نتفلیکس چطور غول دنیای سرگرمی شد؟
به گزارش چه خبر آنلاین، 29 اوت سال 1997 بود که مارک راندولف مدیر بازاریابی و رید هیستینگز ریاضیدان تصمیم گرفتند در آمریکا شرکتی را تاسیس نمایند برای فروش و کرایه نسخه دی وی دی فیلم های سینمایی به وسیله ارسال پستی به مردم. شرکتی که نت فلیکس نام گذاری شد.
مطرح شدن خبری در رسانه های فارسی درباره قرارداد نتفلیکس با شرکت پخش فیلم MK2 نام نتفلیکس را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایران عنوان کرد. بعضی از رسانه ها گزارش نموده بودند که فیلم های عباس کیارسمی هم وارد نتفلیکس شده است که آنالیز های بی بی سی نشان داد این خبر ها صحت ندارد.
علاوه بر آن، نتفلیکس که عظیم ترین سامانه پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان است، به تازگی اعلام نموده که در زمان همه گیری گسترده ویروس کرونا و به تبع آن اعمال گسترده سیاست های قرنطینه و خانه نشینی اجباری مردم، نزدیک به 16 میلیون مشترک جدید جذب نموده است و مجموع مشتریان این شرکت آمریکایی به بیش از 180 میلیون نفر رسیده است. اما نتفلیکس چیست و چه می نماید؟
نتفلیکس چیست؟
شرکت نتفیلیکس، یکی از شرکت های پخش آنلاین فیلم و سریال است. البته شرکت ها یا کانال های دیگری هم در جهان امروز خدمات مشابهی را ارائه می نمایند و نتفلیکس یکی از آن ها است. البته این شرکت به دلیل تنوع سریال ها و فیلم هایی که به مخاطبانش ارائه می نماید و البته اشتراک به نسبت ارزان تر، محبوبیت خاصی پیدا نموده است.
این روزها، با یک خط اینترنت پر سرعت، تقریبا می تواند با هر وسیله ای که صفحه نمایش داشته باشد، به نت فلیکس وصل شد. از تلویزیون های هوشمند گرفته تا مرورگر کامپیوتر ها، موبایل، تبلت و حتی کنسول های بازی. البته نت فلیکس پا را از عرضه محصولات موجود در بازار فراتر گذاشته و حالا در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین شرکت های فراوری آثار بصری در جهانست.
این سامانه پخش فیلم و سریال در چند سال گذشته تعدادی از پر بیننده ترین آثار سینمایی را تهیه نموده است. فیلم هایی که در بسیاری از جشنواره های مهم سینمایی جوایز متعددی هم گرفته اند. مثل فیلم روما که در سال 2018 سه جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برداری از اسکار آن سال را به دست آورد. فیلمی که از فراوری تا توزیع محصول نتفیلیکس بود.
فراگیر شدن میل به تماشای فیلم و سریال در فضا های خصوصی و بی رغبتی به رفتن و فیلم دیدن در سالن های سینما، مخاطبان بیشتری را به سمت نتفیلیکس برده است و در نتیجه قدرت اقتصادی این کمپانی 23 ساله را بیش از پیش افزایش داده است. البته اگر هزینه های رفتن به سینما برای یک خانواده را در نظر بگیرید - به همراه هزینه های جانبی رفت و آمد و خرید خوراکی و ... - دیدن فیلم در نتفلیکس و شرکت های مشابه آن می تواند برای بسیاری از مخاطبانش به صرفه هم باشد.
دوران ورود دی وی دی و آغاز روایت موفقیت نتفیلیکس
اواخر دهه 90 میلادی تحولی جدی در نحوه توزیع محصولات بصری به وجود آمد. دی وی دی جای نوار های وی اچ اس را گرفت و هر روز بر شمار نسخه های فیلم های سینمایی که روی دی وی دی منتشرمی شدند افزوده شد.
29 اوت سال 1997 بود که مارک راندولف مدیر بازاریابی و رید هیستینگز ریاضیدان تصمیم گرفتند در آمریکا شرکتی را تاسیس نمایند برای فروش و کرایه نسخه دی وی دی فیلم های سینمایی از طریق ارسال پستی به مردم. شرکتی که نت فلیکس نام گذاری شد.
روایتی هست که می گوید هاستینگز پس از اینکه به دلیل تاخیر در عودت یک فیلم مجبور شد 40 دلار جریمه پرداخت کند، به فکر تاسیس نت فلیکس افتاد. هرچند که بعضی می گویند این هم یکی دیگر از افسانه های مرسوم کسانی ست که می خواهند تاریخی برای موفقیت کنونی خود بسازند.
به هر روی نت فلیکس با تنها 30 کارمند و 925 عنوان نسخه دی وی دی فیلم های سینمایی آغاز به خریدن تمام جایگاه های سینما های خانگی مشتریانی کرد که اتاق خانه و تماشای چندباره یک فیلم را به تجربه تماشای دسته جمعی و یک باره در سینما ترجیح می دادند.
شکل گیری نت فلیکس تا اندازه زیادی مدیون ورود دی وی دی به بازار نمایش فیلم بود. با فراگیرتر شدن استفاده از دی وی دی بازار کار نت فلیکس هم رونق گرفت. شرکتی که در ابتدا فعالیت خود را با ارسال پستی دی وی دی به خانه های مردم در سانتا کروز ایالت کالیفرنیا آغاز نموده بودند، در فاصله سه سال و در آغاز قرن جدید میلادی بیش از 300هزار مشترک داشت که از طریق پست مرکزی آمریکا برای آن ها نسخه دی وی دی فیلم های سینمایی را ارسال می کرد.
بالارفتن تعداد مشتریان نت فلیکس الزاما خبر خوبی برای مدیران آن نبود. هزینه های ارسال با پست بسیار زیاد شده بود و نت فلیکس خسارت اقتصادی زیادی دیده بود. بلک باکسر عظیمترین شرکت فروشگاه های زنجیره ای کرایه و فروش فیلم در آمریکا به مدیران نت فیلیکس پیشنهاد می دهد تا در ازای دریافت 50 میلیون دلار امتیاز نت فیلیکس را به بلک باکسر واگذار نمایند و به مدیران نت فیلیکس هم توصیه کردند با واگذار کردن بخش توزیع دی وی دی به تشکیلات بلک باکسر، تنها در بخش اینترنتی فعالیت نمایند. پیشنهاداتی که از سوی مدیران نت فیلیکس رد شد.
با ورود به قرن بیست ویک و اوج گیری پیشرفت های تکنولوژی به خصوص در حوزه اینترنت و امکان دسترسی آسان تر، ارزان تر و البته سریع تر مردم به جهانی مجازی، فصل جدیدی در توسعه نت فیلیکس رقم خورد. بالا رفتن تدریجی انتشار آثار تصویری و فیلم های قدیمی و به روز در فضای اینترنت و در دسترس بودن آثار بدون احتیاج به دستگاه های پخش مثل دی وی دی پلیر، مدیران نت فیلیکس را بر آن داشت تا هرچه بیشتر از قابلیت دسترسی بالای مخاطبان به آثار تصویری درفضای اینترنت بهره بگیرند.
در سال 2007 میلادی در حالی که تنها نسخه آنلاین چیزی در حدود هزار فیلم سینمایی وجود داشت، نت فیلیکس تصمیم گرفت تا قابلیت ارائه این آثار را برای مشتریان خود فراهم کند. در آن موقع تعداد نسخه های دی وی دی از فیلم های سینمایی بسیار بیشتر از فیلم های آنلاین بود، اما ضروریات تغییرات سریع جهان به مرور روش های تماشای فیلم را هم تغییر داد.
شمار فیلم هایی که می شد تنها با اتصال به اینترنت تماشا کرد هر روز بیشتر شد و به طبع بر تعداد مشتریان نت فیلیکس هم روز به روز افزوده می شد. نتفلیکس در 25 ماه فوریه سال 2007 یک میلیاردمین دی وی دی خود را ارسال کرد و پس از آن رسما سرویس رسانه جاری یا Streaming media را راه اندازی کرد. چهارسال بعد و در ماه آوریل سال 2011، بیست و سه میلیون مشترک در آمریکا و 26 میلیون مشترک در جهان داشت.
در سال 2011 درآمد فروش خدمات دیجیتالی این شرکت به یک و نیم میلیارد دلار رسید و در سال 2014 در سراسر جهان بیش از چهل میلیون مشترک داشت. رشد مشتریان این کمپانی عظیم هم چنان ادامه دارد و سال گذشته آماری منتشر شد که نشان می داد نت فیلیکس 15 درصد از پهنای باند اینترنت کل جهان را در اشغال خود دارد.
منبع: فرادید