نگاهی به مسجد جامع شهر یزد و بخش های مختلف آن

به گزارش چه خبر آنلاین، مسجد جامع شهر یزد یکی از بناهای تاریخی و باشکوهی بوده که قدمت آن به قرن ششم هجری قمری می رسد. مسجد جامع یزد در محله دروازه شاهی، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع غربی خیابان امام واقع شده و دارای بلندترین مناره در کل دنیا هست. این مسجد امروزه وسعتی در حدود 10 هزار متر مربع دارد. مسجدی که امروزه مشاهده می کنیم، به دوران آل مظفر بر می شود و ساختمان اولیه این مسجد به وسیله سید رکن الدین محمد قوام الدین محمد بن نظام حسینی یزدی قاضی بنا شد. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را از ارتفاع مناره مسجد جامع یزد و ویژگی های معماری مسجد جامع شهر یزد مطلع نماییم.

نگاهی به مسجد جامع شهر یزد و بخش های مختلف آن

ساخت مسجد جامع

مسجد جامع یزد از قرن نهم هجری قمری به جای مانده و دارای معماری شگفت انگیزی هست. معماری این بنا در معماری بناهای مذهبی استان یزد در طول روزگاران گذشته تاثیر بسزایی داشته است. معماری سردر و گنبد مسجد را میتوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی بحساب آورد. این مسجد دارای کاشی کاری های بسیار زیبایی بوده و دارای کتیبه و سنگ نوشته تاریخی هست. مسجد جامع یزد دارای دو مناره بوده که در دوران صفوی ساخته شده، ارتفاع آنها در حدود 52 متر است و قطری به میزان هشت متر را شامل می گردد.

در سال 1313 یکبار فروریخته و دوباره بازسازی شده است. این مناره ها با بیشتر شدن ارتفاع باریک و باریک تر شده و ظرافت و دقتی که در کاشیکاری آنها به کار برده شده، مثال زدنی و متحیر کننده هست. از دیگر ویژگی های بی نظیر معماری این مسجد طاق و تویزه سراسری در شبستانها بوده که با کاشی معرق آذین شده است. برای تامین نور داخلی مسجد هم از روش انعکاس نور بهره گرفته اند. از دیگر قسمتهای حائز اهمیت مسجد تزئیناتی است که در خارج گنبد و در محراب و نمای داخلی و خارجی ایوان اصلی استفاده شده اند.

این بنا شامل یک جلوخان و سردر ورودی و بعلاوه صحنی بزرگ با رواق های جانبی و شبستانهایی در طرفین و بعلاوه گنبدخانه و ایوان هست. شبستان این مسجد بزرگ و ستوندار بوده و دارای کتابخانه و تزئیناتی زیبا همراه با سنگ نوشته ها و کتیبه های تاریخی و غیر تاریخی است.

در ادامه بخوانیدمسجد جامع یزد | بلندترین مناره دنیامنبع: همگردی
انتشار: 21 آذر 1402 بروزرسانی: 21 آذر 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1509

به "نگاهی به مسجد جامع شهر یزد و بخش های مختلف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مسجد جامع شهر یزد و بخش های مختلف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید