تاخیر انتشار Assassins Creed Shadows برای یوبی سافت بزرگترین ریسک ممکن است
به گزارش چه خبر آنلاین، به عقیده بعضی بازی Star Wars Outlaws باید یک بازی مخصوص کریسمس می بود. این بازی در جریان Xbox Games Showcase در سال 2023 معرفی گردید و با واکنش های جالبی روبرو شد و در آن سال به صدر موردانتظارترین آثار صعود کرد و توجه همه را جلب کرد. این بازی یک بلاک باستر بزرگ و دنیا باز است که در دنیای جنگ ستارگان اتفاق می افتد و اگر یوبی سافت (Ubisoft) اندکی بیشتر روی آن کار می کرد، پتانسیل تبدیل شدن به اثری باکیفیت را داشت.
این وسط عوامل زیادی باعث شکست کنکورد (Concord) بوده اند و این قابل درک است، اما بازی های سونی همواره ریسک پذیر بوده اند بوده اند. یک آی پی تازه از یک توسعه دهنده تازه در فضایی که پلی استیشن تجربه کمی در آن دارد یک ریسک است اما Star Wars Outlaws هیچ کدام از این چیز ها نبود و قاعدتا باید فروش زیادی می کرد و این همچنان به روند ضرر زدن به یوبی سافت ادامه می دهد و با وجود سهامداران مضطرب و صورتحساب دستمزدهای زیاد و تعدیل نیروها، باید بدترین ها را در نظر گرفت.
اولین شاخصی که نشان می داد Star Wars Outlaws ممکن است از نظر مالی خوب عمل نکند، در جشنواره بازی های تابستانی در ماه ژوئن رخ داد. یک سال از معرفی آن گذشته بود و تقریبا سطحی از بی تفاوتی نسبت به آنچه بازی ارائه می داد وجود داشت. آمار رسانه های اجتماعی و داده های مربوط به موردانتظارترین بازی ها، اهمیت بازی را نه تنها از آثار بزرگ دیگر، بلکه بسیاری از بازی های کوچک تر نیز کمتر نشان می داد. البته، این بازی هرگز قرار نبود یک خبر تازه و پر سروصدا را دریافت کند، اما در کمتر از سه ماه مانده به انتشار، دنیای بازی به آن احتیاج داشت.
تحلیلگران زیادی وجود دارد که مشتاق به شرح آنچه رخ داده هستند. پنجره انتشار، مدل کسب و کار، پلتفرم های موجود، نمرات آنالیز ها، ناهماهنگی سریال ها و فیلم های جنگ ستارگان اخیر بی تاثیر نبوده اند و این واقعیت که پروتاگونیست بازی یک شخصیت بزرگ نیست. البته با هیچ یک از این استدلال ها و به خصوص مورد آخر نمی توان عملکرد بازی را توجیه کرد. با این حال، می توان گفت که اگر بازی در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر منتشر می شد، ممکن بود بازیکنان بیشتری پیدا کند و حتی یک تخفیف کوچک آدینه سیاه نیز می توانست به آن یاری کند.
البته در هر سال دیگری غیر از 2024 بود، ما شاهد عرضه بازی در اواخر سال می بودیم اما در سال 2024 یوبی سافت قبلا یک بازی دیگر یعنی همان اساسینز کرید شدوز (Assassins Creed Shadows) را برای آخر سال در نظر گرفته بود. سری بازی اساسینز کرید همواره بازی هایی برای فصل تعطیلات بوده اند و در خصوص فروش آن ها، هیچ درآمدی برای اشتراک گذاری با دیزنی وجود ندارد و منطقی بود که یوبی سافت چنین برنامه ای بریزد. اکنون این بازی به اوایل سال آینده منتقل شده است و در درجه اول به این علت است که یوبی سافت بتواند استراتژی انتشار خود را دوباره پیکربندی کند. به نظر می رسد این شرکت بعضی از شکایات را در خصوص مدل های کسب و کار خود شنیده است و در حال انتخاب رویکردی مشتری پسندتری است. این بدان معناست که در کریسمس سال جاری، یوبی سافت تمام کوشش خود را برای فروش Star Wars Outlaws و البته Just Dance به کار خواهد گرفت.
روز هایی که مالکیت یک اثر عملا بهبودی آن به وسیله ناشران را پس از عرضه ضعیف غیرممکن می کرد، به خاتمه رسیده است. یک استراتژی بازاریابی وجود دارد که یوبی سافت برای اساسینز رزرو نموده بود و می تواند آن را برای یک بار دیگر برای Outlaws به کار ببرد. بازی های تازه کال آو دیوتی (Call of Duty) و دراگون ایج (Dragon Age) بازی های بزرگی هستند که در ماه اکتبر عرضه می شوند، اما تا آخر سال دیگر بازی بزرگی نخواهیم داشت که بتواند فهرست های فروش را منفجر کند. این زمان خوبی برای Outlaws است تا هم خود را بهبود دهد و هم فروش بیشتری را کسب کند.
استقبال منتقدان از بازی به طور کلی مناسب بوده است و استودیوی مسیو اینترتینمنت (Massive Entertainment) در حال کار روی آپدیت ها و تغییرات مختلف برای بهبود بعضی از زمینه هایی است که کمی مورد انتقاد قرار گرفته اند. اگر یوبی سافت بتواند چند پیشنهاد مناسب را نیز برای آدینه سیاه در 29 نوامبر (9 آذر) ارائه دهد، این احتمال وجود دارد که Star Wars Outlaws یک بازی محبوب در ماه های نوامبر و دسامبر تبدیل گردد.
در همین حال، انتشار بازی تازه اساسینز کرید در فوریه نیز مطمئنا یک کار غیرمعمول است، اما یوبی سافت در انتشار آثار خود در ماه های ابتدایی سال نیز پیروز بوده است و این کار را قبلا با بازی های فارکرای (Far Cry) و دیویژن (The Division) انجام داده است. بعلاوه، ما در چند سال اخیر شاهد انتشار بازی های بزرگی مانند هل دایورز 2 (Helldivers 2) در سال 2024، هاگوارتز لگسی (Hogwarts Legacy) در سال 2023 و الدن رینگ (Elden Ring) در سال 2022، همگی در ماه فوریه بوده ایم. البته انتشار بازی نزدیک به زمان انتشار بازی Monster Hunter Wilds است که یکی از مهم ترین بازی های فصل اول 2025 محسوب می گردد. این بازی نقش آفرینی کپ کام دو هفته پس از اساسینز کرید منتشر می گردد و انتظارات و هیجانات زیادی در اطراف آن وجود داد. این بازی تازهترین نسخه از یک سری بزرگ در ژاپن است که در غرب نیز محبوبیت زیادی دارد.
البته قضیه فقط مانستر هانتر نیست بلکه بازی Kingdom Come Deliverance 2 که تجربه ای قرون وسطایی و مورد انتظار است نیز در فوریه منتشر می گردد و آی پی بزرگ تازه مایکروسافت یعنی بازی Aowed را نباید فراموش کنیم. بعلاوه در سال 2025 شاهد انتشار دنباله بازی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) به وسیله سونی خواهیم بود. بازی گوست آو یوته ای (Ghost of Yotei) یکی دیگر از بازی های ماجراجویی تاریخی توسعه یافته در غرب است که داستان آن در ژاپن اتفاق می افتد. البته بعید است که این بازی در اوایل 2025 عرضه گردد.
در نهایت می توان گفت که اساسینز کرید تازه در یک زمان پر از رقابت منتشر می گردد که مسلما مقدار رقابت در آن بیشتر از نوامبر که در ابتدا برای آن برنامه ریزی شده بود است و یوبی سافت باید به چالش هایی که سونی هنگام انتشار بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) تنها یک هفته قبل از الدن رینگ در فوریه 2022 داشت، توجه کند. هدف اعلام یوبی سافت از این تاخیر این است که بتواند رویکرد خود را نسبت به انتشار بازی ها تغییر دهد و به عنوان بخشی از این اعلامیه، این ناشر متعهد شده است که آثار خود را در روز اول عرضه روی کنسول ها روی رایانه های شخصی و به طور خاص استیم نیز عرضه کند. آزمایش فروشگاه اپیک گیمز نیز نتیجه نداده است. این شرکت بعلاوه مدل کسب و کار Season Pass را که محبوبیتش کاهش یافته کنار می گذارد و در پی جذب کاربران خود در همان زمان عرضه بدون راه حل دسترسی زودهنگام است.
اینکه آیا این تغییرات باعث ایجاد احساس بهتری در بین جامعه بازیکنان می گردد یا خیر، معلوم نیست اما در شرایطی که فقط تجارت خالص را در نظر بگیریم، اگر تاخیر در بازی Assassins Creed Shadows بتواند به بازی جنگ ستارگان اجازه دهد تا در طول کریسمس عملکرد بهتری داشته باشند و اگر بازی تازه اساسینز همچنان بتواند فروش مورد انتظار را در فوریه ارائه دهد، ممکن است ثابت گردد که تصمیم ایو گیمو (Yves Guillemot) و شرکت عاقلانه بوده است. هرچند این حرکت ریسک قابل توجهی نیز دارد.
منبع: Gameindustry
منبع: دیجیکالا مگ