بیماران سرطانی می توانند واکسن کرونا بزنند

به گزارش چه خبر آنلاین، تزریق واکسن کرونا یا عدم تزریق آن از اصلی ترین دغدغه های مبتلایان به سرطان است و این بیماران باید بدانند که صرف نظر از هر نوع درمان، می توانند واکسن کرونا را دریافت نمایند.

بیماران سرطانی می توانند واکسن کرونا بزنند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به طور کلی تمام بیماران مبتلا به سرطان باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشند.

تصمیم گیری در خصوص زمان بندی واکسیناسیون کووید - 19 در بیماران دچار بدخیمی، باید به صورت فرد به فرد و تحت مشاوره پزشک معالج انجام گردد.

نکته قابل توجه این است که اگر سرطان فعال یا بدخیمی هماتولوژیکی دارید که احتیاج به شیمی درمانی دارد یا در پنج سال گذشته تومور تشخیص داده شده داشته اید، ممکن است خطر ابتلاء به بیماری کرونا شدید در شما افزایش داشته باشد و احتمالاً برای واکسیناسیون در اولویت قرار خواهید گرفت.

صرف نظر از هر نوع درمانی که بیماران مبتلا به سرطان دارند می توانند واکسن کرونا را دریافت نمایند و تزریق واکسن مانعی برای ادامه درمان نیست.

به طور کلی در صورتی که شرایط بیمار به گونه ای باشد که بتوان شیمی درمانی را به تعویق انداخت، جهت حفظ کارایی واکسن، بهتر است دو هفته قبل از آغاز شیمی درمانی، واکسیناسیون کووید 19 اجرا شده باشد.

البته در بیشتر موارد شیمی درمانی بیماران را نمی توان به تأخیر انداخت. در چنین شرایطی بیمار می تواند در دوره شیمی درمانی هم واکسن را دریافت کند، اما توصیه می گردد در همان روزهایی که بیمار شیمی درمانی می گردد واکسن تزریق نگردد و قبل از آن انجام گردد.

اگر پیش از تزریق واکسن، شیمی درمانی نموده اید، پیشنهاد می گردد واکسن را وقتی گلبول های سفید خون در حد طبیعی قرار دارند، انجام دهید.

برای بیمارانی که در شرف تکمیل سیتوتوکسیک درمانی هستند، توصیه می گردد اولین دوز واکسن پس از اتمام درمان و تفکیک دوره نادر تجویز گردد.

اگر شیمی درمانی سیتوتوکسیک یا ایمونوتراپی دریافت می کنید، بعضی از متخصصان پیشنهاد می نمایند که واکسن 15 روز پس از درمان و 7 روز قبل از درمان بعدی که مربوط به سه رژیم هفتگی است، تجویز گردد.

از طرف دیگر، توصیه می گردد واکسیناسیون بین چرخه شیمی درمانی و دور از دوره نادر انجام گردد (دوره شمارش خون، معمولاً 7 تا 14 روز پس از درمان، اما این ممکن است بسته به درمان خاص متفاوت باشد).

در صورت جراحی برنامه ریزی شده، بهتر است حداقل یک هفته قبل از عمل، واکسیناسیون انجام گردد. واکسیناسیون را می توان در هر زمان از عمل، با شمارش بهینه گلبول های سفید انجام داد.

اگر در گذشته واکنش شدید آلرژیک به واکسن های دیگر یا داروهای تزریقی را تجربه نموده اید یا انواع خاصی از آلرژی دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید، زیرا ممکن است هدایت متفاوت باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 914

به "بیماران سرطانی می توانند واکسن کرونا بزنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران سرطانی می توانند واکسن کرونا بزنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید