تور مالزی ارزان: ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا

به گزارش چه خبر آنلاین، وزرای امور خارجه اندونزی و مالزی از توافق همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی ابراز نگرانی کردند.

تور مالزی ارزان: ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کشور های مالزی و اندونزی روز دوشنبه درخصوص پیامد های توافق همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا درخصوص پیامد های ساخت زیردریایی اتمی ابراز نگرانی کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه مالزی در نشست خبری با رنتو مارسودی همتای اندونزیایی خود گفت: پیرامون مسائل اخیر منطقه درخصوص خریداری زیردریایی با سوخت هسته ای به وسیله یکی از کشور ها در همسایگی ما توافق داریم.

او در ادامه گفت: گرچه این کشور ظرفیت در اختیار داشتن سلاح هسته ای را ندارد، در این زمینه نگران و دلواپس هستیم.

وزارت امور خارجه اندونزی ماه گذشته در بیانیه ای نوشت، معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا موجب شده جاکارتا نگرانی های عمیقی درخصوص تداوم رقابت تسلیحاتی و قدرت نمایی در منطقه داشته باشد.

در این بیانیه از استرالیا خواسته شده نسبت به تعهدات خود در قبال صلح و ثبات در حوزه اقیانوس هند و آرام پایبند بوده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

بعد از انتقاد کشور های مختلفی از جمله چین و اندونزی از معاهده نو آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، مالزی هم نسبت به این معاهده اعتراض کرد.

دفتر نخست وزیری مالزی در بیانیه ای گفت: این [معاهده]دیگر قدرت ها را بر آن می دارد که رفتاری تهاجمی تر در منطقه مخصوصا در دریای جنوبی چین داشته باشند.

مالزی با درخواست از تمام طرف هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به این معاهده مرتبط هستند برای جلوگیری از اقدام های تحریک آمیز، تاکید نمود: مالزی به اسم کشور عضو آسه آن، اصل حفظ آن به اسم منطقه صلح، آزادی و بی طرفی را حفظ می نماید.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در واکنشی گفت: همکاری میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا در زمینه زیردریایی های اتمی، به طور جدی صلح و ثبات منطقه را تضعیف، رقابت تسلیحاتی را تشدید و کوشش های بین المللی در زمینه عدم توسعه سلاح های اتمی را تضعیف کرد.

این مقام چینی اضافه نمود: صادرات فناوری به شدت حساس زیردریایی های اتمی به استرالیا به وسیله ایالات متحده و انگلیس یک بار دیگر ثابت می نماید که آن ها از صادرات اتمی خود به اسم ابزاری برای بازی های ژئوپولتیک و اتخاذ استاندارد های دوگانه استفاده می نمایند.

لیجیان متذکر شد: این اقدامات به شدت غیرمسئولانه هستند. استرالیا به اسم یک کشور فاقد سلاح اتمی تحت معاهده منع توسعه سلاح های اتمی (NPT) و عضو معاهده منطقه عاری از سلاح اتمی در جنوب اقیانوس آرام، اکنون فناوری زیردریایی های اتمی دارای ارزش راهبردی و نظامی را وارد می نماید.

از سوی دیگر نیکلای پاتروشف رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد، توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1041

به "تور مالزی ارزان: ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مالزی ارزان: ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید