید بدین امر توجه گردد.

مسائلی که در اثر ویبره یا لرزش بتن برای متراکم نمودن آن به وجود می آیند، فراوریکنندگان و متخصصین را بر آن داشته است تا بتنی با کیفیت به بازار عرضه کنند تا بدون احتیاج به لرزش، از دانه بندی مناسب برخوردار بوده و تراکم آن در حد مطلوب باشد. این بتن که بتن خود متراکم (Self-Consolidating Concrete) نام دارد احتیاج سازندگان را در ساخت سازه های گوناگون رفع کرده و در مقایسه با بتن معمولی پایداری و مقاومت بالاتری دارد.

این بتن با مقاومت بالا از جمله بتن های روان است که بدون احتیاج به ویبره کردن با کارایی بالای خود در ساخت سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این بتن در تمام مراحل بتن ریزی، تراکم خود را حفظ می کند و حتی در مجاورت میلگردهای متراکم به طور یکنواخت در قالب جای می گیرد. در ساخت سازه هایی که شبکه بندی آرماتور آن ها فشرده است، بتن خود متراکم یا بتن SCC بهترین گزینه می باشد.

عواملی نظیر دانه بندی مصالح مورد احتیاج و نوع فیلرها و مواد افزودنی در طرح اختلاط بتن نقش دارند و توجه به آن ها بر کیفیت و کارایی بتن تاثیرگذار خواهد بود. مهم ترین ویژگی بتن خود متراکم، مقاومت بالا در برابر جدا شدن اجزاء و جریان پذیری آن می باشد. تغییراتی که در اثر استفاده از پودر سیمان، پودر سنگ، افزودنی های معدنی و روان کننده های جدید در طرح اختلاط بتن رخ می دهند، جریان پذیری آن را ارتقاء می بخشند.

علاوه بر آن، انتخاب دقیق سنگدانه ها و دانه بندی مناسب آن ها از جمله مواردی هستند که در طرح مخلوط بتن باید مورد توجه قرار گیرند. بتن SCC پس از سخت شدن از مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به بتن معمولی برخوردار خواهد بود. در مقایسه با بتنی که برای همگن سازی احتیاجمند ویبره است، بتن خود متراکم دچار ترک های حرارتی نمی گردد و در برابر عواملی نظیر حمله سولفات ها، خوردگی، عوامل شیمیایی و انجماد مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.

مزایای بتن خود متراکم (SCC)

بتن خود متراکم از ویژگی ها و قابلیت هایی برخوردار است که آن را از بتن معمولی متمایز می سازد از جمله:

  • بتن خود متراکم بدون احتیاج به هیچ نوع متراکم کننده در تمام گوشه و کنار قالب ها تراکم یکسان ایجاد کرده و دوام سازه بتنی را تضمین می کند.
  • این بتن سطح انواع میلگرد را به طور کامل پوشش می دهد، در نتیجه عمر آن ها افزایش می یابد.
  • به دلیل عدم استفاده از ویبراتور یا لرزاننده برای متراکم سازی بتن، میزان آلودگی صوتی حین انجام پروژه ساخت و ساز کاهش می یابد.
  • سرعت بتن ریزی با استفاده از بتن خود متراکم بالاست و می توان به میزان قابل توجه هزینه نیروهای انسانی را کاهش داد.
  • بتن خود متراکم کیفیت سطوح بتنی را ارتقاء می دهد و امکان بتن ریزی با طرح های خاص را فراهم می کند.
  • این بتن از تراکم و فشردگی مناسب برخوردار است و حرارتی که در اثر هیدراتاسیون آن ایجاد میگردد قابل قبول می باشد.
  • بتن خود متراکم به نسبت بتن معمولی در کوتاه ترین زمان ممکن خشک شده و به سختی نهایی دست می یابد.
  • پایداری این بتن در برابر جداشدگی دانه ها بالاست زیرا مقدار شن مصرفی در آن به نسبت ماسه کمتر از بتن معمولی است و همانطور که می دانید دانه بندی اجزای بتن بر مشخصات این ماده تاثیرگذار می باشد.
  • بتن خود متراکم در تمام قسمت های قالب تحت وزن خود روان می گردد.
  • در فراوری این بتن با توجه به چگالی انباشتگی، از طرحی مناسب برای مخلوط استفاده می گردد و میزان سیمان مصرفی کاهش می یابد، در نتیجه فراوری بتن از نظر مالی مقرون بصرفه خواهد بود.
  • با استفاده از بتن SCC، کیفیت مکانیکی بتن افزایش پیدا می کند.
  • این بتن را می توان در ساخت سازه های سنگین و ظریف مورد استفاده قرار داد و آزادی عمل بیشتری حین طراحی سازه داشت.

کاربرد بتن خود متراکم

بتن SCC نوع جدیدی از بتن است که بدون احتیاج به لرزش، از خاصیت پر کنندگی مطلوب برخوردار است. این بتن هم اکنون سهم بسزایی را در ساخت و ساز سازه های گوناگون به خود اختصاص داده و نه تنها هزینه استفاده از آن به علت مصرف افزودنی های معدنی به جای حجم بالای سیمان پرتلند کمتر از بتن معمولی است، بلکه به علت دوام و استحکام بالا، سازه ای با سطح یکنواخت و بدون تخلخل ایجاد می کند که طول عمر بالایی خواهد داشت.

طبق تحقیقاتی که بر روی فرمولاسیون بتن و ویژگی های آن انجام شده، بتن خود متراکم کاربردهای گسترده ای را به خود اختصاص داده که در ذیل به آن ها اشاره شده است:

  • بتن ریزی سازه های مرتفع که ممکن است مسائلی در حین بتن ریزی آن ها وجود داشته باشد
  • ساخت سازه هایی که امکان ویبره کردن بتن در آن ها وجود ندارد از جمله سازه های زیر آب
  • سازه هایی که معماری و طراحی آن ها بسیار ظریف است و احتیاجمند میلگردگذاری فشرده هستند
  • بتن ریزی ستون ها و دیوارهای بلند دارای میلگردهای متراکم
  • بتن ریزی گوشه های درب و دریچه ها
  • بتن ریزی بلوک های بتنی
  • بتن ریزی تونل های آبی که انتقال بتن معمولی و تراکم سازی آن به علت مسافت طولانی امکان پذیر نیست.

همانطور که می دانید بتن از جمله مصالحی است که نقشی اساسی در ساخت و ساز ایفا می کند. این ماده منجر به استحکام و مقاومت سازه می گردد، از این رو دوام بتن از جمله مسائلی است که همیشه مورد توجه شرکت های ساختمانی قرار می گیرد. یک سازه بتنی باید از مقاومت بالا و تراکم مناسب برخوردار باشد که چنین سازه ای مسلتزم استفاده از بتنی مرغوب با دانه بندی مناسب و کیفیت ایده آل است.از این رو آشنایی با انواع بتن و کاربرد آن ها می تواند در انتخاب نمونه مرغوب کارگشا باشد.

بتن خودمتراکم چیست؟

بتن خودمتراکم به بتنی گفته می گردد که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در طی مراحل بتن ریزی تراکم خود را حفظ می کند. این بتن از جمله بتن های روان می باشد.

بتن خودمتراکم چه کاربردی دارد؟

از این بتن می توان در بتن ریزی های مرتفع، ساخت سازه هایی که امکان ویبراتور کردن بتن وجود ندارد، سازه هایی با معماری ظریف، بتن ریزی گوشه ها، بتن ریزی بلوک های بتنی و بتن ریزی تونل های آبی اشاره نمود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 117

به "بتن خود متراکم یا scc چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتن خود متراکم یا scc چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید