چرا ماسک و مواد ضدعفونی&zwnjکننده کمیاب شد؟

به گزارش چه خبر آنلاین، قم اولین شهری بود که وجود بیماران مبتلا به کرونا در آن تایید شد. با اعلام این موضوع، بسیاری از مردم قم راهی داروخانه ها شدند تا وسایل بهداشتی لازم جهت پیشگیری را تهیه نمایند. خیلی زود خبر کمبود ماسک در شهر قم دست به دست شد و مسئولان از انتقال ماسک از شهرهای دیگر به قم گفتند.

چرا ماسک و مواد ضدعفونی&zwnjکننده کمیاب شد؟

اما با پیدا شدن نمونه های دیگر بیمار در شهرهای مختلف، شرایط نگران نماینده تر از قبل شد. در محیط های شهری و ادارات تابلوهای هشدار نصب شد و حتی ارگان های مسئول اقدام به ارسال پیامک های نحوه جلوگیری از این ویروس کردند. همه این اقدامات باعث شد تا نگرانی از ابتلا هر لحظه شدیدتر گردد و تقاضا برای خرید وسایل بهداشتی بالا برود.

در حال حاضر، ماسک، اسپری ضدعفونی نماینده، ژل دست، پد الکلی، دستمال مرطوب و دستکش یکبار مصرف در صدر تقاضای خرید در بازار قرار گرفته اند. نگرانی ها مردم را به داروخانه ها و مراکز فروش کشانده است و حالا کمیاب شدن آنها در داروخانه و فروشگاه ها خبرساز شده است.

چند روزی است که وقتی به داروخانه ها مراجعه و هر یک از این اجناس را طلب می کنیم با این گفته ها روبه رو می شویم که تمام شده است، درخواست داده ایم، سفارش ها فردا به دستمان می رسد یا معلوم نیست چه زمان به موجودی داروخانه اضافه گردد. شرایط به گونه ایست که بعضی از مشتریان وقتی با نبود ماسک در داروخانه روبرو می شوند از مسئولان داروخانه می پرسند که امکان شست وشو و استفاده مجدد ماسک های کهنه وجود دارد. تنها محصولی که در بیشتر داروخانه ها یافت می گردد، الکل 70درصد است.

اگرچه سازمان تعزیرات از پلمب چندین داروخانه گران فروش و محتکر ماسک و مواد ضدعفونی نماینده خبر داده است اما همچنان بعضی از داروخانه ها ماسک های ساده را بین 5 تا 20 هزار تومان و ژل ضدعفونی را تا 30 هزار تومان به فروش می رسانند. آنها شرکت های تولیدنماینده را مقصر این گرانی می دانند و می گویند محصولات را بر اساس قیمت فاکتورها می فروشیم.

داروخانه ای در پاسخ به تقاضای یکی از مشتریان مبنی بر خرید بسته 50 تایی ماسک می گوید، شرکت قیمت بسته های 50 تایی را 175 هزار تومان اعلام نموده است و ما توان خرید آن را نداریم.

بعضی از داروخانه ها هم از فروش ماسک بیش از دو بسته سه تایی اجتناب می نمایند. علت را که جویا می شوی از کمبود ماسک در بازار می گویند. البته بعضی ها هم دلیل را ایجاد بازار ثانویه می دانند. به گفته آنها بعضی از سودجویان با خرید انبوه ماسک و دیگر وسایل بهداشتی، اقدام به فروش آن با قیمت بسیار بالا می نمایند.

اما آنچه از آن به عنوان عامل اصلی نبود این وسایل بهداشتی صحبت می گردد، وجود دلالانی است که یا محصولات را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مصوب به فروش می رسانند یا از فروش محصولات خودداری نموده و دست به احتکار زده اند.

پسر جوانی با عجله وارد داروخانه ای می گردد که روی برگه ای نوشته ماسک نداریم. از متصدی می پرسد که خرید ماسک دارند یا خیر، مسئول داروخانه قیمت را می پرسد، به نظر رقم بالایی اعلام نموده است که مسئول با تعجب و کلافگی پاسخ منفی می دهد.

به طور حتم بخشی از کمبود ماسک و مواد ضدعفونی نماینده در داروخانه ها، از عدم آمادگی آنها برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا است. علاوه بر اینکه در شرایط فعلی اولویت عرضه و مصرف این وسایل با مراکز درمانی و بیمارستان هاست و بخش کمی از این محصولات برای فروش به داروخانه ها تحویل می گردد.

اما جدا از این، افزایش نرخ ماسک از سوی کارخانه های تولیدی و حضور دلالان در بازار از جمله دلایلی هستند که بازار این محصولات را در شرایط فعلی قرار داده اند و اگر نظارت دقیقی بر بازار وجود داشت، به طور قطع، حتی اگر بروز این مسائل ناگزیر بود، حتما در این حجم نبود.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 571

به "چرا ماسک و مواد ضدعفونی&zwnjکننده کمیاب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ماسک و مواد ضدعفونی&zwnjکننده کمیاب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید