اصلاح سازوکار عرضه سیمان در بورس کالا پیگیری می گردد

به گزارش چه خبر آنلاین، در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی شرایط عرضه سیمان در بورس کالا آنالیز شد. پیمان کاران و فعالان حوزه ساختمان عرضه منطقی سیمان با قیمت متعارف و بر اساس احتیاج در راستای مقابله با بروز انحصار مجدد در بورس کالا را خواهان شدند.

اصلاح سازوکار عرضه سیمان در بورس کالا پیگیری می گردد

کارگروه تخصصی شورای گفت وگو در تازه ترین نشست با هدف رسیدن به مجموعه ای یکپارچه از مطالبات بخش خصوصی درباره عرضه سیمان در بورس کالا نشستی را با حضور نمایندگان انجمن شرکت های راهسازی ایران، کارخانه های فراورینماینده سیمان، سندیکای شرکت های ساختمانی و اتاق ایران برگزار کرد.

در این نشست اتخاذ سازوکار بهینه برای عرضه منطقی سیمان با قیمت متعارف مورد تاکید نهاده شد. بر این اساس پیشنهاد شد با پذیرش منطق عرضه سیمان در بورس کالا، اصلاح فرایند کار در دستور قرار بگیرد.

در این رابطه محسن عامری، مدیر اجرایی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان این مطلب که در خرداد امسال عرضه سیمان در بورس کالا شروع شد، تشریح کرد: از این تاریخ مصرف نمایندگان سیمان باید از بورس کالا کد مربوطه را دریافت و نسبت به ثبت سفارش به وسیله کارگزاری اقدام و از انبار کارخانه، محصول مورد نظر را دریافت نمایند.

او توضیح داد: بورس کالا شفافیت بین عرضه و تقاضا و قیمت گذاری بدون دخالت واسطه ها را دنبال می نماید. البته برای حضور پیروز باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم، متاسفانه در ارتباط با سیمان شرایط مهیا نبود و بدون اطلاع رسانی قبلی این فرایند شروع شد تا آنجا که بسیاری از شرکت ها برای حضور در این بازار آمادگی لازم را نداشتند.

بر اساس اظهارات عامری، زمان بر بودن ورود دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی و عدم توجه به اهلیت خریداران از بورس موجب شده تا شرایط عرضه سیمان در بورس کالا مورد تایید پیمانکاران و مصرف نمایندگان نهایی این محصول نباشد.

در این رابطه علی آزاد، دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران ورود محصولاتی چون قیر، سیمان و غیره به بورس را همراه با افزایش چند برابری قیمت این محصولات اسم کرد و تاکید نمود: وقتی عرضه محصولی وارد بورس می گردد باید به شرایط فراوری آن توجه کنیم؛ آزادسازی اقتصاد، ایده خوبی است؛ اما زمانی که زیرساخت ها مهیا باشد باید این ایده را اجرایی کنیم.

این فعال مالی پیشنهاد داد: بهای محصولاتی چون قیر، سیمان و میل گرد برای مصارف داخلی مانند گذشته مطابق نرخ های مصوب مشخص گردد و مازاد بر مصرف داخلی این محصولات در بورس مورد معامله قرار بگیرد. نفس بورسی شدن این محصولات خوب است اما زمانی که در کل کشور و در همه بخش ها همین سیاست پیاده گردد. نمی توان بخشی از اقتصا را آزاد کنیم و بخش دیگر را دولتی نگهداریم.

قباد چوبدار از انجمن شرکت های راهسازی ایران به طور کلی اندازه فراوری سیمان را پیش از احتیاج داخل ارزیابی کرد و گفت: در شرایطی که مازاد عرضه داریم، کمبود و افزایش قیمت سیمان بی معناست. عرضه سیمان در بورس کالا اقدام خوبی است؛ اما روش آن در ایران درست نیست.

او تاکید نمود: مصرف نمایندگان سیمان در ایران به طور عمده مجریان پروژه های عمرانی هستند بنابراین پیشنهاد می کنیم احتیاج پروژه های عمرانی از سایر عرضه ها جدا گردد تا زمانی که بسترها مهیا شد. به نظر می رسد در حال حاضر عرضه نمایندگان کمتر از موجودی، عرضه می نمایند. بنابراین باید روی این بخش نظارت کافی وجود داشته باشد.

در عین حال عبدالرضا شیخان، نماینده کارخانه های فراورینماینده سیمان، مدافع عرضه سیمان در بورس کالا بوده و این شیوه را نسبت به گذشته و فروش سنتی سیمان، مناسب تر می داند.

به اعتقاد این فعال مالی بورس، خرید و فروش ها را شفاف می نماید فقط برای رسیدن به شرایط ایده آل به گذشت زمان احتیاج داریم.

او در ادامه ظرفیت فراوری سیمان در کشور را حدود 89 میلیون تن برآورد و مصرف ماهانه داخل کشور را بین 4.5 تا 5.5 میلیون تن گفت و گفت: در حال حاضر 79 کارخانه سیمان در کشور فعال هستند.

شیخان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل این صنعت و عدم توان فراوری در زمان قطعی برق و نبود سوخت کافی اشاره نمود. بر اساس گفته های او در امسال قیمت تمام شده فراوری و تامین تجهیزات لازم بسیار گران شده است.

نماینده کارخانه های فراورینماینده سیمان درباره عرضه سیمان از خرداد امسال در بورس کالا گفت: تعدادی از شرکت های سیمانی در این تاریخ وارد بورس کالا و پیروز به عرضه شدند. قیمت های پایه همان قیمت مصوب بود البته در رقابت ممکن است مقداری کم و زیاد گردد. متاسفانه در همان زمان با قطعی برق روبرو شدیم و در پی آن فراوری و عرضه کاهش یافت.

او ادامه داد: امروز همه کارخانه های سیمان موظفند در بورس عرضه نمایند. البته هنوز شرایط تامین برق کامل نشده و همچنان فراوری به شرایط قبل برنگشته است.

شیخان از تهیه دستورالعملی درباره چگونگی عرضه سیمان در بورس کالا به همت ستاد تنظیم بازار اطلاع داد و گفت: تمام آنچه در این نشست به اسم مطالبه مطرح شد در این دستورالعمل آمده است. از طرفی در نظر گرفتن تالار اختصاصی برای سیمان را دنبال می کنیم و محتمل است بتوانیم بر اساس این دستورالعمل هر روز امکان عرضه داشته باشیم.

عباس جبال بارزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم توضیح داد: این موضوع تک بعدی نیست و باید از جنبه های مختلف به این موضوع توجه کنیم. باید منافع همه ذی نفعان حفظ گردد و لازمه آن، طراحی مکاهمم منطقی و بدون دخالت نهادهای دولتی و غیره بر عرضه و تقاضاست.

او تاکید نمود: عرضه در بورس خوب است؛ اما این عرضه احتیاجمند سازوکار منطقی است تا دچار بازار سیاه نگردد. چه تضمینی برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد؟ امروز مصرف نماینده نهایی قادر به خرید سیمان در بورس نیست. همین شرایط را در پتروشیمی ها، فولاد و مواد پلی متری شاهد هستیم. اگر مکانیسمی طراحی گردد تا منافع پیمان کاران و مصرف نماینده واقعی حفظ گردد، عرضه در بورس بسیار مناسب است در غیر این صورت مسائل از این که هست بیشتر می گردد.

در این ارتباط محمد تکلی، نماینده سندیکای شرکت های ساختمانی هم با تایید آنچه درباره چگونگی عرضه سیمان در بورس کالا مطرح شد، خواهان عرضه منطقی و اصولی این محصول شد.

در نهایت عامری، با توجه به رویکرد کلان حاکمیت و مسیرهای پیشرفتی که در جهان تجربه شده است، تاکید نمود: امکان خروج محصولاتی که امروز در بورس عرضه می شوند، بعید به نظر می رسد، بنابراین پیشنهاد این است که توجه به تجربه 5 ماهه از عرضه سیمان در بورس، اول تسهیل و برطرف مسائل دریافت کد بورسی متقاضاین حقوقی و در ادامه افزایش تعداد روزهای عرضه سیمان در بورس کالا را دنبال کنیم.

او ادامه داد: البته در این بین مسائلی مطرح است که به سایر حوزه ها مربوط می گردد، مانند قطعی برق و تامین سوخت مورداحتیاج صنایع و مواردی از این دست. در هر صورت باید منطق عرضه سیمان در بورس کالا را بپذیریم اما سازوکار آن را باید اصلاح کنیم.

عامری تاکید نمود: دبیرخانه شورای گفت وگو برای اینکه انجمن ها بتوانند نقطه نظرات خود را درباره دستورالعمل عرضه سیمان در بورس کالا ارائه دهند با ستاد تنظیم بازار مکاتبه ای خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1025

به "اصلاح سازوکار عرضه سیمان در بورس کالا پیگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح سازوکار عرضه سیمان در بورس کالا پیگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید