احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه

به گزارش چه خبر آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از احیای ساخت دوتار، به عنوان یکی از محبوب ترین ابزار موسیقی مقامی اطلاع داد.

احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، علی محمدی امروز یکشنبه 12 مردادماه 1399 با بیان این مطلب اضافه کرد: دوتار یکی از مهم ترین و کهن ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که طی سالیان متمادی در بیشتر نقاط ایران نظیر شرق، جنوب و شمال خراسان، مازندران و مناطق ترکمن نشین نواخته می شده و هم اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است و ساختن دوتار در میان اقوام مختلف ایران انجام می شده است.

او ادامه داد: مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی کشور است و دوتار یکی از مهم ترین سازهای فولکلوریک مناطق روستایی و شهری ایران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه توضیح داد: در حال حاضر در شهرستان های تربت حیدریه و زاوه شش هنرمند مشغول به ساخت ساز سنتی و محلی هستند و برای حمایت از این هنرمندان غرفه ای در محل رباط تاریخی طبس واگذار شده که با استقبال خوبی روبه رو شده است.

محمد حاتمی نوازنده و هنرمند ساخت ساز دوتار نیز با تأکید بر این که هدف این کارگاه حفظ و احیای سازهای سنتی و مقامی است، گفت: ما در این کارگاه کوشش می کنیم سازهای متداول مانند تار و دوتار را حفظ و سازهای در حال انقراض را احیا کنیم.

او با اشاره به این که در حال حاضر 9 هنرمند در این کارگاه فعال هستند، اضافه کرد: سه هنرجو به آموزش ساخت دوتار و شش نفر به آموزش هنر نوازندگی مشغول هستند.

حاتمی درباره نحوه ساخت دوتار و ساز اظهار کرد: دوتار بیشتر به شکل یک کاسه از جنس چوب توت و گردو و دسته ای از جنس چوب زردآلو یا عناب ساخته می گردد. به طور کلی، سازها به دو گونه و با چوب های یک تکه و ترکه ای ساخته می شوند، هم چنین سازهایی مانند رباب، تار، دوتار، تنبک و.. هم بیشتر به صورت یک تکه و سازهایی نظیر سه تار، عود، کمانچه و... به صورت ترکه ای ساخته می شوند.

او توضیح داد: از جمله پرکاربردترین چوب های مورد استفاده در ساخت ساز به ترتیب توت، گردو، زردآلو، عناب و افرا است، از بعضی چوب ها مانند آبنوس و مواد طبیعی نظیر شاخ و استخوان حیوانات هم برای تزیین ساز استفاده می گردد.

در شهرستان تربت حیدریه تعداد 1100 هنرمند در 17 رشته صنایعدستی فعالیت می نمایند.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله حدود 140 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است و دارای 320 جاذبه گردشگری است. 52 اثر تاریخی این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 357

به "احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید