خبرنگاران ضریب بهره مندی روستاییان خراسان شمالی از گاز 100 درصد شد

به گزارش چه خبر آنلاین، بجنورد- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: ضریب بهره مندی خانوارهای روستایی این استان از گاز به 100 درصد رسیده و تا به امروز تمامی روستاهای دارای شرایط گازرسانی از این سوخت برخوردار شده اند.

خبرنگاران ضریب بهره مندی روستاییان خراسان شمالی از گاز 100 درصد شد

حسن رضا میربلوکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان با بیان اینکه خراسان شمالی در ردیف استان های سبز است، گفت: ضریب نفوذ گاز شهری استان 100 درصد است و هم اینک 332 هزار مشترک گاز در استان وجود دارد که در چند سال اخیر هر سال حدود 12 هزار مشترک به تعداد مشترکان استان اضافه کرده شده است.

وی تعداد کل روستاهای بالای 20 خانواری استان را 720 پارچه ذکر کرد و اضافه کرد: تا به امروز به 708 روستا گازرسانی شده است، 10 روستا شرایط گازرسانی را ندارند و 2 روستا نیز به نوعی خالی از سکنه شده اند.

وی تعداد روستاهای بالای 10 و زیر 20 خانوار استان را نیز 38 روستا مطرح نمود و گفت: از این روستاها نیز تا به امروز به 35 روستا گازرسانی شده است.

میربلوکی اضافه کرد: همچنین 76 روستا در استان زیر 10 خانوار جمعیت دارند که اکنون از مجموع این تعداد به 13 مورد گازرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: در مجموع 834 روستا در استان وجود دارد که تا به امروز به 746 مورد گازرسانی شده است، ضریب نفوذ گاز روستایی در استان 99 درصد است که در این شاخص نیز از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

میربلوکی اضافه کرد: هم اینک حدود چهار هزار و 700 خانوار در استان از نفت استفاده می نمایند که از مجموع این تعداد حدود 2 هزار و 500 خانوار مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

وی مصرف گاز مشترکان استان را در یکسال 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب مطرح نمود و گفت: از این میزان یک میلیارد متر مکعب مصرف نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان است.

وی با بیان اینکه مصرف گاز بخش خانگی در اوج سرمای زمستانه استان در شبانه روز به 6 میلیون و 400 هزار متر مکعب نیز رسید، اضافه کرد: این در حالی است که سهمیه گاز استان تا هفت میلیون متر مکعب بوده است که به اجبار بخشی از مصرف صنایع استان را برای تامین احتیاج مصرف بخش خانگی محدود کردیم.

شرکت گاز استان هزار و 960 میلیارد ریال از صنایع طلب دارد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: این شرکت هزار و 960 میلیارد ریال از مشترکان صنعتی استان طلب دارد به طوری که بعضی صنایع از چندین سال گذشته بدهی معوقه دارند.

میربلوکی گفت: فولاد اسفراین 360 میلیارد ریال، پتروشیمی بجنورد 93 میلیارد ریال و آلومینای جاجرم 35 میلیارد ریال به این شرکت بدهی دارند که علی الظاهر متاسفانه برای پرداخت بدهی خود برنامه و اراده ای نیز ندارند که این امر برنامه ریزی شرکت گاز برای شروع بعضی پروژه ها را معطل گذارده است.

وی اضافه کرد: بخش خانگی استان نیز 260 میلیارد ریال بدهی دارد.

وی از صنایع استان خواست تا برای پرداخت بدهی های خود برنامه ریزی لازم را داشته باشند و اضافه کرد: متاسفانه بعضی از صنایع با وجود اینکه سودآوری بالایی دارند اما نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نمی نمایند که این امر موجب مشکلاتی برای شرکت گاز خواهد شد.

میربلوکی در ادامه با بیان اینکه محدودیت گاز صنایع توسط مرکز دیسپاچینگ گاز ایران انجام می گردد، گفت: برای مصرف گاز بخش خانگی گاز صنایع استان محدود می گردد که این امر نیز با برنامه ریزی مرکز دیسپاچینگ است اما برای برق صنایع کوچکتر از جمله مرغداری ها و گلخانه ها هیچ برنامه ای نداریم.

وی بزرگترین مصرف نماینده گاز استان در تابستان را نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و در فصل زمستان را مجتمع پتروشیمی بجنورد مطرح نمود.

وی با رد برآورد ها مبنی بر حادثه ترکیدگی مجتمع پتروشیمی خراسان (مستقر در بجنورد) به دلیل کاهش فشار گاز مجتمع، اضافه کرد: علت این مشکل نه کاهش گاز بلکه بروز مسئله ای در چرخه بخار آن شرکت بوده است.

میربلوکی گفت: اصولا این حادثه در زمانی روی داده که محدودیتی از لحاظ گازی وجود نداشته است و علاوه بر این در هفته گذشته نیز راه اندازی مجدد داشته است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آن در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 659

به "خبرنگاران ضریب بهره مندی روستاییان خراسان شمالی از گاز 100 درصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضریب بهره مندی روستاییان خراسان شمالی از گاز 100 درصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید