اشتغالزایی روستائیان با بهره گیری از مدیریت پسماند

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با استفاده از مدیریت پسماند اشتغالزایی در روستاها رو به افزایش است.

اشتغالزایی روستائیان با بهره گیری از مدیریت پسماند

قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در بازید از روستای نمونه بدون بیکار دهنه سرشیجان گفت: با حمایت صندوق کارآفرینی امید و میراث فرهنگی و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در بخش های گردشگری و اکوتوریسم، تالاب گردی، سایت پرنده نگری، سایت سوارکاری، صنایع دستی، رستوران و غذاهای محلی و سایر شاخه های درآمدزا، اشتغالزایی مناسبی در این روستا بوجود آمد که ماحصل آن اشتغال صد در صد نیروی کار این روستای نمونه است.

وی اضافه نمود: براساس آمارها، شاخص روستانشینی در گیلان هم اکنون چیزی در حدود 40 درصد است که این میزان 10 درصد بیشتر از شاخص کل کشوری است و با توجه به در اختیار بودن مواهبی چون طبیعت زیبا و مثال زدنی هم چنین عرصه های آبی و جنگلی بی نظیر می توان با برنامه ریزی دقیق راه هایی را جهت درآمد و اشتغال زایی معرفی کرد که نه تنها نیازی به سرمایه گذاری هنگفت در بخش صنایع ندارد بلکه با اندک سرمایه ای نیز، هم سو با طبیعت و محیط زیست به ایجاد شغل و درآمد پرداخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: روستای شیجان بخش خمام شهرستان رشت که در شرق تالاب انزلی واقع شده است به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده است، چون همه ساکنین فعال آن از طرح های اشتغالزایی دولت بهره مند شده اند و هم اینک با ایجاد تعاونی های محلی، روستائیان در زمینه های مختلف کشاورزی، دام و آبزی پروری و طبیعت گردی امرار معاش می نمایند.

محمدپور خاطر نشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در قالب برنامه اجرایی فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی که با همکاری تیم کارشناسی جایکا کشور ژاپن در حال اجراست، در بخش اکوتوریسم به منظور اجرای پروژه پایلوت مشترک در روستاهای حوزه تالاب انزلی همه روستاهای حوزه متصل به تالاب را مورد آنالیز و شناسایی قرار داده است.

وی اضافه نمود: طرح فراوری کمپوست یا کود آلی به عنوان یکی از طرح های درآمدزا در روستای دهنه سر شیجان مورد توجه حفاظت محیط زیست واقع شده است تا به وسیله ترویج آن بتوانیم سرانه فراوری زباله در منطقه را کاهش دهیم. براین اساس، پروژه جمع آوری کارآمد پسماند خشک قابل بازیافت و ترویج فراوری و استفاده از کمپوست به عنوان یکی از فعالیت های پایلوت مشترک و تیم کارشناسی جایکا ژاپن و سازمان های ایرانی از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، دفتر امور روستایی استانداری و مسئولان روستای دهنه سر شیجان مورد توجه نهاده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان توضیح داد: جمع آوری پسماند ارگانیک و زباله خشک قابل بازیافت و مدیریت پسماند در روستای دهنه سر شیجان و در نهایت ایجاد شغل و سرمایه برای روستائیان از اهداف اجرای این پروژه بود که در حوزه محیط زیست طراحی و اجرا شد.

محمدپور گفت: در راستای اجرای پروژه، یک ایستگاه جمع آوری پسماند خشک و کمپوست در روستا احداث و راه اندازی شد که در آذرماه 95 به بهره برداری رسیده است.

وی آموزش روستائیان دهنه سر شیجان را در مورد نحوه فراوری کود آلی و مدیریت پسماندهای تر و خشک از دیگر اهداف و اولویت های این پروژه دانست که در راستای اجرای آن کارگاه ها جلساتی با حضور کارشناسان تیم مطالعاتی پروژه در مدارس، مسجد و دهیاری منطقه برگزار گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان سرانه فراوری زباله در روستای دهنه سر شیجان به ازای هر نفر در حدود 390 گرم برآورد کرد که با توجه به جمعیت 1130 نفری روستا این سرانه برای روستا در حدود 440 کیلوگرم در روز خواهد بود.

نرخ بیکاری در استان گیلان از 15.6 درصد در سال 92 به حدود 10 درصد در شش ماهه نخست سال 95 تقلیل یافته و از این لحاظ در رتبه 23 تا 24 کشوری نهاده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 11

به "اشتغالزایی روستائیان با بهره گیری از مدیریت پسماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغالزایی روستائیان با بهره گیری از مدیریت پسماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید