اولویت سال جاری تامین مسکن محرومان و توسعه روستایی است

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران/فارس مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه در سالی که گذشت طرح تامین 3500 واحد مسکونی ویژه مددجویان و اقشار آسیب پذیر در استان 90 درصد پیشرفت داشت، گفت: این طرح با تاکید بر توسعه روستایی و محرومیت زدایی سال جاری هم دنبال می گردد.

اولویت سال جاری تامین مسکن محرومان و توسعه روستایی است

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

عطاءالله زمانی شنبه 21 فروردین و در جلسه گرامیداشت دهه حساب 100 امام راحل و سالروز تاسیس بنیاد مسکن، اضافه نمود: به مالکان هر واحد مسکونی مددجویی در قالب این طرح 300 میلیون ریال یاری رایگان پرداخت شده که تا به امروز در این زمینه 750 میلیارد ریال هزینه شده است.

او گفت: طرح ساخت 3500 واحد مسکونی ویژه مددجویان و اقشار آسیب پذیر در قالب تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه سال گذشته در فارس اجرایی شد و تا کنون 90 درصد پیشرفت داشته است و در قالب این طرح وام های ارزان قیمت 50 میلیون تومانی در اختیار مالکان واحدهای مسکونی قرار می گیرد. 64 درصد از واحد های مسکونی دریافت نماینده تسهیلات نیز دراین طرح کار مقاوم سازی را انجام داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در ادامه بعضی از فعالیت های توسعه روستایی در سال گذشته را نیز تشریح کرد و اضافه نمود: بنیاد مسکن با تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی گام های موثری برای توسعه و محرومیت زدایی در استان انجام داده و هم اکنون برای 100 درصد روستاهای استان فارس طرح هادی تهیه شده و در 54 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار معادل یک هزار و 264 روستا این طرح اجرایی شده است.شاخص توسعه روستایی دراین حوزه در فارس فراتر از متوسط کشوری است.

او اضافه نمود: این طرح ها در 2 هزار و 338 روستا در فارس تهیه شده 335 طرح هادی در استان در سال گذشته اجرا شده است.

زمانی صدور اسناد مالکیت در روستاها با همکاری ثبت اسناد و املاک را یکی دیگر از شاخص های توسعه روستایی در فارس دانست که بنیاد مسکن دنبال نموده است و گفت: 283 هزار و 213 سند مالکیت روستایی در فارس صادر شده است.در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت نیز 33 هزار و 857 جلد سند مالکیت واحدهای مسکونی صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: اعطای اسناد مالکیت، موجب قانونمند شدن معاملات و جلوگیری از تخلفات و ایجاد انگیزه برای رونق مالی در مناطق شهری و روستایی شده است.

او اظهار کرد: تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه ای مطمئن برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهرها، برنامه ریزی موثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت، از نتایج اجرای این طرح است.

زمانی، فقدان اسناد املاک را باعث ایجاد مشکل در برنامه ریزی اجتماعی و مالی دانست و گفت: نبود مستندات در املاک و مستغلات، موجب می گردد که معاملات به صورت غیررسمی انجام گردد و همچنین به دلیل وجود اطلاعات ناقص، افرادی در فروش املاک ایجاد خدشه نمایند.

او از واگذاری اراضی به متقاضیان و زوج های جوان به عنوان یکی دیگر از شاخص های توسعه روستایی یاد و اعلام نمود : 103 هزار و 305 قطعه زمین تا به امروز به متقاضیان در روستاهای فارس واگذار شده است.همچنین بنیاد مسکن با همراهی اداره کل امور عشایر استان 135 طرح مطالعاتی اسکان عشایر تدوین نموده که 61 طرح مصوب شده است.همچنین 52 روستای استان فارس برای تهیه طرح مطالعاتی هدف گردشگری و حفظ بافت با ارزش فرهنگی و گردشگری شناسایی شده که این طرح ها در 46 روستا تصویب شده و 14 طرح نیز در حال مطالعه است.

او به موضوع واگذاری زمین در روستاها برای ایجاد انگیزه سکونت نیز اشاره نمود و گفت: بنیاد مسکن در بعضی از روستاها زمین واگذار می نماید. افرادی که در این موارد متقاضی هستند می توانند با اخذ زمین مناسب و اقدام به ساخت و ساز زمینه افزایش جمعیت را هم فراهم نمایند ، در این زمینه از حساب 100 امام (ره) هم برای ساخت سرپناه یاری می گردد. یاری های هشت میلیون تومانی هم می گردد تا سرپناه نیازمندان در روستاها با سرعت ساخته گردد ، خیرین هم دراین زمینه یاری می نمایند تا ساخت سرپناه شتاب گیرد.

زمانی به اقدامات اجرا شده برای بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل در خارج از استان فارس هم اشاره نمود و گفت: فارس به عنوان استان مشخص از سال 69 که زلزله رودبار رخ داد تا سیل سال 98 در استان خوزستان بازسازی 19 هزار و 171 واحد مسکونی را خارج از استان فار س انجام داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس، تامین مسکن شهری متناسب با سطوح درآمدی شهفرایندان را از اولویت های بنیاد مسکن دانست و گفت: اجرای 5 هزار و 34 واحد مسکونی در قالب 88 طرح دراستان فارس، طراحی یک هزار و 33 واحد مسکونی در قالب 37 پروژه در دست اجرا از جمله عملنمودها در حوزه مسکن شهری است ، همچنین دراین حوزه 71 پروژه مسکونی با پیشرفت فیزیکی 23 درصد برای ساخت 2 هزار و 107 واحد مسکونی در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به استقبال کم نظیر متقاضیان طرح مسکن ملی در فارس به ویژه در مناطق جنوبی استان گفت: چهار هزار و 256 قطعه زمین برای اجرای این طرح در فارس آماده شده است.

زمانی اضافه نمود: تا به امروز 22هزار و 186 نفر برای مشارکت در این طرح نام نویسی نموده اند و شمار متقاضیانی که تایید نهایی شده اند، پنج هزار 987 نفر است.

او اظهار کرد: با مشارکت بنیاد مسکن، یک هزار و 143 نفر در قالب طرح مسکن ملی در بانک های عامل مبادرت به افتتاح حساب نموده و 2 هزار و 777 نفر از متقاضیان نیز آورده خود را واریز نموده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس افزود: میزان آورده متقاضیان طرح مسکن اقدام ملی در این استان تا به امروز یک هزار و 166 میلیون ریال است و برای 81 واحد پروانه ساخت صادر شده است.

به گفته زمانی، کار پی کنی برای 57 واحد شروع شده، 57 واحد در مرحله اجرای اسکلت است و سایر عملیات زیرساخت نیز با پیشرفت مناسبی در حال انجامست.

او، با برشمردن مزایای اجرای طرح اقدام ملی و حمایت دولت از این طرح، گفت: شهرستان های لارستان، اوز، گراش، خنج و دیگر شهرهای جنوب استان فارس با استقبال کم نظیر از این طرح، رکورد کم سابقه ای را در کشور به ثبت رساندند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: در طرح مسکن ملی که در شهرستان های جنوب فارس قرعه کشی و نام نویسی آن اجرا شده، فرایند قرعه کشی و سرعت عمل واریز وجه متقاضیان به نحو شایسته ای انجام گرفته و این موضوع نشان دهنده شاخص کیفی اجرای این طرح در جنوب استان فارس است.

زمانی ادامه داد : در پنج سال گذشته بنیاد مسکن بیش از 17 میلیون متر مکعب آسفالت در روستاها انجام داده و طرح توسعه معابر با آسفالت و زیر سازی معابر شتاب قابل توجه گرفته است ، به عبارت دیگر هزار و 700 کیلومتر آسفالت داخل روستاها اجرا شده است. این موضوع زمینه ساز مهاجرت معکوس و ایجاد انگیزه برای سکونت در روستاها است و تحول قابل قبولی ایجاد نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 794

به "اولویت سال جاری تامین مسکن محرومان و توسعه روستایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت سال جاری تامین مسکن محرومان و توسعه روستایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید