اولین پرواز بالگرد نبوغ مریخ نورد استقامت بعد از به روزرسانی نرم افزاری

به گزارش چه خبر آنلاین، بالگرد مریخ نورد استقامت با نام نبوغ (Ingenuity) به روزرسانی شده است و این می تواند آن را برای پرواز در منطقه ها تپه ای مریخ توانمندتر کند.

اولین پرواز بالگرد نبوغ مریخ نورد استقامت بعد از به روزرسانی نرم افزاری

به گزارش خبرنگاران، هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا کوتاهترین پرواز خود را انجام داده و این اولین پرواز پس از به روزرسانی نرم افزاری بزرگ است که به این هلیکوپتر اجازه می دهد که بر فراز زمین های ناهموار حرکت کند و با خیال راحت فرود بیاید.

سی و چهارمین پرواز نبوغ، تنها 18 ثانیه طول کشید و بالگرد پس از برخاستن برای مدت کوتاهی بالای سطح مریخ شناور شد و در فاصله 5 متری از نقطه آغاز خود فرود آمد. این پرواز که از 29 سپتامبر به این سو، نخستین پرواز بود، اولین آزمایش سیستم نرم افزاری تازه بود که از زمین به نبوغ ارسال شده بود تا توانایی آن را برای عملیات در سطوح ناهموار مریخ بهبود ببخشد.

نبوغ، یک نمایش بسیار پیروز از پیشرفت های فناوری ارائه می دهد، اما نکته این جا است که برای حرکت در زمین های هموار ساخته شده است؛ مانند میدان برادران رایت، جایی که برای اولین بار در آوریل 2021 پرواز کرد. این هیلکوپتر یکی از پس از دیگری پروازهای خود را با پیروزیت انجام می دهد و این به تیم های کنترل زمینیش جرات داد که برای موقعیت های پیچیده تر، آغاز به ارسال روبات های پرنده نمایند.

بیشتر بخوانید:

  • نخستین ویدئوی با وضوح بالا از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ

پروازهای جسورانه تر، تیم نبوغ را ملزم به جستجوی فرودگاه های هم سطحی می کرد که هنگام فرود به هلیکوپتر آسیب نرسد. از آن جا که دهانه جزرو (Jezero) که هلیکوپتر و مریخ نورد مادر نبوغ به نام استقامت (Perseverance) در حال کاوش آن هستند، نسبتا صخره ای است و یافتن این فرودگاه های مسطح امن و سخت بوده است. نرم افزار تازه هلیکوپتر نبوغ، از دوربین رو به پایین برای شناسایی سطوح خطرناک قبل از فرود استفاده می نماید و نبوغ را طوری راهنمایی می نماید که به آن ها نزدیک نگردد و فرودی امن داشته باشد.

تیم نبوغ در بیانیه ای گفت: هنگام پرواز، هلیکوپتر نبوغ امن ترین محل فرود قابل مشاهده را شناسایی می نماید. هنگام آماده شدن برای فرود، نبوغ سپس به این محل شناسایی شده منحرف می گردد. این نرم افزار بعلاوه نبوغ را در پرواز مطمئن تر می نماید. از آنجایی که هلیکوپتر برای پرواز بر فراز منطقه ها مسطح طراحی شده بود، دوربین های آن قبلا با تماشا چشم انداز تپه ای زیر آن گیج می شدند. نرم افزار قدیمی فکر می کرد که بالگرد در حال منحرف شدن است، که باعث می شد در حین پرواز در تلاشی نادرست برای تثبیت مسیر خود منحرف گردد.

در پروازهای طولانی، خطاهای ناوبری ناشی از سطوح ناهموار باید در نظر گرفته گردد، که تیم را ملزم به انتخاب فرودگاه های بزرگ می نماید. این به روزرسانی نرم افزاری تازه این فرض منطقه مسطح را با استفاده از نقشه های ارتفاعی دیجیتال دهانه جزرو تصحیح می نماید تا به نرم افزار ناوبری یاری کند بین تغییرات سطح و حرکت خود تمایز قائل گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1376

به "اولین پرواز بالگرد نبوغ مریخ نورد استقامت بعد از به روزرسانی نرم افزاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پرواز بالگرد نبوغ مریخ نورد استقامت بعد از به روزرسانی نرم افزاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید