فارس من، حذف ترم دانشگاه ها کار منطقی نیست

به گزارش چه خبر آنلاین، در حال حاضر 90 درصد از دروس دانشگاهی به صورت مجازی در حال برگزاری است و دانشگاه ها دلیلی برای حذف ترم نمی بینند در این بین وزارت علوم حذف ترم را به دانشگاه ها واگذار کرده است.

فارس من، حذف ترم دانشگاه ها کار منطقی نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع حذف ترم جاری دانشگاه ها به دلیل کرونا را مطرح کرده و از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

یعقوب فتح اللهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در این باره می گوید، وزارت علوم حذف ترم را به دانشگاه ها واگذار کرده و دانشگاه ها هم در برابر دلایل موجهی که دانشجو ارائه می کند رسیدگی لازم را انجام و مساعدت خواهند کرد.

وی ادامه داد: دروس در دانشگاه ها به صورت مجازی در حال برگزاری است و دلیلی برای حذف ترم وجود ندارد. بخشی از دروس مرتبط با پژوهش و انتها نامه ها است که مساعدت هایی صورت می گیرد و در کل حذف ترم درخواست منطقی نیست و دانشگاه ها و مدارس باید دایر باشند و با همین رویکرد باید از رویدادهای پیش آمده از بحران کرونا با کمترین آسیب های آموزشی باید عبور کنیم.

در برگزاری آموزش های مجازی جزء نخستین کشورها بودیم

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر می گوید: از اوایل اسفند ماه کلاس های آموزشی به صورت مجازی در حال برگزاری است و امکان دارد در صورت نیاز حدود یک یا یک ماه و نیم ماه از تابستان نیز به ترم جاری اضافه شود. زمان مناسبی است که دانشجویان بتوانند درس بخوانند و یکسری از دانشجویان به بررسی پروژه، مطالعات، مقالات و بحث های تئوری خود بپردازند و دلیلی برای منحل شدن ترم نمی بینیم. در حال حاضر دروس عملی مثل آزمایشگاه ها و کارگاه ها ارائه نشده و با توجه به شرایط این دروس یا همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و یا در تابستان ارائه خواهند شد.

وی ادامه داد: دانشگاه های ما جزو نخستین کشورها بودند که آموزش های مجازی با اینگونه تدریس و جزئیات را شروع کردند و حتی نشنیدیم که چین آموزش مجازی برگزار کرده باشد. بعد از ایران، اروپا، آمریکا، کانادا و دانشگاه های معتبر نیز آموزش مجازی را با 10 درصد کم و یا زیاد شروع کردند و باز تاکید می کنم حتی یک دلیل قانع کننده برای حذف ترم دانشگاهی نمی بینیم. اگر دانشجویی عذری دارد و می خواهد حذف ترم داشته باشد مانعی وجود ندارد، اگر حذف ترم بدون سنوات هم بخواهد باید به کمیسیون موارد خاص ارجاع داده شود. منابع و کتاب های فراوانی در فضای مجازی وجود دارد و زمانی نیست که با بسته بودن کتابخانه ها دانشجویان و جوانان بخواهند گله مند باشند. کتابخانه برای مقالات و تحصیلات تکمیلی تسهیلاتی قرار داده که دانشجویان بتوانند به راحتی سرچ کنند و به مطالعه خود ادامه دهند.

معتمدی ادامه داد: دانشگاه ها باید اولین جایی باشد که بتوانند به صورت مجازی فعالیت داشته باشند. تمام دانشگاه های معتبر دنیا به سوی تدریس مجازی رفته اند و حال ما بیائیم و بگوییم توان انجام چنین کاری را نداریم و ترم دانشگاهی را تعطیل کنیم. به نظر من موقعیت بسیار خوبی فراهم شده به طوری که برخی از اساتید در ابتدا موافق نبودند و من نیز به شخصه نخستین باری بود که به صورت مجازی تدریس داشتم ولی در حال حاضر می بینیم که با همان کیفیت قبلی می توانیم ارائه دروس داشته باشیم. در حال حاضر این دانشگاه ها هستند که می توانند در چنین شرایطی از امکانات فضای مجازی استفاده کنند و بحث دولت و آموزش الکترونیک را پیش ببرند و استاد، دانشجو و زیرساخت ها آماده تر از بخش های دیگر کشور هستند.

وی با اشاره به برگزاری سمینار رؤسای دانشگاه ها که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: حتی یک نفر در وزارت علوم، مجموعه رؤسای دانشگاه ها و مدیریت دانشگاه ها بر این باور نیستند که تعطیلی ترم دانشگاهی داشته باشیم و همه صحبت ها این بود که چطور ارائه دروس بهتر شود و به هیچ وجه تعطیلی دانشگاه ها مطرح نیست و وزارت علوم و دولت هم مخالف تعطیلی دانشگاه ها نیستند.

باید قوه تکلیفی وزارت علوم مستقیم حذف ترم می کرد

در ادامه یوسف خجیر رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در این باره گفت: حذف ترم جاری دانشگاه ها زمان فارغ التحصیلی دانشجویان را به تعویق می اندازد و دانشجویی که می تواند ظرف مدت زمان 4 سال فارغ التحصیل شود این فارغ التحصیلی به 4.5 سال می انجامد؛ به طور مثال اگر دانشجویی ورودی سال 98 باشد باید در سال 1401 فارغ التحصیل شود و حذف ترم باعث می شود این فرایند با سرعت کمتری پیش برود. با توجه به اینکه گذراندن برخی از درس ها نیاز به پیش نیاز دارند و اگر دانشجو درس هایی که در بهمن ماه امسال ارائه می شود را طی نکند باید صبر کند تا در بهمن ماه سال بعد واحدها را بگذراند و در خوش بینانه ترین حالت می تواند گفت که دانشجو به جای گذراندن 8 ترم باید 10 ترم را بگذراند و این طولانی شدن فرایند تحصیل دانشجو از عواملی است که اگر اتفاق بیفتد قطعا برای دانشجو چالش ایجاد می کند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نیز می گوید: اگر حذف ترم اتفاق بیفتد دانشجویانی که می خواهند فارغ التحصیل شوند، آقایانی که سال بعد باید به خدمت سربازی بفرایند یا دانشجویانی که می خواهند در کارشناسی ارشد شرکت کنند یکسال عقب می افتند و به طور مثال دانشجوی ورودی سال 95 که در حال حاضر ترم 8 را می گذراند اگر ترم تحصیلی اش حذف شود سال بعد امکان حضور در کنکور را نخواهد داشت. در دانشگاه ها 140 واحد وجود دارد که دانشجو باید آن را پاس کند و برخی در وزارت علوم می گویند که گذراندن این دروس بدون احتساب سنوات است. دانشجو اقدام به دریافت مرخصی می کند بدون احتساب سنوات و سنوات ترم ثبت نمی شود و این دانشجو چه زمانی باید درس را بگذراند و دانشگاه ها در ترم مهرماه ا ین درس را ارائه نمی کنند و دانشجو باید با دروس عمومی و حداقل واحدها یک ترم را بگذراند و به دلیل رعایت پیش نیازها مجبور است دروس تخصصی را در بهمن ماه انتخاب کند.

خجیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد دانشجویان موافق برگزاری آموزش های مجازی و ادامه پیدا کردن ترم تحصیلی هستند و اگر حذف ترم داشته باشند ترم های بعد با سنوات روبرو می شوند و باید جریمه سنوات را پرداخت کنند. هزینه انتها نامه ای که برای دانشجویان تمدید می شود بسیار زیاد است و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند اصولا شاغل هستند که در بحث تحصیل و ارائه مدرک به محل کار با مسائل عدیده ای روبرو می شوند. در حال حاضر برای 90 درصد از دانشجویان کلاس ها به صورت مجازی در حال برگزاری است و به خوبی می توانند ترم را بگذرانند و ترم بعد دروس جدید داشته باشند. اگر 10 درصد باقی مانده حذف ترم کنند با توجه به پیش نیازها نمی توانند ترم بعد را پاس کنند و یا باید فقط دروس پایه و عمومی را بردارند و دروس تخصصی تر را در ترم های بعدی طی کنند. در این صورت دانشجویی که ترم 6 است اگر بخواهد حذف ترم کند در ترم 8 باید درس ترم 6 را بخواند که مسائل بسیاری برای دانشجو به همراه دارد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره می گوید: اگر این بیماری تا خرداد ماه هم ادامه پیدا کند آموزش های مجازی با همین فرایند پیش می رود و انتها ترم 3-2 جلسه حضوری در تابستان برگزار می کنیم تا رفع اشکال شود. در حال حاضر با شرایط بحرانی و خاصی درگیر هستیم که مختص به یک دانشگاه ، شهر، کشور یا منطقه نیست بلکه همه دنیا با این بحران درگیر هستند باید با همت و برنامه ریزی بتوانیم بر این بحران فائق آییم.

وی یادآور شد: یا باید قوه تکلیفی وزارت علوم مستقیم حذف ترم می کرد که این تصمیم سختی است و قابل پیش بینی نیست شاید درگیری با بحران کرونا تا یک ماه دیگر نیز حل نشود. حذف ترم منجر به 6 ماه عقب افتادن مدرک تحصیلی دانشجویان می شود. بنده به شخصه توصیه به حذف ترم نمی کنم. حذف ترم باید زمانی اتفاق بیفتد که وزارت علوم برای همه تمام دانشگاه ها اعلام کند. با برنامه ریزی های اجرا شده آموزش های مجازی بخوبی در حال برگزاری است و زمانی که اوضاع بهبود پیدا کرد کلاس ها به صورت حضوری ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 143

به "فارس من، حذف ترم دانشگاه ها کار منطقی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، حذف ترم دانشگاه ها کار منطقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید