شوره سر؛ مشکل 20 درصد مردم

به گزارش چه خبر آنلاین، استرس و خستگی از مهم ترین عوامل ایجاد و تشدید شوره سر هستند زیرا موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع عفونت و اگزمای پوستی می شوند. بعلاوه کمبود بعضی ریزمغذی ها همچون روی در بدن هم موجب ایجاد شوره سر می گردد.

شوره سر؛ مشکل 20 درصد مردم

شوره سر؛ مشکل 20 درصد مردم

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

استرس و خستگی از مهم ترین عوامل ایجاد و تشدید شوره سر هستند زیرا موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع عفونت و اگزمای پوستی می شوند. بعلاوه کمبود برخی ریزمغذی ها همچون روی در بدن هم موجب ایجاد شوره سر می گردد.

درماتیت سبوره یک اختلال شوره زا در نواحی دارای سبوم مثل پوست سر، صورت و تنه است. مخمر مالاسزیا باعث افزایش پوسته ریزی اپیدرم، بروز شوره و درماتیت سبوره می گردد. این مشکل اغلب با تغییر رطوبت محیط، تغییر فصل، خاراندن و استرس تشدید می گردد. شدت درماتیت سبوره از یک شوره خفیف تا بروز قرمزی و پوسته ریزی شدید فرق دارد. برخی بیماری ها هم این اختلال را تشدید می نماید؛ از جمله پارکینسون و ایدز که شیوع آنها 3 تا 5 درصد بوده و توزیع جهانی دارد. شوره سر که خفیف ترین شکل آن است در 15 تا 20 درصد افراد جامعه دیده می گردد. معمولا در هر نژادی دیده می گردد ولی در مردان کمی بیشتر از زنان شایع است. بروز آن معمولا در حوالی بلوغ بیشتر دیده می گردد ولی تا سن 40 سالگی با شدت کمتری ادامه دارد. شوره سر به اندازه ای شایع است که برخی متخصصان وجود آن را طبیعی تلقی می نمایند. هر کس به گونه ای از شوره سر رنج می برد. آغاز نگرانی در خصوص شوره سر به درجه حساسیت فرد بستگی دارد. این نگرانی اغلب هنگامی است که شوره قابل توجه بوده، پوست سر خارش شدیدی داشته باشد. اگر پوست سر خیلی خشک باشد، آنچه که شوره سر به نظر می رسد ممکن است واقعا پوست خشک باشد که مثل پوسته و برفک می ریزد.

درماتیت سبورییک که شکل شدید شوره تلقی می گردد با قرمزی، خارش و التهاب پوست و پوسته ریزی همراه است و در مناطقی مانند ابرو، کناره های بینی، دور گوش ها یا در سینه و پوست سر پدید می آید. اغلب برای کنترل درماتیت سبورییک مراقبت پزشک ضروری است. قفسه های داروخانه ها پر از انواع شامپو، کاندیشنر، تونیک، لوسیون و ژل هایی است که برای درمان شوره عرضه می شوند. برخی از آنها مفیدند ولی هیچ کدام، معالجه نخواهند کرد و برای همه هم یک نوع درمان وجود ندارد. شامپوها شایع ترین وسیله کنترل شوره هستند. هر شامپوی معمولی که به دفعات مورد استفاده قرار گیرد، برخی انواع شوره را برای دو سه روز کنترل می نماید اما اغلب به شامپوهای طبی و یا به موادی که بعد از شامپو به کار می فرایند نیاز پیدا می گردد. بیشتر این فرآورده ها برای یاری به کم کردن تشکیل پوسته و یا از بین بردن پوسته های موجود ساخته شده اند. این شامپوها تقریبا برای یک هفته اندازه قابل توجهی شوره را از بین می برند. برای اینکه شامپو موثر باشد باید 3 تا 5 دقیقه قبل از آب کشی روی سر بماند. اگر شوره دوام یابد یا خیلی شدید باشد با متخصص پوست مشاوره کنید. ممکن است شما ناراحتی های دیگر پوست سر مثل پسوریازیس، اگزما یا درماتیت سبورییک داشته باشید.

پی نوشت ها :

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1009

به "شوره سر؛ مشکل 20 درصد مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوره سر؛ مشکل 20 درصد مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید