فرار دو ستاره با سرعت بیش از 2هزار کیلومتر بر ثانیه!

به گزارش چه خبر آنلاین، تا همین اواخر، تنها ده ستاره شناخته شده در مسیرهایی وجود داشت که به آنها اجازه می داد از کهکشان راه شیری که به وسیله انفجارهای ابرنواختر قدرتمند به بیراهه پرتاب شده، بگریزند.

فرار دو ستاره با سرعت بیش از 2هزار کیلومتر بر ثانیه!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، یک مطالعه تازه با استفاده از داده های آنالیز گایا به وسیله ESA در ژوئن سال جاری، شش گریز دیگر را نشان داد که دو مورد از آنها رکورد سریع ترین سرعت شعاعی را در بین ستاره های فراری که تا به حال رصد شده اند شکستند؛ 1694 کیلومتر بر ثانیه و 2285 کیلومتر بر ثانیه.

بیشتر بخوانید:

آدم فضایی 3 متری فضای مجازی را به هم ریخت / عکس

شبه جنگنده تازه و مرموز اکس/ غرشی که شنیده نمی گردد/ عکس

ابرنواخترهایی که این ستارگان را پرتاب کردند، نوع خاصی به نام نوع 1a هستند. ابرنواخترهای نوع 1a که به علت سودمندی خود در معین فواصل نجومی معروف هستند و در منظومه های ستاره ای دوتایی رخ می دهند.

در سناریوی انفجار دوگانه، بقایای ستاره همسایه به فضا پرتاب می گردد، با سرعت مشابهی که به دور شریک مرده اش می چرخید. این فرآیند به فراری اجازه می دهد تا به وسیله کهکشان راه شیری، در نهایت از آن خارج گردد.

ابرنواخترهای تک انفجاری نیز می توانند ستاره های فراری فراوری نمایند. در این موارد، بقایای ستاره در حال انفجار است که به جای ستاره شریک، به سرعت بسیار بالایی می رسد. چنین رویدادهایی ابرنواختر نوع 1ax نامیده می شوند که در آن انفجار نمی تواند ستاره را به طور کامل نابود کند. این فرارها هنوز هم بسیار سریع هستند، اما نه به سرعت انفجارهای دوگانه.

منبع: UNIVERSETODAY

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1465

به "فرار دو ستاره با سرعت بیش از 2هزار کیلومتر بر ثانیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرار دو ستاره با سرعت بیش از 2هزار کیلومتر بر ثانیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید