پیشنهاد فیلم و کتاب: عطر: قصه یک آدمکش

به گزارش چه خبر آنلاین، تا پیش از تماشا فیلم عطر: قصه یک آدمکش، دو کار خیلی خوب از تام تیکور دیده بودم، یکی از آنها لولا می دود بود و دیگری بهشت که در سال 2002 ساخته بود. این دومی چند بار از صدا و سیمای خودمان هم پخش شده و دو بازیکن شاخص آن کیت بلانشت و جیووانی ریبیسی هستند.

پیشنهاد فیلم و کتاب: عطر: قصه یک آدمکش

اما فیلم عطر: قصه یک آدمکش، برای خودش شاهکاری بود. این فیلم بر اساس رمانی است که نویسنده آلمانی به نام پاتریک زوسکیند در سال 1985 نوشته بود.

زوسکنید، پیش از نوشتن پرفیوم که نخستین رمانش هم است، فیلمنامه های برای سریال های تلویزیونی و نیز نمایشنامه می نوشت.

رمان عطر او هم یک داستان جنایی و فانتزی است و هم یک داستان تاریخی. یک وجه پوسته ای دارد و یک ژرفای که در آن ته رنگی از نگاه معنوی و عرفانی را هم می توان دید.

قهرمان این داستان ژان باپتیست گرنوی است. شخصیت نابغه و نیز هراس انگیزی که در پاریس در سال 1738 به جهان آمد و آن هم چه به جهان آمدنی!

او در بدبوترین خیابان، نزدیک یک گورستان، به ناگاه از مادرش زاییده شد. مادرش می خواست این نوزاد را به میان آشغال های ماهی ها بیندازد. اما دیگران متوجه قضیه شدند، نوزاد زنده ماند و مادر به جرم بچه کشی به دار آویخته شد!

او که در خیابان های متعفن، آمیزه ای از بدترین و برترین بوها به مشامش می خورد، به زودی قوه بویایی شگفت انگیزی پیدا می نماید و در پی یافتن اسرار بوها می رود…

او تبدیل به یک عطرسازی ماهر می گردد، اما نه به وسیله شیوه معمول.

در فرجام داستان، وقتی او به لطف مهارت خود از مهلکه می گذرد. اما چه سود! چرا که در شرایطی که او با عطر خود، جایگاهی فراتر از صاحبان پول و قدرت پیدا نموده است، نمی تواند همین عطر را به خود ببویاند و عشق را به خود القا کند.

خواندن کتاب و تماشا فیلم، که مطابق انتظار مقداری هم با تفاوت داستانی دارند، هر یک لطف خاص خود را دارند.

این کتاب به وسیله نشر علم و نیز نشر لوح فکر به ترجمه های رویا منجم و مهدی سمسار منتشر شده است. البته این کتاب ده سالی می گردد که تجدید چاپ نشده است و بنابراین شاید به دشواری بتوانید تهیه اش کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 19 آذر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1381

به "پیشنهاد فیلم و کتاب: عطر: قصه یک آدمکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد فیلم و کتاب: عطر: قصه یک آدمکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید