جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 22 شهریورماه 99

به گزارش چه خبر آنلاین، شاخص بورس امروز بعد از مدت ها بازار قرمزرنگ، کار خود را جهش 15 هزار واحدی شروع کرد و در ابتدای ساعات معاملات رشد یک درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. بازار سبزرنگ امروز تا حد زیادی می تواند برای بازگشت فرایند صعودی امیدوار کننده باشد، اما آنالیز شاخص هم وزن نتایج دیگری دارد. بر خلاف رشد یک درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن تنها یک دهم درصد رشد داشته و نشان می دهد شرکت های کوچک همچنان شرایط مطلوبی ندارد. در اولین ساعات معاملات امروز نماد های فولاد، فملی، فارس، وغدیر، فخوز، وتجارت و اخابر به ترتیب بهترین شرایط را دارند و بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص بورس گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 22 شهریورماه 99

تعداد برابر در نماد های مثبت و منفی بورس

به گزارش خبرنگاران، در ابتدای معاملات روز شنبه 22 شهریورماه، 310 نماد معامله شده بورسی، 152 نماد در محدوده منفی و 158 نماد در محدوده مثبت معامله می شوند. بااین حساب می توان گفت حداقل در بازار بورس نماد های مثبت و منفی از نظر تعداد برابری می نمایند و شرکت های عظیم باعث رشد شاخص کل شده اند. از طرف دیگر در فرابورس از 244 نماد معامله شده، 152 نماد با کاهش قیمت روبرو هستند و 92 نماد فرایند صعودی در پیش گرفته اند. فرابورس امروز قرمزی بیشتری نسبت به بورس دارد.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 22 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه متعادل بازار امروز نشان می دهد خودرویی ها همچنان قرار است خون به دل سهامدارانشان نمایند. در ابتدای معاملات امروز یکی از معدود گروه های قرمزرنگ روی نقشه، گروه خودرو و ساخت قطعات است. دارویی ها، غذایی ها و حمل و نقل دیگر گروه های قرمزرنگ نقشه بازار را تشکیل می دهند. در طرف مقابل، گروه فلزات اساسی، بانک ها، شیمیایی ها، هلدینگ ها، کانه های فلزی، نمادهای حوزه انرژی و مهندسی سبزترین گروه های امروز هستند. حجم معاملات بالا در گروه صندوق های سرمایه گذاری نشان می دهد دامنه نوسان بالاتر صندوق های سهامی برای خیلی از سرمایه گذاران جذاب شده. طوری که حتی حاضرند واحدهای صندوق را با قیمتی بالاتر از ارزش NAV خریداری نمایند.

قدرتنمایی صف های خرید و فروش چهار هزار میلیارد تومانی

در ابتدای معاملات امروز حدود 120 نماد صف خرید دارند و ارزش کل صف های خرید به رقمی حدود چهار هزار میلیارد تومان می رسد. عظیمترین صف خرید امروز در لحظه نگارش این متن متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی است که حدود 400 میلیارد تومان می ارزد. پلیمر آریا ساسول با اختلاف کمی نسبت به فملی در مقام دوم ایستاده و صف خرید 397 میلیارد تومانی را شاهد است. زاگرس با صف 310 میلیاردی، وبصادر با صف 274 میلیاردی، کاوه با صف 260 میلیاردی و بپیوند با صف 245 میلیاردی در رتبه های بعدی عظیمترین صف های خرید ابتدای معاملات امروز قرار دارند.

بازار امروز روی دیگری هم دارد. صف های فروش از نظر تعداد بیشتر هستند، ولی ارزششان در همان حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد می گردد. طوری در ساعات اولیه معاملات امروز 240 نماد در بازار سرمایه صف فروش دارند. عظیمترین این صف ها در نماد وملی با ارزش 460 میلیارد تومانی تشکیل شده است. نماد آریان هم با صف فروش 260 میلیارد تومانی در مقام دوم قرار گرفته است. از نکات جالب بازار امروز، تشابه اسمی عظیمترین صف های خرید و فروش در ابتدای معاملات است. طوری که فملی و آریا به ترتیب عظیمترین صف خرید را دارند و وملی و آریان با طولانی ترین صف فروش همراه هستند.

وبملت در خط مقدم بازگشایی شاخص ساز ها

نماد بانک ملت امروز بعد از یک ماه و نیم توقف و دوری از ریزش بورس، امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد تا اولین بازگشایی شاخص ساز در این هفته کلید بخورد. وبلمت امروز با وجود اینکه شاخص صعودی بود، در محدوده منفی 13 درصد بازگشایی شد تا زنگ خطری باشد برای نماد هایی که قرار است در این هفته بازگشایی شوند. از جمله این نماد ها می توان به شستا، خودرو، شپنا، شتران، شبندر و شبریز اشاره نمود که همگی جزو شرکت های عظیم بوده و بازگشایی آن ها تاثیر زیادی روی شاخص بورس و فرایند بازار سرمایه خواهد گذاشت.

عرضه آبشاری صف های خرید در ساعت 10 و 20 دقیقه

آنالیز تغییرات ارزش صف های خرید در معاملات امروز نشان می دهد در ابتدای معالات ارزش صف ها به چهار هزار میلیارد تومان می رسید. این رقم تا ساعت 10 و 20 دقیقه به حدود سه هزار و 900 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، اما در راس این ساعت عرضه آبشاری صف ها آغاز شد. طوری که شاهد کاهش ارزش صف ها به حدود دو هزار و 100 میلیارد تومان بودیم. به این معنا که در کمتر از 20 دقیقه حدود هزار و 800 میلیارد تومان سهام در صف های فروش عرضه شده یا این مبلغ از سفارش های خرید حذف شده اند.

رشد 27 هزار واحدی شاخص بورس در روز بازگشت

شاخص بورس در خاتمه معاملات امروز شنبه 22 شهریورماه با رشد 27 هزار و 482 واحدی به رقم یک میلیون و 583 هزار و 763 واحد رسید تا بعد از یک هفته شاهد رشد شاخص باشیم. در این روز نماد های فارس، فولاد، فملی، کگل، وامید و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص بورس داشتند. بازگشایی وبملت در محدوده منفی به تنهای باعث افت چهار هزار هزار و 700 واحدی شاخص بورس شد. آنالیز نقشه بازار نشان می دهد امروز گروه فلزات اساسی، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، بانک ها و محصولات شیمیایی بهترین شرایط را نسبت به دیگر گروه های صنعت دارند. در طرف مقابل خودرو، حمل و نقل، غذایی ها و سیمانی ها همچنان قرمزرنگ باقی مانده اند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه 22 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رشد 1.8 درصدی شاخص کل بورس درحالی رقم خورد که شاخص هم وزن امروز با کاهش یک دهم درصدی روبرو بود. تقریبا نیمی از نماد های بازار سرمایه صف فروش داشتند و این مورد نشان می دهد صرفا نماد های ارزنده شاهد فرایند صعودی بودند. آنالیز آمار ها نشان می دهد تا ساعت خاتمهی معاملات 55 درصد نماد ها یعنی 322 نماد از مجموع 586 نماد معامله شده امروز صف فروش داشتند و ارزش کل صف های فروش به رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان می رسید.

حجم معاملات، بی تفاوت به بازگشت شاخص بورس

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 800 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 124 هزار معامله به ارزش هشت هزار و 837 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با در نظر دریافت معاملات سه هزار و 359 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز به رقمی حدود 12 هزار و 200 میلیارد تومان می رسد که هنوز به حالت عادی یعنی 20 هزار میلیارد تومان در روز نرسیده و تفاوت چندانی با ارزش معاملات روز کاری قبل یعنی چهارشنبه 19 شهریورماه ندارد.

رستگاری صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

گروه صندوق های ETF که تا چند ماه پیش مشتری چندانی نداشتند و کمتر کسی خیال سپردن سرمایه هایش به آن ها را داشت، این روز ها حسابی مشتریانشان را روسفید کردند. امروز اغلب صندوق های قابل معامله با رشد قیمت قابل توجهی روبرو بودند. از آنجا که اغلب صندوق های سرمایه گذاری دارای رکن بازارگردان هستند، کمتر شاهد صف خرید در آن ها هستیم. امروز نماد های آوا متعلق به صندوق ETF آوای معیار با رشد 10.7 درصدی، دارا یکم با رشد 10 درصدی و نماد کاردان متعلق به صندوق تجارت شاخصی کاردان با رشد 9.9 درصدی پربازده ترین نماد های بازار بودند. کمترین رشد امروز در بین صندوق ها مربوط به صندوق سرمایه گذاری بذر امیدآفرین بود که سه درصد افزایش قیمت داشت.

ورود پول به بورس بعد از 10 روز

گزارش ها از تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار امروز شنبه 22 شهریورماه نشان می دهد سهامداران حقیقی بعد از 10 روز بالاخره کوتاه آمدند شاهد تزریق پول توسط آن ها به بازار بودیم. امروز حقیقی ها حدود 691 میلیارد تومان پول جدید وارد بورس کردند. البته این موضوع می تواند به معنای فروش 700 میلیارد تومان سهام توسط سرمایه گذار های حقوقی هم باشد. با این حساب می توان گفت رشد امروز شاخص بورس بدون حمایت سهامداران حقوقی رخ داده است.

انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در نماد های هصادر و هغدیر

بانک صادرات و شرکت سرمایه گذاری غدیر بلافاصله بعد از مصوبه شورای عالی بورس اوراق اختیار فروش تبعی سهام خود را در نماد های هصادر 912 و هغدیر 912 منتشر کردند. سررسید این اوراق مربوط به اسفندماه است و حکم بیمه سهام وبصادر و وغدیر را دارد. امروز حدود 53 میلیون اوراق اختیار فروش تبعی بانک صادرات و همچنین پنج میلیون و 800 هزار اوراق اختیار فروش تبعی سرمایه گذاری غدیر فروخته شد. خریداران این اوراق در خاتمه سررسید می توانند سهام خود را با قیمت اعمال اختیار به خود شرکت بفروشند و این یعنی بازدهی سهام این شرکت ها در شش ماه آینده تضمین شده است.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 23 شهریورماه

فردا نوبت بازگشایی نماد های پالایشگاهی از جمله شپنا، شتران، شبندر، شبریز، شاوان و شراز فرامی رسد. از طرف دیگر احتمال بازگشایی نماد های شاخص ساز شستا و خودرو هم وجود دارد. با توجه به اینکه وبملت امروز با کاهش 13 درصدی قیمت سهام بازگشایی شد، بعید نیست در بازار فردا شاهد بازگشایی های خونین باشیم. در صورتی که اتفاق مشابه وبملت برای نماد های شاخص ساز دیگر هم بیافتد، بعید نیست فردا شاهد عقب نشینی شاخص بورس باشیم.

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه پیش بینی می نماید با توجه به افزایش عرضه در ساعات خاتمهی بازار امروز، احتمالا بازار فردا در آغاز کار با فشار عرضه روبه رو خواهد شد، اما از نیمه دوم بازار به بعد شاهد فرایند صعودی خواهیم بود. او می گوید با توجه به اصلاح 30 تا 50 درصدی بازار سرمایه و گذشتن دلار نیمایی از کانال 25 هزار تومان، افت بازار سهام به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. البته بعضی از سهم ها که رشد زیادی داشته اند، در اصلاح بازار هم ریزش بیشتری دارند. اما سهام های بنیادین و دلارمحور به نقطه کم ریسکی رسیده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 422

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 22 شهریورماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه 22 شهریورماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید