واکاوی سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به عراق

به گزارش چه خبر آنلاین، یک رسانه عرب زبان به واکاوی سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به عراق در بحبوحه گفتگوی راهبردی آمریکا و عراق پرداخته است.

واکاوی سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه العرب لندن در مطلبی با اشاره به سفر محرمانه هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به بغداد پرداخته و آورده است: این سفر با هدف سر و گوش آب دادن و کسب خبر از فرایند اوضاع سیاسی عراق همزمان با آغاز مذکرات میان واشنگتن و بغداد و به نوعی حفظ و تثبیت صندلی مالی آینده کشورش در عراق اتفاق افتاده است.

این رسانه در گزارش خود به نقل از منابع سیاسی می نویسد: سفر فیدان به بغداد با هدف کسب اطلاع از فضا و جو سیاسی مربوط به مصاحبه های عراق و آمریکا بوده است که در اولین دور از این مصاحبهها، واشنگتن ملزم به کاهش حضور نظامی اش در عراق شد.

العرب نوشت: ترکیه به دنبال بهره برداری از روابط شخصی میان فیدان با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق است که قبلاً رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق بوده است؛ تا منافع ترکیه در عراق را تضمین کند.

این رسانه آورده است: دولت عراق با دادن هرگونه تضمینی به آنکارا درباره ادامه روابط مالی میان دو کشور طبق شکل و شمایل کنونی که -عراق از ترکیه سالانه میلیارد ها دلار کالا وارد می نماید بدون اینکه صادراتی به ترکیه داشته باشد و نیز قرارداد های میلیارد دلاری شرکت های ترکیه برای اجرای طرح هایی در عراق بدون اینکه در حمایت از اقتصاد داخلی عراق نقشی داشته باشند- مخالفت نموده است.

لازم به ذکر است که بعضی منابع اعلام نموده بودند که هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه روز (پنجشنبه 11 ژوئن) در سفری محرمانه به بغداد با بعضی سران و مقامات عراقی ملاقات نموده است.

این منابع درباره محتوای مذاکرات فیدان با مقامات عراقی توضیحی نداده بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 327

به "واکاوی سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید