محتشمی پور: اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد

به گزارش چه خبر آنلاین، کارشناس مسائل مالی منطقه با تاکید بر اینکه ما برای توسعه مالی باید منطقه را امن کنیم؛ اما با وجود آمریکا این امنیت در منطقه ایجاد نمی گردد، گفت: اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد.

محتشمی پور: اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، رضا محتشمی پور، کارشناس مسائل اقتصادی منطقه و قائم مقام بورس کالا در پنل تخصصی اولین همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه که به همت اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید، گفت: اولین اقدام آمریکا در عراق و افغانستان از بین بردن حاکمیت این کشور ها و در گام بعد چینش لایه به لایه حاکمیت در این کشور ها بوده است. در واقع آمریکا به دنبال ملت سازی در منطقه است.

وی با بیان اینکه حضور آمریکا در عراق اقتصادی و اقتصادی نبوده، اضافه کرد: ما پرونده امنیتی عراق را حل کردیم، ولی هنوز نتوانستیم پرونده اقتصادی این کشور را حل کنیم.

محشتمی پور با اشاره به اینکه آمریکا آن قدر حاکمیت سازی در کشور ها را دنبال می نماید تا شرایط مطلوب مورد نظر این کشور به وجود بیاید، توضیح داد: ما در حوزه پولی و اقتصادی به ندرت توانسته ایم طرح های جدی را در کشور های منطقه دنبال کنیم؛ البته این اجازه نیز به ما داده نشده است. به عنوان مثال توافق نامه خوبی بین بانک مرکزی ایران و عراق بسته شده، ولی هنوز بند از آن اجرایی نشده و این در حالی است که فعالیت های پولی و اقتصادی آمریکا به سرعت در عراق شکل گرفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی منطقه با تاکید بر اینکه ما برای توسعه اقتصادی باید منطقه را امن کنیم، ولی با وجود آمریکا این امنیت در منطقه ایجاد نمی گردد، توضیح داد: سوال این است که آیا با حذف پایگاه عین الاسد آمریکا از منطقه خارج می گردد؟ واقعیت این است که اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد. مثلا به گونه ای که در حال حاضر توافقات پل برمر امروز به عنوان قانون در عراق اجرا می شوند.

قائم مقام بورس کالا با اشاره به اینکه مداخله آمریکا در زیرساخت های پولی عراق پررنگ و به شدت موثر است، اضافه کرد: حضور نهاد های اقتصادی و پولی آمریکا را در سوریه، لبنان و عراق مشاهده می کنیم و حتی اثرگذاری این نهاد ها را در سیاست گذاری های پولی و اقتصادی کشورمان شاهد هستیم.

وی به مداخلات آمریکا در به هم زدن نقشه لجستیک منطقه و کنار گذاشتن ایران از کریدور های انتقال انرژی و کالا اشاره نمود و اضافه کرد: آمریکا به دنبال تقویت کریدور شمال جنوب در عراق و تضعیف کریدور شرق به غرب است و اگر این اتفاق بیفتد محور مقاومت با مشکل روبرو خواهد شد.

وی گفت: باید حضور ما در عراق فرهنگی و اقتصادی باشد تا بتوانیم ارتباطات فرهنگی قوی با مردم این کشور داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 628

به "محتشمی پور: اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتشمی پور: اثر انگشت آمریکا در لایه به لایه قانون گذاری کشور عراق وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید