سقوط 15 پله ای ایران در رده بندی آزادی مالی

به گزارش چه خبر آنلاین، موسسه بین المللی فریزر در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های آزادی مالی دنیا به آنالیز شرایط کشور های دنیا از این نظر پرداخته است. این شاخص شرایط آزادی مالی را در پنج حوزه مورد آنالیز قرار داده که عبارتند از اندازه دولت، نظام قضایی و حقوق مالکیت، پولِ قوی، آزادی تجارت بین المللی و مقررات بانکی، کار و تجارت.

سقوط 15 پله ای ایران در رده بندی آزادی مالی

به گزارش تسنیم، هر کشور در شاخص آزادی مالی نمره ای از صفر تا 10 می تواند کسب کند. هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر آزادی مالی بیشتر در آن کشور دارد. گزارش های موسسه فریزر از آزادی مالی کشور ها بر پایه اطلاعات دو سال قبل تهیه می گردد. براین اساس گزارش سال جاری فریزر نیز بر پایه اطلاعات سال 2018 نوشته شده است. در این گزارش شرایط 162 کشور جهان از جمله ایران از نظر آزادی مالی مورد آنالیز قرار گرفته است.

شرایط قرمز دومین اقتصاد عظیم جهان از نظر آزادی مالی

فریزر، کشور ها را از نظر آزادی مالی به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی نموده است. کشور هایی که تا نمره 62/ 7 در شاخص آزادی مالی به دست آورده اند در دسته آبی قرار گرفته اند که شامل 39 کشور می شوند. کشور هایی که رتبه 40 تا 81 را کسب نموده اند در گروه کشور های سبز قرار داده شده اند. کشور های دو دسته آبی و سبز از نظر فریزر، آزادی مالی مطلوبی دارند. اما کشور هایی که از نمره 9/ 6 تا 22/ 6 را در شاخص آزادی مالی کسب نموده اند و رتبه های 82 تا 122 را شامل می شوند در دسته زرد ها قرار گرفته اند و شرایط آزادی مالی رتبه های 123 تا 162 نیز قرمز تشخیص داده شده است. نکته جالب توجه اینکه کشور چین، دومین اقتصاد عظیم جهان از نظر آزادی مالی در شرایط قرمز واقع شده است و رتبه ای بهتر از 124 و نمره ای بهتر از 21/ 6 در شاخص آزادی مالی به دست نیاورده است. ونزوئلا نیز که تحت شدیدترین تحریم های آمریکا واقع شده است عنوان بسته ترین اقتصاد جهان را در گزارش فریزر به خود اختصاص داده است و در آخرین صندلی رده بندی آزادی مالی قرار گرفته است. نمره ونزوئلا در شاخص آزادی مالی 34/ 3 اعلام شده است.

سقوط 15 پله ای ایران در رده بندی آزادی مالی

در رده بندی شاخص آزادی مالی فریزر رتبه ای بهتر از 158 به ایران داده نشده است. یعنی 157 کشور جهان اقتصاد آزادتری نسبت به ایران دارند و فقط کشور های آنگولا، لیبی، سودان و ونزوئلا در رتبه پایین تری نسبت به ایران از نظر آزادی مالی قرار گرفته اند.

نمره ایران در شاخص آزادی مالی نیز 8/ 4 اعلام شده است. بر اساس محاسبات فریزر آزادی مالی ایران در سال 2018 نسبت به سال قبل از آن به شدت کاهش داشته است. ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره 72/ 5 را در شاخص آزادی مالی کسب نموده بود و رتبه 143 را در رده بندی جهانی به دست آورده بود. بر این اساس ایران 15 پله در رده بندی جهانی آزادی مالی در سال 2018 نزول داشته است. در سال پیش از آن نیز ایران 13 پله در این رده بندی سقوط نموده بود.

دولت ایران فربه تر از 116 دولت جهان

با وجود تاکید دولت ایران برای کوچک تر شدن، ایران همچنان یکی از فربه ترین دولت ها را در جهان دارد. موسسه فریزر از نظر اندازه و حجم دولت، نمره 87/ 5 را برای ایران محاسبه نموده است و رتبه جهانی ایران را از این نظر 117 اعلام نموده است. یعنی دولت ایران حجیم تر از دولت های 116 کشور دیگر است. از نظر نظام قضایی و حقوق مالکیت نمره 21/ 4 به ایران داده شده و رتبه جهانی ایران از این نظر 130 اعلام شده است. نمره ایران در شاخص پول قوی نیز 17/ 6 و رتبه جهانی ایران 154 اعلام شده است که یعنی 153 کشور جهان پول ملی قوی تر و باثبات تری نسبت به ایران دارند.

در میان 5 حوزه مورد آنالیز در شاخص آزادی مالی، شرایط ایران در حوزه تجارت بین الملل، بدترین است. ایران از نظر آزادی تجارت بین الملل رتبه 161 جهان را به خود اختصاص داده است. یعنی شهروندان 160 کشور آزادی بیشتری نسبت به ایرانی ها در زمینه تجارت فرامرزی دارند. تنها کشوری که در رده پایین تر از ایران قرار گرفته است کشور لیبی است که نمره 98/ 1 را در این زمینه به دست آورده است. نمره ایران از نظر آزادی تجارت 29/ 2 اعلام شده است. موسسه فریزر از نظر قوانین و مقررات مربوط به دریافت اعتبار، اشتغال و فعالیت مالی نیز نمره ای بهتر از 45/ 5 به ایران نداده و ایران را در رتبه 149 از این نظر قرار داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 447

به "سقوط 15 پله ای ایران در رده بندی آزادی مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط 15 پله ای ایران در رده بندی آزادی مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید