ریزش مو بعد ازکنکور!

به گزارش چه خبر آنلاین، لابد دیده اید افرادی را که از ریزش موی ناگهانی در برهه ای از زندگی خود شاکی بوده اند. نمونه شاخص، جوانانی هستند که چند ماه پس از امتحان پراسترس کنکور دچار این نوع ریزش مو شده اند. ممکن است خود شما هم این فرآیند را تجربه نموده باشید. این مساله که در بیشتر موارد، فیزیولوژیک و طبیعی محسوب می گردد، می تواند بدون نگرانی طی گردد ولی

ریزش مو بعد ازکنکور!

ریزش مو بعد ازکنکور!

نویسنده:دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

لابد دیده اید افرادی را که از ریزش موی ناگهانی در برهه ای از زندگی خود شاکی بوده اند. نمونه شاخص، جوانانی هستند که چند ماه پس از امتحان پراسترس کنکور دچار این نوع ریزش مو شده اند. ممکن است خود شما هم این فرآیند را تجربه نموده باشید. این مساله که در بیشتر موارد، فیزیولوژیک و طبیعی محسوب می گردد، می تواند بدون نگرانی طی گردد ولی دانستن این نوع ریزش مو که اصطلاحا تلو ژن فلوویوم نامیده می گردد خالی از لطف نیست.

این نوع ریزش مو اولین بار به وسیله کلیگمان در سال 1961 شرح داده شد. فرضیه او این بود: مویی که دچار ریزش می گردد ابتدا در مرحله ناکامل آناژن است. این فولیکول سپس متمایل به فازکاتاژن شده و سپس وارد مرحله استراحت یا تلوژن می گردد و با بروز این مرحله، موها می ریزند.

ریزش مو به این فرم می تواند به دلیل یک عامل تحریک نماینده (هورمونی، تغذیه ای یا متعاقب بیماری های اتوایمیون) باشد. شکل حاد این بیماری معمولا دو تا سه ماه پس از یک حادثه تحریک نماینده مثل تب بالا، جراحی و خون ریزی شدید ایجاد می گردد و البته در 23 درصد موارد تلوژن افلوویوم، هیچ عاملی یافت نمی گردد. تلوژن افلوویوم غالبا در اثر یک استرس شدید روحی روانی ایجاد می گردد ولی شواهدی که نشان دهد استرس های روزمره زندگی باعث بروز ریزش موی شدید می گردد، وجود ندارد. بیماران معمولا هنگام برس یا شانه زدن یا شامپو کردن متوجه ریزش مو می شوند. در صورتی که عامل تحریک نماینده تکرار نگردد، رویش مجدد ظرف دو تا شش ماه اتفاق می افتد. یکی از شایع ترین انواع این ریزش مو، ریزشی است که معمولا دو تا سه ماه پس از زایمان بروز می نماید و غالبا خود به خود رفع می گردد ولی تعداد کمی از زنان ممکن است به صورت دایمی و دوره ای ریزش مو را تجربه نمایند که در نهایت باعث ریزش موی وسیع یا موضعی می گردد.

معمولا این ریزش مو با آغاز ناگهانی یک حادثه تحریک نماینده که معمولا 6 تا 11 هفته زودتر ایجاد شده، مرتبط است. در صورتی که عوامل ایجاد نماینده یا تشدید نماینده ریزش مو تکرار گردد، تلوژن افلوویوم به صورت مزمن در می آید. این فرم از ریزش مو معمولا در اثر بیماری های تیروییدی، کمبود آهن، کم خونی و سوءتغذیه (غالبا در رژیم های غذایی نادرست) دیده می گردد. رژیم غذایی نادرست رژیمی است که به اندازه کافی حاوی پروتئین نباشد و موجب ریزش مو گردد. ریزش مو در بیماری های سرطانی وخیم و یا با آغاز شیمی درمانی هم به صورت ناگهانی بروز می نماید. دلیل دیگر تلوژن افلوویوم بروز درماتیت تماسی تحریکی پوست سر است که معمولا جای نگرانی ندارد و فقط در صورتی که طولانی گردد، می تواند به ریزش موی دایمی منجر گردد و باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

پی نوشت ها :

* متخصص پوست و مو

منبع:http://www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1010

به "ریزش مو بعد ازکنکور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش مو بعد ازکنکور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید