خبر خوش وزیر نیرو برای منابع آبی

به گزارش چه خبر آنلاین، هر سال حدود 200 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی که آب با کیفیتی است و با تصفیه آن، بخشی به مصرف شرب می رسد برای فضای سبز استفاده می شد، اما طبق اعلام وزیر نیرو برنامه ریزی شده تا از فاضلاب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد تا به کاهش بیلان منفی سفره کمک کند.

خبر خوش وزیر نیرو برای منابع آبی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، در راستای چاره اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن حادث شده در آبخوان ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال 84 برنامه های خود درزمینه بهبود شرایط منابع آب زیرزمینی را شروع کرد ولی با توجه به عدم حمایت دستگاه های دیگر که همکاری آنها در این زمینه الزامی است و همچنین نبود عزم جدی میان مقامات عالی کشور در سالهای قبل و عدم تأمین اعتبار کافی، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.

مجدداً با فعال شدن شورای عالی آب در دولت یازدهم، وزارت نیرو برنامه های خود را در جلسه هشتم شورای عالی آب در سال 92 ارائه و ابتدا مصوبه ای تحت عنوان برخورد قانونی با برداشت های غیر مجاز و نهایتا تبدیل به طرحی شد تحت عنوان طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور مشتمل بر 15 پروژه که در جلسه پانزدهم شورای عالی آب کشور در تاریخ 25 شهریور 93 تصویب شد و در کنار این طرح تکالیفی نیز برای برای وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و کشور مشخص شد.

کاهش بیلان منفی آب های زیرزمینی

آنطور که رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره تراز منفی ذخایر آب زیرزمینی اعلام کرده هم اکنون 5.6 میلیون متر بیلان ما از سفره های زیرزمینی منفی است و با فرونشست زمین در برخی از دشت ها روبرو هستیم، باید چاره ای اندیشیده شود که شروع هم شده است. با بارش های خوب یکی دو سال اخیر و مراقبت های به عمل آمده، این بیلان منفی در یک سال گذشته 1.1 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

باید چاره ای اندیشیده شود که شروع هم شده است. با بارش های خوب یکی دو سال اخیر و مراقبت های به عمل آمده، این بیلان منفی در یک سال گذشته 1.1 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

شهرداری ها جدی گرفتند

وی در این زمینه از امضای توافقی با شهردار تهران در روزهای پیش رو خبر داد، به این معنا که هر سال حدود 200 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی که آب با کیفیتی است و با تصفیه آن، بخشی به مصرف شرب می رسد برای فضای سبز استفاده می شد، برنامه ریزی شده تا از فاضلاب تصفیه شده به این منظور در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد و به کاهش بیلان منفی سفره کمک کنیم. با توجه به الگو بودن تهران، انتظار می رود این حرکت در سطح کشور توسعه یابد.

به گفته وی، طرح تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی نیز با جدیت دنبال می شود؛ استان های زیادی هستند که در اجرای قانون، چاه های غیرمجاز خود را بسته اند. برای تشویق این ها درصدی از کمکی که به سفره کرده اند به بخش صنعت تخصیص شده و برای معیشت اینها باید فکری شود. این تخصیص در اختیار استانداران قرار گرفته که در قالب ضوابط موجود بتوانند به صنعت و صنایع کشاورزی تخصیص دهند.

طی 50 سال برداشت از منابع آب زیرزمینی، موجب شده تا بیش از 130 میلیارد متر مکعب از ذخایر این منبع آبی کاسته شود افت سطح آب زیرزمینی به معنی برداشت از ذخایر تجدیدناپذیر سفره آب زیرزمینی است که این موضوع یک تهدید به حساب می آید.

افت سطح آب زیرزمینی پیامدهای مخربی مانند خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله ها و شکاف های طولانی در دشت ها و شور شدن آب زیرزمینی به دنبال دارد.

بررسی تغییرات تراز آب زیرزمینی طی 10 سال اخیر نشان می دهد که اغلب محدوده های مطالعاتی دارای افت سطح آب زیرزمینی هستند. گرچه در بیشتر محدوده ها میانگین افت سالانه کمتر از نیم متر است اما آبخوان های مهم کشور که نقش مهمی در تامین مصارف دارند عمدتاً دارای افت بیش از نیم متر در سال هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 394

به "خبر خوش وزیر نیرو برای منابع آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش وزیر نیرو برای منابع آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید