آخرین خبرها
کد مطلب: 5851
تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 مرداد 1391 - 17:27:47

می‌دونی امسال چه رنگی مد شده؟

می‌دونی امسال چه رنگی مد شده؟
سبک زندگی  -  می‌دونی امسال چه رنگی مد شده؟ کدوم مدل مو الان مده ؟ شلوار پاچه گشاد مده یا پاچه تنگ؟... این ها نمونه‌ای از پرسش‌هایی است که کم و بیش می‌شنویم و حتی خودمان ممکن است به آن‌ها فکر کنیم

در دهه‌های اخیر مدگرایی در کشور ایران رواج بیشتری پیدا کرده است؛ این در حالیست که برخی از مدها در تضاد با ارزش‌های ایرانی و اسلامی ما هستند.
خدابخش احمدی به عنوان یک روانشناس درباره تعریف مد و مدگرایی می‌گوید: مشکل اصلی این است که تعریف کامل و دقیقی از مدگرایی وجود ندارد.
اما به اعتقاد مصطفی تبریزی، متخصص روان‌شناسی و مشاوره هر آنچه که امروزه یک گروه به خصوص، هرچند کم شمار انتخاب می‌کنند، از لباس و پوشش گرفته تا رفتاری خاص و یا بیانی متفاوت از آن به عنوان مد یاد می‌شود.
این متخصص روان شناسی و مشاوره تفاوت تعریف اصلی و امروزی مد را در این می‌داند که در تعریف اصلی مد، کثرت جمعیت مطرح است و انتخاب این کثرت بر اساس فرهنگ جامعه تعیین می‌شود. یعنی عقل عمومی و سلیم جامعه بر اساس فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و ساختارهای اجتماعی جامعه مد را تعیین می‌کنند و این مدگرایی در ذات خود خوب است.
فرحناز قندفروش، مدیرعامل موسسه زنان سرزمین من هم مد را یک ظرفیت می‌داند و معتقد است: اینکه چه کسی و با چه هدفی از آن استفاده کند ممکن است به آسیب و یا در عین حال به ارزش تبدیل شود.
حال این پرسش مطرح است که چرا مردم به‌ ویژه جوانان از مد پیروی می‌کنند؟
به اعتقاد تبریزی متخصص روان‌شناسی و مشاوره، کسانی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند به وسیله الحاق کردن و چسباندن یک سری مسایل ظاهری سعی در نشان دادن و ارزشمند جلوه کردن خود دارند. این پدیده را ترویج می‌دهند یا از آن پیروی می‌کنند که این گونه مدگرایی صرفا با تقلید همراه است. به طور مثال یک جوان با دیدن شلواری پاره در رسانه‌ها آن را به عنوان پوشش خود انتخاب می‌کند، در حالیکه این انتخاب به دور از تفکر و سطحی و ظاهری است.
دولت آبادی رییس هیات مدیره انجمن روان شناسی ایران هم معتقد است: افرادی که به صورت افراطی مدگرا هستند به اصالت فرهنگی خودشان توجه نمی‌کنند.
به گفته وی مد و مدگرایی زمانی آسیب زا می‌شود که هویت انسان را زیر سوال ببرد و رنگ و نقش عوض کردن در حدی نمود پیدا کند که شخصیت را زیر سوال ببرد.
رییس هیات مدیره انجمن روان شناسی ایران تاکید می‌کند: مسئله مد بحث بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد و فقط به پوشاک بر نمی‌گردد و بر نحوه زندگی، سلیقه جمع و نحوه بودن نیز اثر گذار است و مسئله مد زمانی آسیب زا می‌شود که فرد را دچار گمگشتگی نقش کند.
احمدی روانشناس هم معتقد است: اگر افراد تابع مدهایی باشند که از فرهنگ بیگانه القاء و یا از طریق روابط دوستی، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی الگوبرداری می‌شود، از فرهنگ کلی حاکم بر جامعه فاصله می‌گیرند.
مهدی حسینی به عنوان روانشناسی دیگر هم مسئله مد و مدگرایی را یک آسیب اجتماعی دانسته و اظهارمی‌کند: این امر در عین حال می‌تواند مسئله‌ای مثبت و مورد قبول برای جامعه باشد.
حسینی، مدهای کنونی را آسیب‌زا توصیف کرده و می‌گوید: مدهایی که اوایل انقلاب بین مردم جا افتاد لباس‌هایی کاملا پوشیده بود و مردم از این لباس‌ها استفاده می‌کردند و در واقع جنبه مثبتی داشت؛ اما مدهایی که در حال حاضر رواج دارد بیشتر آسیب‌زا هستند، همان طور که برخی دختران لباس‌هایی می‌پوشند که نامناسب است، پسران هم از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
او تاکید می‌کند: در حال حاضر مسئله مد آسیب‌زا شده است یعنی افراد بیشتر از اینکه تحت تاثیر خانواده و مسائل خانوادگی قرار بگیرند تحت تاثیر رسانه‌ها هستند. درواقع اکنون مسئله مد به شکل یک هجمه فرهنگی است و کنترل آن بسیار مشکل است، چون رسانه‌های غربی می‌خواهند فرهنگ خودشان را تزریق کنند و شعاع عملشان هم زیاد است.
قندفروش هم ترویج «مد» را در نوعی هجمه فرهنگی می‌داند و می‌گوید: در موضوع هجمه فرهنگی، مولفه‌های مختلفی مدنظر است که یکی از آن‌ها مسئله پوشش و لباس است. مد ظرفیتی است که اگر ما در داخل از آن استفاده نکنیم و برنامه‌ای مدون نداشته باشیم دشمنان ما در این حوزه وارد می‌شوند و فعالیتشان می‌تواند تاثیرگذار باشد.
با توجه به فراگیرشدن مد در میان جوانان لازم است راهکارهایی برای ترویج مدهای مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی اندیشیده شود که به اعتقاد حسینی خانواده‌ها از طریق آموزش صحیح می‌‌توانند با ارائه الگوهای مناسب، به فرزندان خود کمک کنند تا تحت تاثیر جنبه‌های منفی مدها قرار نگیرند.
وی می‌افزاید: برای حل این مسئله از دو جهت باید اقدام کنیم. راه اول با خودداری از زورگویی و راه دوم ارایه آموزش‌های دینی و اخلاقی در خانواده و دبستان‌ها از سنین پایین 5-6 سالگی است تا اثر عمیقی روی افراد در بزرگسالی داشته باشد.
حسینی کنترل رسانه‌ها را یکی از راهکارهای مهم می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر ماهواره‌ها و سی دی‌هایی که دست به دست در میان خانواده‌ها می‌چرخد باید کنترل شود و اگر آزاد باشد خواه ناخواه بچه‌ها تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
تبریزی هم در پایان درباره راهکارهای معرفی الگو به جوانان اظهار می‌کند: باید در جامعه با استفاده از پرسش نامه‌هایی که توسط مردم تکمیل می‌‌شود، محبوب ترین
افراد جامعه شناسایی شوند و از قشرهای ورزشکار و هنرمند گرفته تا سایر قشرهایی که دارای محبوبیت در میان اکثریت مردم جامعه هستند به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند تا ازاین طریق الگو و مد مورد استقبال قرار گیرد.

منبع:ایسنا
232

کلید واژه: زنان
  • نسخه چاپی
  • اشتراک گذاری
  • ارسال به دوستان
  • ارسال نظر

نام

آدرس پست الکترونیک  

آدرس وب سایت

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را وارد نمایید (اجباری):

 = 9-3

نام شما (اجباری)  

پست الکترونیک شما (اجباری)  

پست الکترونیک دریافت کننده (اجباری)  

لطفا حاصل عبارت را وارد نمایید (اجباری)

 = 9-3